Gå til innhold

Hvordan dele


terningkast6

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • SierDuDet

    4

  • terningkast6

    4

  • flisa

    2

  • Florence

    1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Novembermom

Ville delt på 3.

Par blir jo regnet som en. Det er hva jeg har erfart.

Men kanskje parene kan spleise med littegrann mer enn den enslige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fem personer - dele på fem. Man er da ikke smeltet sammen til en, selv om man er gift. De har fremdeles to hoder og - etter all sannsynlighet - to lommebøker, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novembermom

Dele på 5.

Ser noen vil dele på 3.

Der ser en det. F**n, ikke rart det er/blir dyrt å være singel i dag.

:(

Par blir jo regnet som en. Særlig når de bor sammen, er gift og har barn o.l. Det er min erfaring. Og som jeg skrev så kan kanskje parene spleise litt mer enn den enslige.

Herregud, det må da gå an.

Meg og samboeren min blir i hvertfall regnet som 1, og ikke 2 når det gjelder spleising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Par blir jo regnet som en. Særlig når de bor sammen, er gift og har barn o.l. Det er min erfaring. Og som jeg skrev så kan kanskje parene spleise litt mer enn den enslige.

Herregud, det må da gå an.

Meg og samboeren min blir i hvertfall regnet som 1, og ikke 2 når det gjelder spleising.

Fremdeles dyrt å være singel i spleiselag når det er slike delinger.

Jeg forstår hva du mener. Men dette kan fort bli "dyrt" når en bor alene, og må betale alle utgifter, samme hva de er alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville delt på fem. All den tida jeg har vært singel og jeg har vært med på spleising så har selvfølgelig parene ønsket at parene skal regnes som en. Det syns jeg ikke blir riktig i det hele tatt - at en singel skal betale like mye som et par.

Men - har jeg tørt å si fra om det da? Neeiii... Syns det er ekkelt å være "gnien" jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den ene parten i paret kun er med på gaven fordi par gir gaver sammen så ville jeg delt på tre. Dvs. i familiesammenheng så synes jeg det er naturlig å dele på tre. Er det derimot to vennepar og en enslig venn som skal kjøpe presang til en felles venn (til alle parter) så synes jeg det er naturlig å dele på fem. Jeg synes ikke man skal telle med den som bare er med som nisse på lasset. Da blir det unaturlig høy pris for paret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to søsken som er gift, og er single selv. Når vi spleiser deler jeg på tre hvis jeg legger ut, men hvis noen av de andre står for innkjøp deler de alltid på fem.

Egentlig blir det vel mest rettferdig å dele på antall voksne, i og med at de fire andre er i jobb. Parene har dermed adskillig bedre økonomi enn jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel ville man delt på fem, men noen ganger er det naturlig å dele på tre, og det gjøres i familien min (tre søsken)når det gjelder julepresanger til gamle tante Olga, f.eks. Kjærestene/ektefellene til de to som er i par har aldri møtt dama, men vi skriver dem på kortet for å være hyggelig, og at Olga i hvertfall skal kunne navnene, og vite hvem hun skal hilse til i julekortet/takkekortet. (Den single blir ikke snurt pga dette, det ville vel heller føles som om vi andre to søsken skulle betale dobbelt, all den tid våre ektefeller aldri ville ofret Olga og likesinnede en tanke, langt mindre kjøpt presanger).

Ellers som regel fem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere hadde gått ut sammen for å spise middag eller gått på kino hadde det jo vært naturlig å dele på 5.

Så jeg synes gavespleis også bør deles på 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dele, også kalt dividering eller brøkregning, er en matematisk teknikk som ikke gir mening dersom man tilegger teknikken subjektivt skjønn som kolliderer med gjeldende regler for dividering. Svaret er 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville delt de på 5.. Dere andre er jo to og den single er bare en. To stk har mer penger enn en.. Stort sett isåfall.:0)

Godt å se at mange er enig med meg her. Gavens pris blir gjerne bestemt av flertallet, som i dette tilfellet er to gifte par hvor begge jobber. Som singel har en dårligere råd og ville selvsagt valgt en billigere gave, men så var det redselen for å bli betraktet som gnien... Synes dette er vanskelig å ta opp med folk som regner det som en selvfølge at det skal deles på tre.

Neste gang kjøper jeg en gave kun fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

I familiesammenheng er det antall familiemedlemmer (søsken, søskenbarn osv) på kona eller mannens side som er utslagsgivende. Det synes jeg er naturlig. Du gir pga at du er i familie. Er det tre søsken med familier deles det på tre, er det fem søskenbarn med familier som spleiser deles det på fem - uavhenig av om de har partnere og barn eller ikke.

Ved andre anledninger må en vurdere det fra gang til gang. Avhenger jo helt av omstendighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...