Gå til innhold

Sursøt saus er så fælt at det burde finnes en egen lov mot det


Altman

Anbefalte innlegg

Joda, salt, sterk og litt ukjent som f eks snegler er bra. Jeg så på alligatorkjøtt i Sverige og kjøpte det nesten. Struts fikk jeg med meg.

Tror egentlig ikke snegler smaker så godt. De jeg har smakt drukna helt i hvitløk og salt. Uten krydder tror jeg de er ganske kjipe.....

Men det er jo bra du ikke er feig, da. All den æsjinga over rabarbra virket litt pinglete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Ulv I Faarikaal

    23

  • Altman

    5

  • avil

    3

  • Lionn

    2

Mest aktive i denne tråden

Sursøt saus er noe kinerserne rører maten ut i for å døyve den sterke kattesmaken.

Noe av den samme greia gjelder dette dritbrune skvipet kalt thandoori (eller hva det heter). I india rører man rottekjøttet ut i denne sterke gørra for å elimenere den karakteristiske smaken av rotte- og for å kverke tvilsomme bakterier.

Dette er ren logikk. Japanerne er nøye med råvarene og trenger derfor ikke å skjule måltidets ingredienser med selsomme sauser av alle slag. Ei heller kverke bakterier med krydderblandinger som egner seg best til bråtabrann.

Såvidt jeg vet så bruker ikke kineserne sursøt saus - de har bedre smak enn som så. Det vi kalles kinesisk mat i Norge, eksisterer kun i Norge (noen unntak er det jo alltids).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Her snakker vi ihvertfall om reaksjoner fra det sympatiske nervesystemet! Fint med mat som vekker litt reaksjoner :)

Mat ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Hæææ? Vet du hva det inneholder eller??? Ææææsj....

Fiskeegg og fiskelever, tomat, soyaolje, eddik, vann, sukker, potetmel, salt, røykeolje, krydder. Eller noe sånt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mat ?

Rabarbra er riktignok mer plantete og stenglete enn annen mat jeg liker å spise - men det er vel en sorts mat det óg.....

Og det eneste jeg kommer på som kiler skikkelig på ryggen som ikke samtidig ødelegger hjerneceller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeegg og fiskelever, tomat, soyaolje, eddik, vann, sukker, potetmel, salt, røykeolje, krydder. Eller noe sånt ?

Det er most fisk med litt krydder og tomat, ja... Blæææh...

Fiskeinnmat -har du sett det og luktet på det? Jeg bare spør....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Det er most fisk med litt krydder og tomat, ja... Blæææh...

Fiskeinnmat -har du sett det og luktet på det? Jeg bare spør....

Jeg sitter og ser på det nå... ørret. kr 29,90 pr kilo rund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Rabarbra er riktignok mer plantete og stenglete enn annen mat jeg liker å spise - men det er vel en sorts mat det óg.....

Og det eneste jeg kommer på som kiler skikkelig på ryggen som ikke samtidig ødelegger hjerneceller:)

Okei da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

I Illustrert Vitenskap står det at 3% ikke kan smake krydderet glutumat og derfor ikke liker kinesisk mat.

Så det så.

Riktig ja. MSG er ikke et krydder, men et syntetisk stoff som gjør smaksløkene mer følsomme visst. Spiser du mye kinamat med MSG, får du hjertebank. Prøv det i fårikålen, det hever smaken betraktelig, og når du koker fisk og grønnsaker, mye bedre smak da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og ser på det nå... ørret. kr 29,90 pr kilo rund.

Da har du jo ingrediensene til din egen deilige svolværpostei!

Jeg tror mamma tvang meg til å spise det da jeg var liten, skjønner du. Det sitter dypt dette her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Da har du jo ingrediensene til din egen deilige svolværpostei!

Jeg tror mamma tvang meg til å spise det da jeg var liten, skjønner du. Det sitter dypt dette her:)

Aha ! Traumatiske opplevelser fra barndommen ? Truet til å spise svolværpostei ? Høres ut som grov barnemishandling :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Tror egentlig ikke snegler smaker så godt. De jeg har smakt drukna helt i hvitløk og salt. Uten krydder tror jeg de er ganske kjipe.....

Men det er jo bra du ikke er feig, da. All den æsjinga over rabarbra virket litt pinglete.

Traumatiske barndomsopplevelser med rips, epler, rabarbra, bringebær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men oliven, det er godt, særlig hvitløkmarinerte, nam nam nam nam nam nam :-)

Jeg serverte en gryte med oliven en gang i klubben. Alle, inkludert meg selv, lot olivenene ligge igjen på tallerkenen........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...