Gå til innhold

en spisedag?

Gjest tytrion

Anbefalte innlegg

Gjest tytrion

hva betyr en spisedag når man slanker seg? kan man spise så mye snop, potetgull o.l så mye man vil, og det skal samtidig vere bra for slankekuren??

har spist en pose smågodt,inkl sjokolade, og en skillingsbolle...er slankekuren ødelagt no?

skal jeg trener mer imora da, og spise litt mindre..eller?

håper på svar!er voksen, trener passe, har ikke no sf, bare på en slankekur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slankekurer er jeg ikke noe særlig for, bare for å ha sagt det.. Hva den kuren din innebærer vet jeg ikke, men du kan helt sikkert se bort ifra at du har ødelagt den med det lille godteriet der.

Hvis du mener med slankekur at du f.eks en måned går kraftig ned på matinntaket for så å gå tilbake til gamle vaner, så vil jeg sterkt fraråde deg det. Det fører til at du mister muskler og vann, og ikke så mye fett (som jo er det man helst vil bli kvitt).. Når du spiser normalt igjen vil du gå ytterligere opp i fettvekt, og du er i en ond sirkel.

Men dette vet du sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tytrion

Slankekurer er jeg ikke noe særlig for, bare for å ha sagt det.. Hva den kuren din innebærer vet jeg ikke, men du kan helt sikkert se bort ifra at du har ødelagt den med det lille godteriet der.

Hvis du mener med slankekur at du f.eks en måned går kraftig ned på matinntaket for så å gå tilbake til gamle vaner, så vil jeg sterkt fraråde deg det. Det fører til at du mister muskler og vann, og ikke så mye fett (som jo er det man helst vil bli kvitt).. Når du spiser normalt igjen vil du gå ytterligere opp i fettvekt, og du er i en ond sirkel.

Men dette vet du sikkert :)

:)

takk for svar-med slankekur, så mente jeg ikke noen kur-jeg bare slanker meg ved å spise sundt og trene..har lagt om spsievanene mine fullstednig-veldig sjledn godteri-derfor lurte jeg på om det ville ødelegge!

men lurer på en ting til-når jeg har en sånn spisedag-er det lurt å trene styrke senere-så jeg har noe til overs til å bygge muskler.vil gjerne ha litt muskler også!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

takk for svar-med slankekur, så mente jeg ikke noen kur-jeg bare slanker meg ved å spise sundt og trene..har lagt om spsievanene mine fullstednig-veldig sjledn godteri-derfor lurte jeg på om det ville ødelegge!

men lurer på en ting til-når jeg har en sånn spisedag-er det lurt å trene styrke senere-så jeg har noe til overs til å bygge muskler.vil gjerne ha litt muskler også!:)

Okei. Du har valgt en lur måte å tape vekt på -bare du innser at dette kostholdet er for livet. Derfor er det viktig, ikke ødeleggende slik du frykter, at man f.eks én dag i uken unner seg akkurat det du har lyst på. Om du kun spiser sunne ting året rundt, tror jeg du er litt opphengt i mat! :)

Det er et sunt tegn å spise litt usunt, altså:)

Derfor kan du trygt konkludere med at du ikke har ødelagt kostholdet/treningseffekten med det godteriet du spiste den dagen.

På det siste spørsmålet vil jeg si tjaa, skjønner hva du mener, for når man trener styrke bør man helst spise tilstrekkelig med mat slik at muskeltilveksten skjer så optimalt som mulig. Dermed er en muskeloppbyggende fase ikke så forenlig med vektnedgang, slik mange vil ha det til. Jeg vil si at det kommer an på utgangspunktet, har man mange kilo man vil ned, kan det være lurt å drøye styrkebiten -ellers er kanskje det beste å kombinere styrken med kondisjonstrening slik du gjør nå.

Den ene dagen du eventuelt spiser godteri tror jeg er for lite til å få _maksimal_ utnyttelse av styrketreningen etterpå uansett -når du ellers spiser på en måte som gjør at vekten din går ned. Det kan være lurt å legge styrketreningen til denne dagen (eller dagen etter) likevel, og ta kondisjonsdelen på slutten av uken, før godtedagen igjen. Hvis du vil kombinere altså..

Når det gjelder spisedag, vær forsiktig. I "treningskretser" (tenker på fitnessfolk og sånt) var det vanlig før å ha en-to spisedager i uken, fordi man ville kickstarte forbrenningen for resten av uken, når kostholdet gjerne besto av proteindrikker og andre proteinkilder, og veldig lite karbohydrater. Det man må være forsiktig med er at dette er selve oppskriften på å få spiseforstyrrelser. Overspising (mange spiste hele dagen i helgen) og sult resten av uken, det er farlig!

Det man derimot kan gjøre med god samvittighet når man har et sunt, normalt, variert kosthold, er å ha en godtedag man velger det man vil ha, og ja, det kan være potetgull og hva som helst, uten å overdrive totalt. Det gjelder altså ikke å overspise fullstendig, da vil kroppen reagere med blodsukkerforstyrrelser osv, og man er på vei mot f.eks en spiseforstyrrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...