Gå til innhold

Dødsstraff...


magnus

Anbefalte innlegg

Må si jeg er litt preget av dokumentaren om Jean Richard Seller, en 16-åring som begikk drap på sin mor og stefar.

Er du for dødsstraff? Hvis det, hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • SierDuDet

    10

  • magnus

    10

  • Lora

    3

  • Prozak

    2

Mest aktive i denne tråden

Jeg er imot dødsstraff av den enkle grunn at hvis det er straffbart å ta liv, så skal det gjelde alle - også staten. Staten kan ikke dømme noen for å ta liv, ved selv å ta liv.

Det er det prinsipielle siden ved det ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sensuel

Jorda er overbefolket nok som den er.... - ugresset kan vi vel bare 'luke bort'..?

Og hvorfor skal samfunnet betale for å holde liv i sånn gærninger?? - De koster oss for mye!

Samtidig vil jeg påpeke at alle andre pattedyr enn mennesket, blir avlivet om de er agressive... - eller på andre måter blir et problem for samfunnet. Så jeg syns faktisk at det er det eneste rette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så den og ble også grepet. Jeg er totalt imot dødsstraff. Jeg er forøvrig nokså imot bruk av fengsel i det hele tatt. Vi trenger andre metoder for å bekjempe kriminaliteten.

Håper noen som er _for_ kan si noe, for dette er interessant diskusjon, noe vi har altfor lite av her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorda er overbefolket nok som den er.... - ugresset kan vi vel bare 'luke bort'..?

Og hvorfor skal samfunnet betale for å holde liv i sånn gærninger?? - De koster oss for mye!

Samtidig vil jeg påpeke at alle andre pattedyr enn mennesket, blir avlivet om de er agressive... - eller på andre måter blir et problem for samfunnet. Så jeg syns faktisk at det er det eneste rette!

Jeg regner med at det du sier er spøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorda er overbefolket nok som den er.... - ugresset kan vi vel bare 'luke bort'..?

Og hvorfor skal samfunnet betale for å holde liv i sånn gærninger?? - De koster oss for mye!

Samtidig vil jeg påpeke at alle andre pattedyr enn mennesket, blir avlivet om de er agressive... - eller på andre måter blir et problem for samfunnet. Så jeg syns faktisk at det er det eneste rette!

Hvem av oss skal dømme hvem som skal leve, hvem som skal dø?

Kan aldri folk forandre seg?

Hva er "ugress" for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er imot dødsstraff av den enkle grunn at hvis det er straffbart å ta liv, så skal det gjelde alle - også staten. Staten kan ikke dømme noen for å ta liv, ved selv å ta liv.

Det er det prinsipielle siden ved det ...

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorda er overbefolket nok som den er.... - ugresset kan vi vel bare 'luke bort'..?

Og hvorfor skal samfunnet betale for å holde liv i sånn gærninger?? - De koster oss for mye!

Samtidig vil jeg påpeke at alle andre pattedyr enn mennesket, blir avlivet om de er agressive... - eller på andre måter blir et problem for samfunnet. Så jeg syns faktisk at det er det eneste rette!

Det har noe med respekt for liv å gjøre. Når staten kan ta liv tror jeg terskelen blir lavere for hver enkelt av oss til å gjøre det samme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I enkelte situasjoner er jeg for dødstraff. F.eks. når det gjelder Baneheia-gutta, disse to i England, og ved sånne ekstreme gjerninger.

Grunner? Nja.. hevn.. Øye for øye, tann for tann, osv.

Så banal er jeg.

I enkelte situasjoner er det en god straff, rett og slett fordi det hindrer gjerningsmannen å gjøre det igjen.

Enkelt og greit.

Jeg så for øvrig også på det programmet, i hvertfall siste halvdel av det, og jeg ble ikke så veldig rystet.

Jeg ble derimot litt i tvil om min holdning til dødstraff når jeg så The Green Mile, men da ble også feil man drept.

Jeg er for langt strengere straffer enn vi har idag, og straffene skal svi. Ved _ekstreme_ gjerninger bør dødstraff være en mulig straff, men jeg er heldigvis ikke den som skal bestemme hva slags straffer som isåfall bør kvalifisere til døden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir det galt av mange grunner. For det første synes jeg ikke døden skal være noe straff. For det andre synes jeg det er galt / kriminelt å ta livet av et menneske uansett om det gjøres med loven i hånd eller ikke. I tilegg er det for ugjenkallelig, i tilfelle noen er uskyldig dømt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så den og ble også grepet. Jeg er totalt imot dødsstraff. Jeg er forøvrig nokså imot bruk av fengsel i det hele tatt. Vi trenger andre metoder for å bekjempe kriminaliteten.

Håper noen som er _for_ kan si noe, for dette er interessant diskusjon, noe vi har altfor lite av her!

For mye bruk av fengsel? Vi vil jo skjerme samfunnet for pedofile, voldtektsforbytere, drapsmenn osv. De får hjelp bak murene samtidig som de ikke kan begå nye ting.

Hva er alternativet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir det galt av mange grunner. For det første synes jeg ikke døden skal være noe straff. For det andre synes jeg det er galt / kriminelt å ta livet av et menneske uansett om det gjøres med loven i hånd eller ikke. I tilegg er det for ugjenkallelig, i tilfelle noen er uskyldig dømt.

Du er faktisk her inne på noe, og det er noe av det som gjør at jeg ikke er 100 % sikker i min sak i forhold til dødstraff.

Rett og slett det at det på mange måter er for "lett" å ta dette livet, og det er vel egentlig ikke straff nok.

Døden er trossalt ikke nødvendigvis en straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I enkelte situasjoner er jeg for dødstraff. F.eks. når det gjelder Baneheia-gutta, disse to i England, og ved sånne ekstreme gjerninger.

Grunner? Nja.. hevn.. Øye for øye, tann for tann, osv.

Så banal er jeg.

I enkelte situasjoner er det en god straff, rett og slett fordi det hindrer gjerningsmannen å gjøre det igjen.

Enkelt og greit.

Jeg så for øvrig også på det programmet, i hvertfall siste halvdel av det, og jeg ble ikke så veldig rystet.

Jeg ble derimot litt i tvil om min holdning til dødstraff når jeg så The Green Mile, men da ble også feil man drept.

Jeg er for langt strengere straffer enn vi har idag, og straffene skal svi. Ved _ekstreme_ gjerninger bør dødstraff være en mulig straff, men jeg er heldigvis ikke den som skal bestemme hva slags straffer som isåfall bør kvalifisere til døden.

F.eks. Baneheia-drapene. Synes du altså begge de to gjerningsmennene burde drepes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sensuel

Hvem av oss skal dømme hvem som skal leve, hvem som skal dø?

Kan aldri folk forandre seg?

Hva er "ugress" for deg?

Jeg spøker IKKE...

Jeg er full av hat! Hat til mennesker som forurenser samfunnet vårt! Som de i Baneheia... - som Tomas Qick - som de jævlene i England nå! osv...!!!

Hvorfor skal ikke de avlives???????

Hva er det som gjør at vi skal ta vare på disse menneskene?????

*hat*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks. Baneheia-drapene. Synes du altså begge de to gjerningsmennene burde drepes?

Jeg vet ikke, men jeg synes i hvertfall at de aldri burde se dagens lys.

Dødstraff høres så "grusomt" ut, og jeg mener de fortjener værst tenklige skjebne.

Nå har for øvrig poi over her ett poeng, i at døden ikke nødvendigvis er en straff.

Derfor er jeg heller ikke sikker i min sak.

Det jeg derimot er sikker på er at de aldri burde slippe ut igjen, og de har fått alt for lav straff, begge to.

(Ja, jeg vet at det ikke er mulig å gi strengere straff i Norge enn de Viggo fikk, på det nåværende tidspunkt. Han andre burde forsåvidt også hatt 21 år, og jeg håper han får det til uka når den endelige dommen faller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sensuel

Jeg vet ikke, men jeg synes i hvertfall at de aldri burde se dagens lys.

Dødstraff høres så "grusomt" ut, og jeg mener de fortjener værst tenklige skjebne.

Nå har for øvrig poi over her ett poeng, i at døden ikke nødvendigvis er en straff.

Derfor er jeg heller ikke sikker i min sak.

Det jeg derimot er sikker på er at de aldri burde slippe ut igjen, og de har fått alt for lav straff, begge to.

(Ja, jeg vet at det ikke er mulig å gi strengere straff i Norge enn de Viggo fikk, på det nåværende tidspunkt. Han andre burde forsåvidt også hatt 21 år, og jeg håper han får det til uka når den endelige dommen faller).

Vet du... - jeg syns ikke at dødsstraffen skal gis som en straff... - men for å rett og slett 'utrydde' den type mennesker, så samfunnet slipper å bekymre seg noe mere!

Ingen nøler med å skyte ei gæærn bikkje... - hva er forskjellen??

De har ikke livets rett!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spøker IKKE...

Jeg er full av hat! Hat til mennesker som forurenser samfunnet vårt! Som de i Baneheia... - som Tomas Qick - som de jævlene i England nå! osv...!!!

Hvorfor skal ikke de avlives???????

Hva er det som gjør at vi skal ta vare på disse menneskene?????

*hat*

De var også fulle av hat tenker jeg.

Det er ingen normale oppegående mennesker som godtar disse menneskenes handlinger. Vi føler alle forakt og avsky for det som er gjort. Men skal vi bare drepe dem mener du?

Noen som har misbrukt en rekke jenter i åresvis og ødelagt flere av dem for livet, burde disse også dø? Eller er det kun de som har drept barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du... - jeg syns ikke at dødsstraffen skal gis som en straff... - men for å rett og slett 'utrydde' den type mennesker, så samfunnet slipper å bekymre seg noe mere!

Ingen nøler med å skyte ei gæærn bikkje... - hva er forskjellen??

De har ikke livets rett!!!!

Hvorfor har de ikke livets rett?

Med folk som argumenterer på den måten som du gjør så blir jeg nesten motvillig motstander av dødstraff jeg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men jeg synes i hvertfall at de aldri burde se dagens lys.

Dødstraff høres så "grusomt" ut, og jeg mener de fortjener værst tenklige skjebne.

Nå har for øvrig poi over her ett poeng, i at døden ikke nødvendigvis er en straff.

Derfor er jeg heller ikke sikker i min sak.

Det jeg derimot er sikker på er at de aldri burde slippe ut igjen, og de har fått alt for lav straff, begge to.

(Ja, jeg vet at det ikke er mulig å gi strengere straff i Norge enn de Viggo fikk, på det nåværende tidspunkt. Han andre burde forsåvidt også hatt 21 år, og jeg håper han får det til uka når den endelige dommen faller).

Det burde nok vært forvaringsdom på begge ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke for dødsstraff. Synes ikke det er riktig at noen som helst skal kunne bestemme hvem som skal få leve eller ikke. Dessuten er det liksom ikke så mye vei tilbake dersom en person skulle bli uskyldig dømt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...