Gå til innhold

I følge staten er vi uten fri vilje


Zirine

Anbefalte innlegg

Etter min mening burde ikke folk få stemmerett før de gidder å sette seg inn i hva de stemmer på. Skremmer meg at så mange duster skal ha innvirkning på hvem som styrer landet vårt.

Det har jeg allerede foreslått - iqtest før stortingsvalg. Glad du er enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    9

  • Zirine

    8

  • Lionn

    5

  • musikeren

    4

Mest aktive i denne tråden

Ja, vi har jo mange eksempler på at den gemene hop ar ansvarsfulle og sjølstendige... Følger bjellekua alle som en.

Da snakker du om de andre suppegjøkene, ikke sant? Hæ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er ikke problemet marginalt. Det vet en mc-bølle(bare i form av å være eksosrype riktignok) mye om. Det er som regel farten som dreper på motorsykkel og det er fint at staten går inn og regulerer.

Det samme gjelder i forhold til spileautomater. Helt topp at staten tar til fornuft, når brukerne av slike maskiner ikke gjør det.

Jeg har i alle år stemt sv. Men det er mulig at jeg heller bør konvertere til RV.

Eller du kan håpe på at godgjengen AKPML blir lovlige igjen...

".............."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er jeg helt enig i at man må overlate en del avgjørelser til den enkelte. Men nå er det en gang sånn at vi ikke sitter alene på hver vår lille holme, men faktisk skal fungere sammen i et samfunn. Og når den enes dummhet kan gå utover andre, så kan det ofte være på sin plass med regulering.

En tulling som kjører avgårde i 200 med motorsykkel eller bil er ikke bare en trussel mot seg selv, men også mot meg som kjører pent og lovlydig. Jeg må altså ikke bare passe på min egen kjøring, men også kjøringen til alle idiotene. Jeg foretrekker derfor at det kontrolleres til en viss grad.

Kontrolleres til en viss grad gjør det jo også, nettop med grenser for maksimal tillatte hastighet, radarkontroller etc. Det er rimelig stor forkjell på å ha lover som man forsøker å håndheve og å gå inn og kontrollere enkeltindivider på den måten som det her snakkes om. Egentlig er det forslaget så dumt at jeg burde ikke gidde å kommentere det engang.

".............."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan håpe på at godgjengen AKPML blir lovlige igjen...

".............."

AKP (ml) har aldri vore ulovleg. AKP (ml) stifta RV i 1973 m.a. fordi kommunaldepartementet ikkje godtok AKP som namn på partiet. RV har imidlertid seinare hatt mange på listene som ikkje var medlem i AKP, og var som parti "rundare i kantane" enn det opprinnelege programmet til AKP.

I 1991 vart RV eit sjølvstendig parti, men heile tida har dei fleste AKP'arane også vore aktive i RV. http://www.akp.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kartoffel

Essensen her er prinsippet - prinsippet om det frie individ og at statens sin inngripen overfor individet bør holdes på et minimum.

Nei, dette handler om å sette grenser for hva som er tillatt og hva som ikke er tillatt.

Med mindre du mener at det ikke skal finnes noen regler overhodet.

(Uansett blir overskriften din feil. Slik du beskriver det, så må problemet være at staten synes vi har for mye fri vilje, og ønsker å regulere den...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kartoffel

Kontrolleres til en viss grad gjør det jo også, nettop med grenser for maksimal tillatte hastighet, radarkontroller etc. Det er rimelig stor forkjell på å ha lover som man forsøker å håndheve og å gå inn og kontrollere enkeltindivider på den måten som det her snakkes om. Egentlig er det forslaget så dumt at jeg burde ikke gidde å kommentere det engang.

".............."

Så hva du sier er at det er greit med lover og regler, men feil å sikre at de overholdes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I følge staten er vi uten fri vilje "

TØV !

Men at det finnes mange mennesker uten ansvarsfølelse er sant.

"...der motorsyklister kjører i en fart opp mot 250 km/t," "....fartssperrer på motorsykler. "

Tåpelig forslag. Hvorfor godtok de da registrering av de samme motorsyklene ? Hvordan har de tenkt å forholde seg til utenlandske turister på slike motorsykler ? Holder det ikke å inndra førerkort, motorsykkel og gi motorsykkellisten fengsel når det skjer ? Hvorfor er det ikke flere fartskontroller ?

"Hvor mange av motorsykkelulykkene skyldes at syklistene kjører i over 200 pr år? 1? 10? 20?"

Dumt spørsmål. 1 menneskeliv tapt er 1 for mye.

"Jeg skal vedde på at problemet er marginalt, og synes egentlig bare det beviser den norske stats sinnsyke trang til å regulere alt. "

Påstanden viser mer noen menneskers motvilje til å innordne seg lover.

"Du kan bare vinne et maksbiløp på spilleautomater? Hvorfor? Fordi den norske stat er redd for at du skal komme til å lide av spillegalskap og ikke klare å forvalte pengene riktig om du skulle vinne. "

Tøv. Det er fordi mest mulig av pengene skal gå til støtte for humanitære organisasjoner.

"Åpning og skjenkebestemmelsen gidder jeg nesten ikke å nevne engang."

Tøv. Noen er for tilnærmet fri alkoholomsetning. Men de har ingen fornuftig løsning på hvordan de skal begrense tilgangen for fork som ikke kan styre trange til alkohol. Vet du hvor mange milliarder alkoholisme koster skattebetalerne, hvor mange familier som er ødelagt av alkoholisme, hvor mange mennsker som har ødelagt helse eller drikker seg ihjel ?

Om åpningsbestemmelsene: Nei, for noen er det uaktuellt å ta hensyn til at betjening i butikker trenger fritid og hvile som andre folk.

"Vi er det nærmeste vi kommer en kommuniststat, uten å være det."

Tøv. Hadde du kommet med tilsvarende kritikk i en kommuniststat hadde du blitt buret inne resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæh....? Svarer DU seriøst? Nei nå blir jeg helt forvirra... Jeg liker ikke sånne plutselige og brå endringer!>:-(

Var det der en plutselig og bra endring? Det ville jeg kalt det om jeg hadde vurdert å konvertere fra FrP til Rv. Fra Sv til Rv er da ikke mer enn du burde tåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan håpe på at godgjengen AKPML blir lovlige igjen...

".............."

De er vel ikke forbudt?

*Krysser fingrene uansett*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I følge staten er vi uten fri vilje "

TØV !

Men at det finnes mange mennesker uten ansvarsfølelse er sant.

"...der motorsyklister kjører i en fart opp mot 250 km/t," "....fartssperrer på motorsykler. "

Tåpelig forslag. Hvorfor godtok de da registrering av de samme motorsyklene ? Hvordan har de tenkt å forholde seg til utenlandske turister på slike motorsykler ? Holder det ikke å inndra førerkort, motorsykkel og gi motorsykkellisten fengsel når det skjer ? Hvorfor er det ikke flere fartskontroller ?

"Hvor mange av motorsykkelulykkene skyldes at syklistene kjører i over 200 pr år? 1? 10? 20?"

Dumt spørsmål. 1 menneskeliv tapt er 1 for mye.

"Jeg skal vedde på at problemet er marginalt, og synes egentlig bare det beviser den norske stats sinnsyke trang til å regulere alt. "

Påstanden viser mer noen menneskers motvilje til å innordne seg lover.

"Du kan bare vinne et maksbiløp på spilleautomater? Hvorfor? Fordi den norske stat er redd for at du skal komme til å lide av spillegalskap og ikke klare å forvalte pengene riktig om du skulle vinne. "

Tøv. Det er fordi mest mulig av pengene skal gå til støtte for humanitære organisasjoner.

"Åpning og skjenkebestemmelsen gidder jeg nesten ikke å nevne engang."

Tøv. Noen er for tilnærmet fri alkoholomsetning. Men de har ingen fornuftig løsning på hvordan de skal begrense tilgangen for fork som ikke kan styre trange til alkohol. Vet du hvor mange milliarder alkoholisme koster skattebetalerne, hvor mange familier som er ødelagt av alkoholisme, hvor mange mennsker som har ødelagt helse eller drikker seg ihjel ?

Om åpningsbestemmelsene: Nei, for noen er det uaktuellt å ta hensyn til at betjening i butikker trenger fritid og hvile som andre folk.

"Vi er det nærmeste vi kommer en kommuniststat, uten å være det."

Tøv. Hadde du kommet med tilsvarende kritikk i en kommuniststat hadde du blitt buret inne resten av livet.

Jeg tviler på at det blir flere alkoholikere om skjenkebestemmelsene lempes og åpningstidene utvides.

Det er andre grunner til at folk ender opp som alkoholikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I følge staten er vi uten fri vilje "

TØV !

Men at det finnes mange mennesker uten ansvarsfølelse er sant.

"...der motorsyklister kjører i en fart opp mot 250 km/t," "....fartssperrer på motorsykler. "

Tåpelig forslag. Hvorfor godtok de da registrering av de samme motorsyklene ? Hvordan har de tenkt å forholde seg til utenlandske turister på slike motorsykler ? Holder det ikke å inndra førerkort, motorsykkel og gi motorsykkellisten fengsel når det skjer ? Hvorfor er det ikke flere fartskontroller ?

"Hvor mange av motorsykkelulykkene skyldes at syklistene kjører i over 200 pr år? 1? 10? 20?"

Dumt spørsmål. 1 menneskeliv tapt er 1 for mye.

"Jeg skal vedde på at problemet er marginalt, og synes egentlig bare det beviser den norske stats sinnsyke trang til å regulere alt. "

Påstanden viser mer noen menneskers motvilje til å innordne seg lover.

"Du kan bare vinne et maksbiløp på spilleautomater? Hvorfor? Fordi den norske stat er redd for at du skal komme til å lide av spillegalskap og ikke klare å forvalte pengene riktig om du skulle vinne. "

Tøv. Det er fordi mest mulig av pengene skal gå til støtte for humanitære organisasjoner.

"Åpning og skjenkebestemmelsen gidder jeg nesten ikke å nevne engang."

Tøv. Noen er for tilnærmet fri alkoholomsetning. Men de har ingen fornuftig løsning på hvordan de skal begrense tilgangen for fork som ikke kan styre trange til alkohol. Vet du hvor mange milliarder alkoholisme koster skattebetalerne, hvor mange familier som er ødelagt av alkoholisme, hvor mange mennsker som har ødelagt helse eller drikker seg ihjel ?

Om åpningsbestemmelsene: Nei, for noen er det uaktuellt å ta hensyn til at betjening i butikker trenger fritid og hvile som andre folk.

"Vi er det nærmeste vi kommer en kommuniststat, uten å være det."

Tøv. Hadde du kommet med tilsvarende kritikk i en kommuniststat hadde du blitt buret inne resten av livet.

"Tøv. Noen er for tilnærmet fri alkoholomsetning. Men de har ingen fornuftig løsning på hvordan de skal begrense tilgangen for fork som ikke kan styre trange til alkohol. Vet du hvor mange milliarder alkoholisme koster skattebetalerne, hvor mange familier som er ødelagt av alkoholisme, hvor mange mennsker som har ødelagt helse eller drikker seg ihjel ?"

Alkoholisme og tragediene med ødelagte hjem etc. har lite å gjøre med åpningstidene for serveringsstedene å gjøre. Det er nettopp det som er en så misforstått grunn til å regulere det. Faktum er vel heller det at lengre åpningstider (inkl. alkoholservering) på utestedene sansynligvis vil føre til mindre vold, i taxikøer etc. etter at utestedene har stengt.

"Tøv. Hadde du kommet med tilsvarende kritikk i en kommuniststat hadde du blitt buret inne resten av livet."

Nå ble det vel sagt at vi var det nærmeste en kommuniststat uten å være det...ergo blir ikke det overstående noe argument mot akkurat det.

"................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AKP (ml) har aldri vore ulovleg. AKP (ml) stifta RV i 1973 m.a. fordi kommunaldepartementet ikkje godtok AKP som namn på partiet. RV har imidlertid seinare hatt mange på listene som ikkje var medlem i AKP, og var som parti "rundare i kantane" enn det opprinnelege programmet til AKP.

I 1991 vart RV eit sjølvstendig parti, men heile tida har dei fleste AKP'arane også vore aktive i RV. http://www.akp.no/

Selfølgelig har du rett der - er ikke veldig bevandret i politikkens historie. Men å fremstille akp`erne som noen med gode ideer er jeg desverre personlig motstander av. Alt for mye i historien taler mot den typen politikk.

"................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva du sier er at det er greit med lover og regler, men feil å sikre at de overholdes?

Hvor sa jeg det da? Det er selfølgelig et poeng at lover og regler må håndheves, og det blir da også gjort - selv om effektiviteten av håndhevingen i mange tilfeller kunne vært bedre. Men det er ingen grunn til å ty til ekstremiteter av den grunn.

Personlig synes jeg at om en motorsyklist vil kjøre i 250 på en øde landevei, uten fare for annet enn at han/hun kjører seg selv ihjel, er en risiko som er opp til en og hver å ta eller ikke ta.

".............."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selfølgelig har du rett der - er ikke veldig bevandret i politikkens historie. Men å fremstille akp`erne som noen med gode ideer er jeg desverre personlig motstander av. Alt for mye i historien taler mot den typen politikk.

"................"

Helt enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at det blir flere alkoholikere om skjenkebestemmelsene lempes og åpningstidene utvides.

Det er andre grunner til at folk ender opp som alkoholikere.

Nemlig. All fornuft tilsier det, og i tillegg er det ingen fakta som tyder på det motsatte. Like forbannet er det slike argumenter staten bruker.

"................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det der en plutselig og bra endring? Det ville jeg kalt det om jeg hadde vurdert å konvertere fra FrP til Rv. Fra Sv til Rv er da ikke mer enn du burde tåle.

Jeg har litt sansen for RV, og jeg så gjerne at de hadde beholdt det ene mandatet på tinget som de mostet. Men en kandidat til et ledende parti på tinget er de definitivt ikke. Men en korridorrotte har helt klart sin funksjon.

"................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorsyklist i 250 km - nei denne ville eg ikkje dele veg med.

Maksimumsbeløp på spleautomatar

Det blir fleire som vinn- heller ein av 5 som vinn 1 mill kvar, enn å sjå at ein annan vinn 5 mill.

Åpnings og skjenkevedtekter.

Stort sett greit , vil eg tru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kartoffel

Hvor sa jeg det da? Det er selfølgelig et poeng at lover og regler må håndheves, og det blir da også gjort - selv om effektiviteten av håndhevingen i mange tilfeller kunne vært bedre. Men det er ingen grunn til å ty til ekstremiteter av den grunn.

Personlig synes jeg at om en motorsyklist vil kjøre i 250 på en øde landevei, uten fare for annet enn at han/hun kjører seg selv ihjel, er en risiko som er opp til en og hver å ta eller ikke ta.

".............."

Dersom jeg har forstått deg riktig, så sier du det er greit med hastighetsgrenser etc, men at det ikke er riktig å sikre syklene slik at du ikke kan overskride disse med over 100%?

I så fall får vi virkelig håpe at den landeveien er så øde som du vil ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...