Gjest not today Skrevet 21. august 2002 Del Skrevet 21. august 2002 Hei! Det er så mange ok folk her inne - så jeg håper på litt input her! Jeg fikk MS diagnose i 1996 - jeg er oppegående og er ikke synlig syk. Jeg har to barn og var hjemme i 2 år med minstemann - i april begynte jeg å jobbe fullt igjen (etter å ha vært dagmamma siden august året før). Jeg hadde en ukes ferie i sommer men fikk ikke utnyttet tiden til å hvile - da jeg hadde migrene hver dag... For to uker siden møtte jeg veggen. Siden jeg begynte å jobbe har jeg hatt null overskudd og følt at all energi måtte brukes for å holde meg oppe på jobben. Jeg sovnet når jeg kom hjem og i helgene - var jeg for det meste utslitt og uopplagt... Dette går selvfølgelig utover barna... Jeg koser masse med dem og leverer dem hver dag i barnehagen - men jeg klarer ikke å følge med... Ikke på hva de skal gjøre - hva de har gjort - ta med ting de har fått beskjed om å ta med.... Nå har jeg vært sykemeldt i snart 2 uker og begynner å føle at jeg har overskudd til å gjøre husarbeide og leke med barna igjen... På jobben får jeg oppmuntrende ord fra den jeg har mest kontakt med men det er allikevel vanskelig å takle spørsmål og blikk fra alle de "flinke" på jobben som ser ut som om de kunne jobbet 7 dager i uka selv om de er dobbelt så gamle som meg! Jeg føler meg så bortkastet... Jeg har tenkt til å be legen om 40% sykemelding - men hvor lenge kan det fortsette og hvis det er til ulempe for arbeidsplassen - så bør jeg vel finne meg noe annet etterhvert - men vi er ikke akkuratt i noen heldig økonomisk situasjon... Spørsmålet mitt er egentlig hvor lenge man kan være 40% sykemeldt og eventuelt hvordan man regner ut uføretrygd hvis dette skulle vise seg å bli det eneste alternativet? hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68609-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigertrollet Skrevet 21. august 2002 Del Skrevet 21. august 2002 Du kan være 40% sykemeldt i et år fra første sykedag. Etter dette året kan du eventuelt "gå over på" ufertrygd, men jeg mener å huske at den laveste %-graden er 50% hvis skaden ikke er yrkesskade. Eventuelt full uføretrygd hvor du kan jobbe noe begrenset i tillegg uten å miste trygden. Beregning av uføretrygd må andre bekrefte her inne, men jeg mener å ha blitt fortalt at den blir ca. 60-66% av sykepengegrunnlaget. (arrester meg de som vet bedre..?) Lykke til:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68609-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-322883 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke nick nå Skrevet 21. august 2002 Del Skrevet 21. august 2002 Kjenner meg fryktelig igjen i det du skriver. Jeg har ikke MS men en ryggmargsskade. Hadde overhode ikke overskudd til ungene og husarbeid og fikk ikke rehabiliteringspenger fordi jeg ikke hadde utsikt til å bli bedre. Var på yrkesmessig attføring i 5 år, Jobbet så i 6 mnd og ble sykemeldt igjen. Etter nesten 1 års sykemelding begynte jeg å jobbe igjen men møtte veggen etter 14 dager. Ble sendt hjem fra jobben med beskjed om å søke uføretrygd. Legen var ikke enig, jeg hadde jo hatt en vellykket attføring. Men etter 5 mnd og søknad fra sykehus ble jeg uføretrygdet. Livet er plutselig verdt å leve igjen. Jeg har mye mer overskudd. Selvfølgelig har jeg dårlige dager hvor jeg er sliten og har mye smerter men i hvert fall har jeg ikke dårlig samvittighet. Jeg kan bruke overskuddet til ungene mine og husarbeid isteden for jobben. Mange vil nok synes dette var en dårlig prioritering men i min situasjon var det ungene som sto i fokus. Jeg kunne tilslutt ikke møte samfunnets krav om å være i jobb. Får stadig bemerkninger av uvitende folk men prøver å ikke bry meg om det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68609-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-323878 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest not today Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Takk for svar begge to! I all min uvitenhet så lurer jeg på hva yrkesmessig attføring går ut på - man hører det jo stadig vekk - men jeg har aldri satt meg helt inn i det. hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68609-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-324040 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.