Gå til innhold

Ruft i magen og rumling. hjelp!

gutt841365380362

Anbefalte innlegg

gutt841365380362

Jeg har i over 1 år slitt med rumling og luft i magen. Det kommer og går og det er veldig frustrerende. Har prøvd mye. Prøvde Lepicol (fiber) og det funket rimelig bra, men det smaker grusomt og det gjør ikke at problemet forsvinner. Jeg trener regelmessig og spiser ca. 4 ganger om dagen (ordentlig mat).

Har letet over store deler av nettet for å få svar, men det virker ikke som noe har hjulpet meg.

Noen som vet om noen steder i Telemark jeg kan oppsøke eller hvor jeg skal spørre etter fagfolk? Jeg er desperat. Rumlingen er MEGET pinlig på skolen.. rent helvete..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å unngå luft i magen droppet jeg appelsinjuicen. Det var alt som skulle til for å bli kvitt et problem jeg hadde slitt med i årevis. Brus inneholder også syre, så kanskje det hjelper å drikke vann i stedet for juice, brus og sportsdrikker. Det er verdt et forsøk, Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gutt841365380362

For å unngå luft i magen droppet jeg appelsinjuicen. Det var alt som skulle til for å bli kvitt et problem jeg hadde slitt med i årevis. Brus inneholder også syre, så kanskje det hjelper å drikke vann i stedet for juice, brus og sportsdrikker. Det er verdt et forsøk, Lykke til!

Har prøvd det før. Funket desverre ikke. Hadde det bare vært så lett. Men jeg tar gjærne imort flere råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gutt84!

Siden du har slitt så lenge med dette ville jeg anbefalt å gå til en lege, for å finne ut av dette. En lege kan bl.a. sjekke om du har matintoleranse, sjekke tarmgassen din, og gjøre en grunding gjennomgang av ditt kosthold, slik at gassproduserende mat kan utelukkes systematisk. Dette kan gjøres i samarbeid med en klinisk ernæringsfysiolog. På Sykehuset Telemark har de kliniske ernæringsfysiologer, så spør legen din om han kan henvende deg til en av de! Ernæringsfysiologen kan være til god hjelp for deg, og gi deg mange gode råd!

Det kan være mange årsaker til romling og luft i magen. De vanligste årsakene er svelging av for mye luft, eller gassdannelser fra bestanddeler av mat. Du kan også ha matintoleranse, hvor cøliaki eller laktoseintoleranse er de mest vanlige, eller du kan bare ha en irritabel tarm. Økt tarmgass er vanlig i irritabel tarm. Andre årsaker til romling kan være mengden av mat du spiser på en gang, for lite tygging av maten, eller rett og slett stress i hverdagen. Derfor hadde det vært fint om legen kunne finne ut av dette for deg.

Her er noen forslag som kan hjelpe deg: En sunn livsstil, fysisk aktivitet, masse vann, og regelmessige måltider kan forebygge og unngå de fleste fordøyelsesplager. Spis fiberrik mat, grovt brød og kornprodukter, frukt, grønnsaker, spis moderat av proteinrik mat, og lite fettrik mat. En lite fettrik mat vil hjelpe magefunksjonen til å normalisere seg med å senke tarm kontraksjonene som påfølger etter et måltid. Merker du at du reagerer på visse matvarer, prøv å unngå dem for en stund. Det er anbefalt å spise ca. 20-35 gram fiber hver dag.

Mat som kan gi luft i magen, men ikke nødvendigvis, er: bønner, linser, erter, løk, kål, brokkoli, rosenkål og blomkål, kullsyreholdige drikker, tyggegummi, og alkohol. Fruktsafter som inneholder mye fruktose, spesielt eplejuice, kan også gi luft i magen. Noen tåler heller ikke hvetestivelse. Og noen mennesker kan også være følsomme for melkesukker i større mengder selv om de ikke oppfyller kravene for å bli diagnosert som laktoseintolerant. Søtningsstoffer som xylitol og sorbitol kan gi masse luft i magen.

Her er noen info-siter om som kan hjelpe deg:

http://www.doktoronline.no/lex/luft.shtml

http://www.helsenett.no/2_8/2_8_s13.html

http://www.helsenytt.no/artikler/luft_i_magen.htm

Jeg mener at riktig kosthold er nødvendig, men denne siten forteller at stress kan også være hyppig årsak til romling/luft i magen: http://www.naaf.no/blader/artikkel_ap.jsp?id=104

Jeg håper du kan bli kvitt romlingen snart, og at du kan få profesjonell hjelp av en god lege og ernæringsfysiolog!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nullemor

Har prøvd det før. Funket desverre ikke. Hadde det bare vært så lett. Men jeg tar gjærne imort flere råd.

Hei gutt!

Kjøp minifom på apoteket! Det er små kapsler som hjelper deg å bli kvitt og å få ut luften dersom den allerede er der.

Virker utrolig bra på alle jeg kjenner som har prøvd, og også på meg og min mann. Mannen min bruker det i perioder der han sliter med luft og rumling, når det går over etter noen dager, slutter han, for så å begynne igjen når det kommer tilbake.

Jeg derimot, har blitt avhengig av minifomen. Jeg har alltid hatt vanvittig smertefulle luftplager, og nå som jeg bruker minifom, er smertene og ubehaget borte.

Du får kjøpt det reseptfritt på apoteket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...