Gå til innhold

Dødsstraff...


magnus

Anbefalte innlegg

Gjest sensuel

De var også fulle av hat tenker jeg.

Det er ingen normale oppegående mennesker som godtar disse menneskenes handlinger. Vi føler alle forakt og avsky for det som er gjort. Men skal vi bare drepe dem mener du?

Noen som har misbrukt en rekke jenter i åresvis og ødelagt flere av dem for livet, burde disse også dø? Eller er det kun de som har drept barn?

JA!

De som misbruker barn bør også dø!

Jeg har selv blitt misbrukt i mange år, men min 'misbruker' skjønte det sjøl... Når han ble avslørt, tok han livet av seg,...

Heldigvis!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • SierDuDet

    10

  • magnus

    10

  • Lora

    3

  • Prozak

    2

Mest aktive i denne tråden

Vet du... - jeg syns ikke at dødsstraffen skal gis som en straff... - men for å rett og slett 'utrydde' den type mennesker, så samfunnet slipper å bekymre seg noe mere!

Ingen nøler med å skyte ei gæærn bikkje... - hva er forskjellen??

De har ikke livets rett!!!!

Du har stor tillit til rettssystemet må jeg si. I de landene hvor dødsstraff finnes må fattige folk ta til takke med overarbeidede advokater som ikke kunne forsvart bikkja si engang.

Og sånne som O.J går fri fordi de har midler til å betale 25 advokater til å jobbe på spreng - samtidig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde nok vært forvaringsdom på begge ja...

Ved pedofili og overgrep mot barn, samt voldtekstforbrytelser, ser man at gjør igjen og igjen, og at det derfor åpentbart er noe seriøst galt med forbryterne, og de vil sannsynligvis aldri stoppe.

Disse burde ikke se dagens lys igjen.

Om de bør tas livet av skal jeg egentlig ikke uttale meg om, men at de aldri bør slippes ut igjen, det er jeg ikke i tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sensuel

Hvorfor har de ikke livets rett?

Med folk som argumenterer på den måten som du gjør så blir jeg nesten motvillig motstander av dødstraff jeg også :)

Kan du si meg....

HVORFOR HAR DE LIVETS RETT????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si meg....

HVORFOR HAR DE LIVETS RETT????

Jeg synes at "de" blir et noe vidt begrep her.

Hvor skal grensen gå?

Jeg kan ikke argumentere for hvorfor Viggo og han Jan Helge-faenskapet skal ha livets rett, da jeg ikke mener at de i utgangpunktet bør ha det.

Men hvor går grensen for hvem som skal kunne drepes?

Det vet i hvertfall ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sensuel

Jeg synes at "de" blir et noe vidt begrep her.

Hvor skal grensen gå?

Jeg kan ikke argumentere for hvorfor Viggo og han Jan Helge-faenskapet skal ha livets rett, da jeg ikke mener at de i utgangpunktet bør ha det.

Men hvor går grensen for hvem som skal kunne drepes?

Det vet i hvertfall ikke jeg.

Hmm...

Hva med:

* DRAP

* VOLDTEKT

* MISBRUK AV BARN

* ?????

* OSV...???

Man kan jo sette på lista forbrytelser som ødelegger andre mennesker på livstid...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm...

Hva med:

* DRAP

* VOLDTEKT

* MISBRUK AV BARN

* ?????

* OSV...???

Man kan jo sette på lista forbrytelser som ødelegger andre mennesker på livstid...?

Voldtekt føler jeg ikke at bør kvalifisere til dødstraff, men selvsagt langt hardere straffer enn i dag.

Samme gjelder misbruk av barn.

Når det gjelder drap så må man se ann drapet, og ikke bare dømme noen til døden _fordi_ personen har tatt et annet liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...

Hva med:

* DRAP

* VOLDTEKT

* MISBRUK AV BARN

* ?????

* OSV...???

Man kan jo sette på lista forbrytelser som ødelegger andre mennesker på livstid...?

Uansett?

Hva med om noen blir misbrukt over så lang tid at de dreper overgriperen? Dette i rent hat og fortvilelse over en fornemming av sitt allerede ødelagte liv.

Hva om det er personlighetsforstyrrelse eller andre typer sinnsforvirringer som ligger til grunn?

Enkelte må holdes vekk fra folk for alltid. Det er dyrt, men vi har ressurser og muligheter til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sensuel

Voldtekt føler jeg ikke at bør kvalifisere til dødstraff, men selvsagt langt hardere straffer enn i dag.

Samme gjelder misbruk av barn.

Når det gjelder drap så må man se ann drapet, og ikke bare dømme noen til døden _fordi_ personen har tatt et annet liv.

Hvorfor har en person som voldtar, - eller misbruker barn livets rett??

Nå skjønner jeg deg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sensuel

Uansett?

Hva med om noen blir misbrukt over så lang tid at de dreper overgriperen? Dette i rent hat og fortvilelse over en fornemming av sitt allerede ødelagte liv.

Hva om det er personlighetsforstyrrelse eller andre typer sinnsforvirringer som ligger til grunn?

Enkelte må holdes vekk fra folk for alltid. Det er dyrt, men vi har ressurser og muligheter til det.

uuuæææææ!!

æsj!

Nå ble jeg enig med deg...:o/

Man bør vel kanskje ta hensyn til motivet...

*sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har en person som voldtar, - eller misbruker barn livets rett??

Nå skjønner jeg deg ikke...

Jeg får si som Don Corleone når en fyr kommer til han for å få straff over noen gutter som skadet hans datter på det groveste.

Don Corleone spør fyren:

"What do you want me to do?"

Hvorav denne mannen visker noe i øret til Don Corelone, og Don reiser seg opp, rister på hodet og sier: "that I can not do".

Fyren er ikke fornøyd med svaret og sier:

"But I want Justice, Don Corleone".

Da sier Don noe veldig intelligent:

"But that ain't justice, your daughter is still alive".

En meget intelligent mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uuuæææææ!!

æsj!

Nå ble jeg enig med deg...:o/

Man bør vel kanskje ta hensyn til motivet...

*sukk*

Hehehe... Kostet altså litt å innrømme det? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sensuel

Jeg får si som Don Corleone når en fyr kommer til han for å få straff over noen gutter som skadet hans datter på det groveste.

Don Corleone spør fyren:

"What do you want me to do?"

Hvorav denne mannen visker noe i øret til Don Corelone, og Don reiser seg opp, rister på hodet og sier: "that I can not do".

Fyren er ikke fornøyd med svaret og sier:

"But I want Justice, Don Corleone".

Da sier Don noe veldig intelligent:

"But that ain't justice, your daughter is still alive".

En meget intelligent mann.

mm...

Jeg gir meg, SDD...

Som du ser i svaret til magnus over her, så måtte jeg 'bukke under' og inrømme at jeg er 'litt' enig allikevel...

*phu* :o/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sensuel

Hehehe... Kostet altså litt å innrømme det? ;-)

Ja.. -det kostet! :o)

Men jeg har et så intenst HAT til sånne mennesker at når jeg leser om / ser på nyheter osv.. - så hater jeg så jævli' at det 'etser' innvendig!

Jeg føler at de måå dø!!

Men du hadde et sinnsykt godt poeng, da... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik;

Mange som lever fortjener å dø. Og det kan vi gjøre noe med. Men, mange som dør fortjener å leve. Kan du gjøre noe med det? Hvis ikke, vær ikke så rask med å dele ut død.

-Gandalf

"...................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du... - jeg syns ikke at dødsstraffen skal gis som en straff... - men for å rett og slett 'utrydde' den type mennesker, så samfunnet slipper å bekymre seg noe mere!

Ingen nøler med å skyte ei gæærn bikkje... - hva er forskjellen??

De har ikke livets rett!!!!

Joda...tankegangen med å ytrydde uønskede elementer fra samfunnet er ofte grunnet i en tanke om å ha et godt og trygt samfunn for de som holdver seg innenfor de rammene man har satt. Men har du noen som helst indikasjoner på at det vil fungere? Kan du vite om de målestokkene som vi bruker nå vil være de samme i fremtiden? Kan du garantere at man ikke etterhvert vil ha lovhjemmel for å fjerne elementer som vi i dag ikke ser på som negative?

At slikt ganske enkelt ikke fungerer over tid, og at mennesker alltid vil finne påskudd for å misbruke den typen makt til agendaer som man ikke tenkte på da man la grunnlaget for en slik strukturering av samfunnet, har vi sett flere ganger i historien. Og det ender gjerne med et samfunn som de aller fleste av oss absolutt ikke vil ha, hvis vi i det hele tatt er i stand til å forestille oss det.

Det er på mange måter snakk om å "holde igjen" ekstreme virkemidler fordi det skal overraskende lite til før man mister kontrollen over dem. Hvor mange eksempler på misbruk av dødsstraff har vi ikke sett i verden? I Kina begynte de for en tid tilbake å henrette folk for de minste filleforbrytelsene, og mange lignende eksempler finnes.

Selfølgelig er det forskjell på sistnevnte og f.eks USA´s brukt av dødsstraff, men man skal ikke bagatellisere mulige konsekvenser av å fjerne alvorlige sperrer i et samfunn. Og at dødsstraff virker forebyggende, som enkelte hevder, er det ingen fornuft, fakta eller eksempler som taler for. Det samme gjelder forøvrig strengere straffer, men det er jo ikke diskusjonen her (...for ordens skyld er jeg også personlig for strengere straffer enn de vi har her i landet for en del forbrytelser).

"................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte dessverre å se den dokumentaren :-/

men - jeg er i mot dødsstraff. Men - det er mange som hadde "gjort verden en tjeneste" om de ikke hadde vært mer. Men dødsstraff syns jeg bare er for "lettvint"- nesten for enkel straff.

Men straffene slik de er i dag syns jeg er helt håpløse.

Altfor milde .. Sånne krek burde aldri fått vært ute blant folk igjen, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I enkelte situasjoner er jeg for dødstraff. F.eks. når det gjelder Baneheia-gutta, disse to i England, og ved sånne ekstreme gjerninger.

Grunner? Nja.. hevn.. Øye for øye, tann for tann, osv.

Så banal er jeg.

I enkelte situasjoner er det en god straff, rett og slett fordi det hindrer gjerningsmannen å gjøre det igjen.

Enkelt og greit.

Jeg så for øvrig også på det programmet, i hvertfall siste halvdel av det, og jeg ble ikke så veldig rystet.

Jeg ble derimot litt i tvil om min holdning til dødstraff når jeg så The Green Mile, men da ble også feil man drept.

Jeg er for langt strengere straffer enn vi har idag, og straffene skal svi. Ved _ekstreme_ gjerninger bør dødstraff være en mulig straff, men jeg er heldigvis ikke den som skal bestemme hva slags straffer som isåfall bør kvalifisere til døden.

"I enkelte situasjoner er jeg for dødstraff."

Altså...hvordan skulle det gjennomføres i praksis?

Enten er man for dødsstraff eller imot.

Jeg er 100% sikker i MIN sak. Jeg er imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...