Gå til innhold

Nå må jeg begynne å betale husleie hjemme


Gjest gjesten

Anbefalte innlegg

Gjest gjesten

Jeg er en jente som nettop har fylt 19. Jeg bor hjemme sammen med mor og stefar (som også har mest makt her hjemme). Jeg er for tiden arbeidsledig,jeg søker og leter hver dag og føler at jeg snart får napp der jeg ønsker.Dersom jeg får praksis i barnehage, vil jeg få 230 kroner dagen. Lønnen utbetales annenhver uke, og jeg vil da få 2300 kroner. Hver måned vil dette bli 4600 kroner. Dette er skattefritt, men jeg synes likevel ikke at dette er særlig mye. Det er forsåvidt ikke lønna jeg klager over heller, da jeg virkelig ønsker å arbeide i barnehage.

Stefaren min og mamma (det vil si bare han) har bestemt at jeg skal betale halve lønna mi i leie hos dem, siden jeg bor hjemme. Det vil si at ved månedslutt, sitter jeg igjenn med 2300 kroner som skal dekke alle de utgiftene jeg har av alle slag. Jeg har aldri måttet betale leie hjemme hos mamma før, og fikk skikkelig klump i halsen. Føler meg ikke ønsket lenger, og føler at jeg bor på hotell. Hver gang vi skal spise middag,føler jeg meg dum. Jeg kjenner ingen, absolutt ingen, på min egen alder som må betale husleie. Jeg skjønner at folk som er mange år elder gjør det, de har som regel litt greiere økonomi også. Det jeg synes var leiest, var at de presterte å si at alle andre betaler leie, når jeg ikke vet om en eneste en på min egen alder som gjør det.

Prinsippet forstår jeg vel kanskje til en viss grad, men hvorfor må jeg plutselig begynne med det? Jeg hadde en jobb før som var godt betalt,

og da gikk jeg på skole. Nå går jeg ikke på skole, og har dårlig økonomi. Det virker så forferdelig urettferdig, og jeg føler meg bare i veien hjemme. Det er som jeg ikke bor her lenger i det hele tatt.

Føler meg rett og slett som en slags gjest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Zirine

    10

  • shandy

    5

  • Nyco

    3

  • naiv

    2

Mest aktive i denne tråden

Synes du virkelig 2300 kr er lite i lommepenger i mnd? Du får sikkert både mat og andre nødvendige saker hjemme. Det er mange som jobber som ikke har noe mer til mat etterat regningene er betalt. Tenk om du skulle bodd alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest carlina

Du er ganske enkelt blitt inkludert i den voksne verden!

Skulle bare mangle at du betaler hjemme!Regner med at summen du betaler gjelder mat også?

Dette syns jeg slettes ikke er urettferdig og har ingen ting med at din mor vil ha deg ut av huset,hun vil vel at du skal forstå at ingenting kommer gratis her i livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du virkelig 2300 kr er lite i lommepenger i mnd? Du får sikkert både mat og andre nødvendige saker hjemme. Det er mange som jobber som ikke har noe mer til mat etterat regningene er betalt. Tenk om du skulle bodd alene.

Bra sagt. Bortsett fra at jeg ikke likte det med stefaren noe særlig, men ellers - ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet hjemmefra før jeg fylte 16 år (mens jeg gikk på videregående) og har forsørget meg selv siden da. Med det i tankene så synes jeg overhode det ikke er urimelig at du skal betale for deg hjemme. Du har fått praksis i barnehage og følgelig en inntekt selv om du ikke synes den er stor. Det finnes helt sikkert flere småjobber du kan få i tillegg til denne - forsøk det.

Hvor mye du skal betale i måneden er det vel ulike oppfatninger om - jeg tror jeg ville lagt meg på 2000. Det er rimelig i forhold til hva du måtte ha betalt om du skulle skaffet deg hybel. Du betaler ikke mat (du sier iallefall ingenting om det), og du benytter deg av alle tingene hjemme - vaskemaskin, tv osv.

Jeg forstår at dette kan føles litt vondt, men du er voksen nå. Og det å være voksen betyr at man må lære å forsørge seg selv og slutte med å leve på foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig bør du betale hjemme når du har jobb! Det skulle da bare mangle! Er man 19, så er man voksen, og kan ikke forvente å bo gratis bare fordi mamma skal være snill.

Og du sier at du kun sitter igjen med rett over 2000 kr. måneden, vel, hva tror du ville gått med om du måtte bodd på hybel/leilighet? Det du sitter igjen med er lommepenger, strøm, vann osv osv måtte du betalt også om du hadde bodd et annet sted.

Hvor lenge hadde _du_ tenkt at du skulle bo gratis hjemme? Når hadde du tenkt å begynne å ta ansvar som voksen, og ikke bare ha godene?

Helt ærlig, syns jeg ikke stefaren din er urimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ærlig talt, de fleste studenter som bor hjemmefra ville vært sjeleglade om de hadde 2300 kroner i måneden etter at alt det nødvendige var betalt. Du får eget rom, gratis mat og har tilgang til TV, PC, vaskemaskin osv osv. De gjør ikke dette fordi de ikke er glad i deg, men fordi du skal lære at ting koster penger. Det koster for dem å ha deg hjemme, du er voksen så det er da bare riktig at du betaler litt for deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet hjemmefra før jeg fylte 16 år (mens jeg gikk på videregående) og har forsørget meg selv siden da. Med det i tankene så synes jeg overhode det ikke er urimelig at du skal betale for deg hjemme. Du har fått praksis i barnehage og følgelig en inntekt selv om du ikke synes den er stor. Det finnes helt sikkert flere småjobber du kan få i tillegg til denne - forsøk det.

Hvor mye du skal betale i måneden er det vel ulike oppfatninger om - jeg tror jeg ville lagt meg på 2000. Det er rimelig i forhold til hva du måtte ha betalt om du skulle skaffet deg hybel. Du betaler ikke mat (du sier iallefall ingenting om det), og du benytter deg av alle tingene hjemme - vaskemaskin, tv osv.

Jeg forstår at dette kan føles litt vondt, men du er voksen nå. Og det å være voksen betyr at man må lære å forsørge seg selv og slutte med å leve på foreldrene.

Jeg flyttet fra det lune hjem når jeg var 17 og fikk guttungen når jeg var 18. Vel, så var det sagt.

Det jeg lurer på ved innlegget ditt er hvor i landet man kan finne en hybel til 2000kr i mnd?

Jeg tror jeg forsto det sånn at hun var heldig tross alt, for det syntes iallefall jeg.

Tenk å sitte å klage på sånne filleting. Sånt gjør meg mildt sagt forbannet, men jeg stusser litt over at stefar har mest og si. Det er det eneste - ellers er alt mer enn godt nok og det irriterer meg at enkelte ungdommer tror at foreldre er til for å brukes til det ytterste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du vært min unge så hadde jeg nok heller tatt pengene og satt dem inn i banken i ditt navn.

Jeg og mine søsken har aldri betalt for mat og husrom så lenge vi bodde hjemme. Tiltros, har vi alle et bra forhold til penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet fra det lune hjem når jeg var 17 og fikk guttungen når jeg var 18. Vel, så var det sagt.

Det jeg lurer på ved innlegget ditt er hvor i landet man kan finne en hybel til 2000kr i mnd?

Jeg tror jeg forsto det sånn at hun var heldig tross alt, for det syntes iallefall jeg.

Tenk å sitte å klage på sånne filleting. Sånt gjør meg mildt sagt forbannet, men jeg stusser litt over at stefar har mest og si. Det er det eneste - ellers er alt mer enn godt nok og det irriterer meg at enkelte ungdommer tror at foreldre er til for å brukes til det ytterste.

Nei, det jeg skrev var at hvis hun betalte 2000 så var det billigere enn det hun måtte betale for en hybel. Krøkking formulert bare, fra min side.

"... ellers er alt mer enn godt nok og det irriterer meg at enkelte ungdommer tror at foreldre er til for å brukes til det ytterste."

Vel, hva skal jeg si. Jeg ringte hjem til min far her om dagen, og ba han drite i å bruke så mye penger på seg selv (motorsykkel, båt osv osv). Jeg ser arven min skrumpe inn og det må jeg forhindre ;) Han ba meg stikke og vogge og lovde meg litt cognac neste gang jeg kom på besøk, men ikke mer ;)

Faen ass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet fra det lune hjem når jeg var 17 og fikk guttungen når jeg var 18. Vel, så var det sagt.

Det jeg lurer på ved innlegget ditt er hvor i landet man kan finne en hybel til 2000kr i mnd?

Jeg tror jeg forsto det sånn at hun var heldig tross alt, for det syntes iallefall jeg.

Tenk å sitte å klage på sånne filleting. Sånt gjør meg mildt sagt forbannet, men jeg stusser litt over at stefar har mest og si. Det er det eneste - ellers er alt mer enn godt nok og det irriterer meg at enkelte ungdommer tror at foreldre er til for å brukes til det ytterste.

I Halden får man hybler helt ned til 1100,- i mnd'en. Det er inkludert strøm og internett.

*sukk*

Den som var student igjen. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten

Jeg synes ikke dere er særlig objektive her. Her virker det som om det som er mest virksommelig, er å bare se ting fra de gamles synsvinkel. Det virker ikke som noen av dere engang gadd å lese det med at jeg ikke går på skole (er altså ikke student!) og er arbeidsledig. Og nei, jeg kan ikke få dagpenger fordi jeg ikke har tjent så mye før.

Jada, mamma...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Halden får man hybler helt ned til 1100,- i mnd'en. Det er inkludert strøm og internett.

*sukk*

Den som var student igjen. :o)

Jo, men i Halden flyter det over av harry rallarfolk - så alt i alt så betaler man dyrt for å bo der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke dere er særlig objektive her. Her virker det som om det som er mest virksommelig, er å bare se ting fra de gamles synsvinkel. Det virker ikke som noen av dere engang gadd å lese det med at jeg ikke går på skole (er altså ikke student!) og er arbeidsledig. Og nei, jeg kan ikke få dagpenger fordi jeg ikke har tjent så mye før.

Jada, mamma...

Du er arbeidsledig, men sier jo selv at du har inntekt - 4600 kr. i måneden. Jobber fins det hvis du er villig til å ta hva som helst i en periode.

Kjære deg - du er 19 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det jeg skrev var at hvis hun betalte 2000 så var det billigere enn det hun måtte betale for en hybel. Krøkking formulert bare, fra min side.

"... ellers er alt mer enn godt nok og det irriterer meg at enkelte ungdommer tror at foreldre er til for å brukes til det ytterste."

Vel, hva skal jeg si. Jeg ringte hjem til min far her om dagen, og ba han drite i å bruke så mye penger på seg selv (motorsykkel, båt osv osv). Jeg ser arven min skrumpe inn og det må jeg forhindre ;) Han ba meg stikke og vogge og lovde meg litt cognac neste gang jeg kom på besøk, men ikke mer ;)

Faen ass

Joda :-) og jeg fikk sydentur, men ikke fordi jeg tagg, men fordi jeg fortjente det. NÅ i sommer, ikke når jeg var 19, gud bedre.

Det har noe med hvordan man er og hva man gjør og hva man viser.

Jeg for min del ville aldri hatt en...tja la oss si 25-årig unge +++ levd på meg, men å hjelpe til på avstand ville jeg selvsagt gjort. Det jeg maktet vel og merke - ikke mer.

Jeg tenker som så at når ungene er rundt 20(lengst) er de klare til å flytte, hvis ikke står kofferten på døra. Det er visse unntak selvsagt, men da skal det mye til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke dere er særlig objektive her. Her virker det som om det som er mest virksommelig, er å bare se ting fra de gamles synsvinkel. Det virker ikke som noen av dere engang gadd å lese det med at jeg ikke går på skole (er altså ikke student!) og er arbeidsledig. Og nei, jeg kan ikke få dagpenger fordi jeg ikke har tjent så mye før.

Jada, mamma...

Det at du ikke er student men er i ferd med å skaffe deg egen inntekt er jo bare enda en grunn til å forstå at du bør betale for deg.

Jeg tror jeg ville synes det var flaut om jeg bodde hjemme hos foreldrene mine, tjente egne penger og ikke betalte noe for å bo der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men i Halden flyter det over av harry rallarfolk - så alt i alt så betaler man dyrt for å bo der.

Jo nå...sant. Kanskje det er grunnen til at jeg ikke bor der lenger? :oÞ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med de fleste i tråden. Man skal ikke kreve penger så lenge du bor hjemme med dagpenger. På den annen side; den dagen du får "alminnelig" jobb/inntekt bør du komme deg ut av det huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kartoffel

Synes det avhenger av en rekke ting.

Hvis du bruker hele inntekten til klær og fest, så har du sikkert godt av å begynne å betale hjemme.

Hvis de økonomiske forholdene hjemme er dårlige, så burde du selv ønske å hjelpe til med det du kan.

Men dersom dere har det greit økonomisk, og du i tillegg viser fornuft ved å spare unna en del av pengene til bolig i framtiden, så synes jeg det er litt rart at foreldrene dine ikke ønsker å gjøre mer for å hjelpe deg til en "flying-start" når du senere skal flytte.

Det er dyrt nok å etablere seg i dette landet. Du trenger den hjelpen du kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...