Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre for å skaffe meg poeng?

Anbefalte innlegg

Gjest poengløs

Hei

Jeg er nå ferdig med 3. året på vgs, allmennfaglig og skal ha et friår. Jeg søkte på jus og sykepleier i Bergen, men kom ikke inn :/ Det jeg lurer på nå er om noen har et forslag til hva jeg kan gjøre for å skaffe meg poeng?

Jeg kan vel alltids ta opp igjen noen fag, men det er så utrolig kjedelig. Hva kan jeg ellers gjøre? Har hørt at man kan få poeng for å jobbe i barnehage dersom en skal bli sykepleier. Stemmer dette?

Ønsker å skaffe meg poeng slik at jeg kanskje kan komme inn på en skole jeg ønsker å komme inn på til neste år.

Mvh

Fortsetter under...

Jeg var ferdig med vidergående i fjor med elendig resultat. Kom ikke inn på noe. Siste året nå har jeg brukt til å ta opp igjen flere fag med stort sett glimrende resultat (man kan hvis man vil:-)) Nå kom jeg inn på sykepleien (første valget) - begynner på tirsdag :-)

Hvis du vil gå på juss f.eks, kan du ta første året som privatist. Da får du gå på forelesningene og ha eksamen som alle andre, men du får ikke levere oppgaveløsninger til lærer. Så kan du søke om å komme inn vanlig fra andre året med karakterene du får som privatist som grunnlag. Skjønner? Litt vanskelig å forklare skriftlig og fort. Jeg kjenner en som skal gjøre det i Bergen.

Hei

Hvis du ikke orker forbedre karakterene dine for å komme inn på sykepleie og juss er du sannsynligvis ikke nok motivet til å studere uansett.

Vet du hvor krevende det er å studere..spesielt juss? Du vil i løpet av to månder innse at videregårende pensum bare er småtteri.

Mulig at de fagene du må ta oppigjen ikke er dine favorittfag, men ikke alt på sykepleie eller juss er like gøy heller.

Så jeg tror nok at du må gjør noe med motivasjonen din før du bekymerer deg for mye over poengene. Og var du vireklig motivert hadde du vel gått ut med bedre karakter?

B

Du kan jobbe og ta opp vgs fag.

Du kan jobbe og studere på si (som privatist eller vanlig student)

Du kan jobbe.

Du kan studere.

Alt er peongivende.

Jeg studerer litt ved siden av jobb og det er ikke noe å mase med. Tvert i mot; studier er en kjærkommen avveksling.

Annonse

Hvis du ikke har nok poeng fra videregående til å komme inn på det du ville, ta det som et tegn på at du ihvertfall i første omgamg ikke ville klart selve studiet du ønsket deg heller. Å ta det som privatist tror jeg blir vrient for deg. Det er mye mer krevende med høyskole/universietetsstudier, og du er så og si helt overlatt til deg selv. Man må være utrolig motivert for å få de karakterene som trengs for å komme seg videre oppover. F.eks med jus er det idag vrient å få seg jobb om man ikke er i teten karaktemessig når du går ut. Det er et karakterpress uten like på jus, som er blitt enda hardere etter at bokstavkarakterene kom. Orker du det foreløpig?

Kanskje det lureste du kan gjøre er å ta ex fac/ exphil denne høsten? Så slipper du å ta opp fag med en gang, du får litt poeng, og du ser om videre studier er noe for deg.

Du høres skolelei ut siden du ikke vil ta opp fag, kanskje du skal jobbe et par år og glemme studier for en stund. Bli mer moden først kan være et godt råd om man ikke helt vet hva man vil. Så slipper du å angre på dyrt studielån osv.

Jeg tror ihvertfall ikke løsningen er å ta jus 1. år som privatist, det høres lite sannsynlig ut at du er klar for et så krevende studium, og ihvertfall få bra nok karakterer til å komme inn videre.

ta sykepleien et annet sted i landet. det var ledig plasser på den diakonskolen i oslo, ta en titt på restetorget på samordna opptak. man skal være kristen, men det går vel an å være det for et år eller tre. Så kan du søke om overføring til bergen neste år. Da kan jo noen ha sluttet der..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...