Gå til innhold

Kosttilskudd

Gjest Treningsfunderer

Anbefalte innlegg

Gjest Treningsfunderer

Er generelt enig i at mange overvurderer effekten og viktigheten av kosttilskudd men det er ett tema jeg funderer mye på:

Etter en hard trening har jeg lest i forbindelse med restitusjon at kroppen behøver vann og karbohydrater raskt (fikses enkelt med Maxime eller Isostar) og at man bør innta proteiner innen en time etter trening for at kroppen skal restituere seg optimalt/raskt. Dette betyr at optimal resitusjon (altså treningseffekt) oppnås ved å gi kroppen mest mulig lettopptakelige proteiner etter trening.

Dette betyr vel igjen at en boks tunfisk på lomma eller aminosyre- /proteinstilskudd er effektivt når inntatt innen en time etter trening og etter at kroppen har fått vann og karb?

Noen tanker ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har vel egentlig svart på ditt eget spørsmål her.

Btw: Proteiner trenger ikke å tas etter du har inntatt karbs. Du kan godt ta det i sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Som sagt, du svarer godt på ditt eget spørsmål her. Eneste jeg har å sette deg tilbake på er at du sier du trenger karbohydrater raskt. Den rette formuleringen er at du trenger raske karbohydrater. Karbohydrater med høy glykomedisk index om du kjenner til konseptet. Du trenger dette for å fylle opp glykogenlagerene, muskelenes energilager, så fort som overhode murlig. Proteiner er også et must etter en hard styrkeøkt. Jeg liker og kombinere disse med karbohydratene ettersom kroppen tar dem bedre opp slik. Her er min etter-trening "drikk":

3 dl vann

35 gram protein (80% kasein, 20% myse)

30 gram raske karbohydrater (jeg holder meg til karbohydrater av typen polysakkarider, eller dextrose)

5-10 gram kreatin monohydrat (kreatinet blir lettere tatt opp i følge med raske karbohydrater, dette er forøvrig mitt eneste måltid med raske karbohydrater)

Noe lignende av dette burde fungere for deg også, du kan selvsagt utelate kreatinet.

Håper dette hjalp deg noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Som sagt, du svarer godt på ditt eget spørsmål her. Eneste jeg har å sette deg tilbake på er at du sier du trenger karbohydrater raskt. Den rette formuleringen er at du trenger raske karbohydrater. Karbohydrater med høy glykomedisk index om du kjenner til konseptet. Du trenger dette for å fylle opp glykogenlagerene, muskelenes energilager, så fort som overhode murlig. Proteiner er også et must etter en hard styrkeøkt. Jeg liker og kombinere disse med karbohydratene ettersom kroppen tar dem bedre opp slik. Her er min etter-trening "drikk":

3 dl vann

35 gram protein (80% kasein, 20% myse)

30 gram raske karbohydrater (jeg holder meg til karbohydrater av typen polysakkarider, eller dextrose)

5-10 gram kreatin monohydrat (kreatinet blir lettere tatt opp i følge med raske karbohydrater, dette er forøvrig mitt eneste måltid med raske karbohydrater)

Noe lignende av dette burde fungere for deg også, du kan selvsagt utelate kreatinet.

Håper dette hjalp deg noe

Når det gjelder raske karbohydrater, er energidrikker slike som Maxime, Isostar el. godt egnet? Hva med Aquarius, Extreme og andre bensinstasjon-drikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...