jef Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Jeg driver på hobbybasis med "off-road" sykling (MTB) og Birkebeinerrittet har alltid vært målet for sesongen. Etter flere år nå med flere justeringer på både treningstype, treningsmengde, instilling av sykkel er det ikke "fnugg" av forbderinger når det gjelder ytelse over litt lengre tid. Jeg kommer alltid inn på samme elendige tid (4.5 timer). Konkret har justeringene/tiltakene bestått av å følge treningsprogram utarbeidet av fagfolk, uttesting av forskjellig type lengde på krankarmer, justering av sykkelskoens plassering på pedalen for å få bedre tråkk, setejustering, kosthold etc., men ikke noe har gitt fremgang. Har hørt at musklene tilpasses av type trening, men jeg har dessverre ikke hatt den erfaringen. Hadde i år ca. 450 mil på "off-road" sykkel før "Birken". Ikke spesielt mye, men heller ikke spesielt lite. Dette tilsv. ca. 8-10 timer i uken. Det er rett og slett lårmusklene som går sure etter bare noen minutter og dette har vært uforandret i flere år uavhengig av de nevnte justeringer. Kondisjonen er imidlertid OK og jeg gjør det bedre når ikke lårmusklene utsettes for så store sammentrekninger over lengre tid, som f.eks. ved skigåing. Det er rett og slett en flaskehals et sted ifm. lårmuskulaturen. Jeg har imidlerid eksplosive/hurtige muskler som tømmes over veldig kort tid. Bl.a. kan jeg løpe 60 meter på 7.5 uten å ha trent spesielt på løping (bare for å illustrere saken). Jeg begynner alvorlig talt å tro at det er noe som ikke er som det skal være. Hva er det som gjør at muskulaturen ikke greier å utvikle seg i utholdenhet? Hva kan gi svar på dette tro? Finnes det f.eks. medisinke tester for dette? Kan f.eks. for høye jernlagre i kroppen føre til dette (har nemlig litt for høyt), kan tendenser til astma være grunnen? Ønkser innspill! Heldigvis er dette bare en hobby, men det hadde jo vært moro å fått løst problemet. Har snakket med andre om dette også, og alle synes det høres veldig merkelig ut at jeg ikke får noen fremgang. M.v.h. JEF 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virker ja... Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Heisann. Skal du bli i bedre form er det kun 2 ting som hjelper. Øke oksygenopptaket og trene styrke. Øke Max O2: Jogge intervall 4 x 4 min. i slakk motbakke. Du skal være kraftig anpusten og ikke bli stiv. Har du puls klokke så skal du ligge på 90-95 % av maks puls. Aktiv pause på 3 min mellom hver. 3-4 ganger pr. uke. Det er viktig å ikke slite for mye når du skal trene max O2. Mange gjør dette helt feil og tror at du må ta deg helt ut. Selv om dette gjører joggende tar du med deg fordelen når du sykler for max O2 har ingen ting med hvilken aktivitet du driver. O2 opptaket går på lunge/hjerte ikke muskler. Styrke: 4 x 4 i knebøy. Rolig ned til 90 grader i kneleddet, et lite stopp og MAKSIMAL mobilisering til utgangspunktet. Tenk maksimal hurtighet til utgangspunktet. Når du blir så sterk at du klarer 5 rep på siste sett øker du med 5 kg. 2 ganger pr. uke. For enkelt?? Egentlig er det meget enkelt og det virker!!! Prøv det i 8-10 uker så får du se...Øktene kan kjøres samme dag...styrke først... Kilde: Jan Helgerud og Jan Hoff - forskere på styrke og utholdenhet ved NTNU i Tr.heim 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jef Skrevet 3. september 2002 Forfatter Del Skrevet 3. september 2002 Heisann. Skal du bli i bedre form er det kun 2 ting som hjelper. Øke oksygenopptaket og trene styrke. Øke Max O2: Jogge intervall 4 x 4 min. i slakk motbakke. Du skal være kraftig anpusten og ikke bli stiv. Har du puls klokke så skal du ligge på 90-95 % av maks puls. Aktiv pause på 3 min mellom hver. 3-4 ganger pr. uke. Det er viktig å ikke slite for mye når du skal trene max O2. Mange gjør dette helt feil og tror at du må ta deg helt ut. Selv om dette gjører joggende tar du med deg fordelen når du sykler for max O2 har ingen ting med hvilken aktivitet du driver. O2 opptaket går på lunge/hjerte ikke muskler. Styrke: 4 x 4 i knebøy. Rolig ned til 90 grader i kneleddet, et lite stopp og MAKSIMAL mobilisering til utgangspunktet. Tenk maksimal hurtighet til utgangspunktet. Når du blir så sterk at du klarer 5 rep på siste sett øker du med 5 kg. 2 ganger pr. uke. For enkelt?? Egentlig er det meget enkelt og det virker!!! Prøv det i 8-10 uker så får du se...Øktene kan kjøres samme dag...styrke først... Kilde: Jan Helgerud og Jan Hoff - forskere på styrke og utholdenhet ved NTNU i Tr.heim Hei og takk for tilbakemelding! Jeg har løpt så mye intervaller i min tid med veiledning hvor det har vært justering på intensiteter, lengder, repetisjoner, ant. ganger i uken etc., og jeg har faktisk hatt og har en god kondisjon. Har fått senket hvilepulsen radikalt ved flere anledninger. Skigåing og løping går ganske bra når det gjeder utholdenheten, men når jeg prøver å holde hastigheten oppe på sykkel, går lårmukulsturen sur etter kort tid. T.o.m. er lårmuklulaturen trent for styrke i flere år og er sterk ved korte intervaller. Jeg er redd for at "hunden kan ligge begravet" et annet sted. Har mistanke om at lårmukulaturen ikke får nok O2 som kan (ikke nødvendigvis) ha en sammenheng med et snev av astma. Har prøvd noen medisiner, med får ikke noen til å fungere. Hvorfor skal man nødvendigvis sykle? Det er jo en grei måte å komme langt ut i marka på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.