Gå til innhold

Nå må jeg begynne å betale husleie hjemme


Gjest gjesten

Anbefalte innlegg

Poenget her er at hun har ikke fått seg noe jobb. Det var snakk om hvis hun fikk seg jobb i barnehagen og hva hun kommer til å tjene.

Da har jeg forstått feil. Hvis hun ikke tjener noe syns jeg selvfølgelig ikke hun skal betale.

Men når hun begynner å tjene derimot ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Zirine

    10

  • shandy

    5

  • Nyco

    3

  • naiv

    2

Mest aktive i denne tråden

Det er mange på din alder som betaler en liten slant hjemme.

Men halve lønnen synes jeg var veldig drøyt.

Hva med 1000,-? Hvis de har en bra økonomi og dere 3 klarer dere bra på den, så synes ikke jeg at de skal kreve halve lønna i husleie. Da synes jeg faktisk at 1000,- er nok.

Og pengene går jo til mat uansett ( tror jeg ), så på den måten så kunne du jo gjerne kjøpt din egen mat som du likte utenom det vanlige som dere kjøper.

Og dere kan jo inngå en avtale der du gjør andre ting, som f eks å vaske dine egne klær, vaske gulvene i huset, vaske badet o.l....

Og hvis du får jobben, så kan du også ligge av litt penger, f eks de 600,- som du har til senere, når du f eks har flyttet.

Det er dyrt å være tenåring i dag. Og jeg synes faktisk det er bedre at de tjener egne penger til klær, fest og hva det nå måtte være enn at foreldrene skal ta halve lønnen.

Jeg betalte ingenting når jeg bodde hjemme, men jeg kjøpte av og til min egen mat hvis det var noe jeg hadde lyst på som jeg visste de ikke kjøpte og jeg kjøpte også klær, gikk ut på byen osv.

Tar de halve lønnen din for å spare den på en konto til du flytter, så hadde ikke jeg sett noe problem.

Men hvis ikke, så synes jeg 1000,- er nok.

4600,- er ikke så mye.

Det vet jeg mye om, for det er det vi har igjen til mat og bleier o.l. etter at alle utgifter er betalt.

Vi er 2 voksne og 2 bleiebarn.

En ting er sikkert: den dagen mine barn får seg jobb og hvis de fremdeles bor hjemme, så kommer jeg aldri til å ta mer enn 1000,- fra dem. Og de 1000,- skal inn på kontoene deres.

Det må vel være mulig å komme fram til en løsning for dere uten at de skal ta halve lønnen din vel?

Hvorfor skal de ha så mye i husleie?

Du har vel ikke akkurat bleiebarn når ungen er 19. Vent til ungene dine blir litt over bakken før du er så kjepphøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet fra det lune hjem når jeg var 17 og fikk guttungen når jeg var 18. Vel, så var det sagt.

Det jeg lurer på ved innlegget ditt er hvor i landet man kan finne en hybel til 2000kr i mnd?

Jeg tror jeg forsto det sånn at hun var heldig tross alt, for det syntes iallefall jeg.

Tenk å sitte å klage på sånne filleting. Sånt gjør meg mildt sagt forbannet, men jeg stusser litt over at stefar har mest og si. Det er det eneste - ellers er alt mer enn godt nok og det irriterer meg at enkelte ungdommer tror at foreldre er til for å brukes til det ytterste.

Her får du hybelleiligheter eller store hybler til 2000 (inkludert strøm, vaskemaskin, kabeltv).

Underlig nok, for leilighetsprisene er vannvittige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er teit at du må betale husleie hos din egen mor når du er 19 år!! Jeg har nesten nettopp flyttet ut, men mamma har aldri krevd husleie av meg! Det er simpelt å krve penger fra barna sine. har de ikke penger til å ha de boende hjemmme til de får seg ordntlig jobb, behøver de ikke få barn !!!!

Simpelt?

Teit?

Nei!

Bortskjemt, derimot.

Selv måtte jeg betale for meg hjemme fra jeg begynte å tjene penger da jeg var 17.

En 19-åring regnes som voksen. Da er det ikke mer enn rett og rimelig at h*n også betaler sin del av det det koster foreldrene å ha vedkommende boende hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg skjønner mora og stefaren din godt, jeg. Selvfølgelig bør du begynne å betale for deg når du tjener egne penger.

Om du hadde flyttet hjemmefra hadde garantert de vanlige utgiftene (husleie, strøm, telefon, mat) kommet på langt mer enn 2300 kr i mnd.

men kanskje du kunne fått diskutert summen pr mnd med dem, så du betalte 1500-2000 f.eks.

Og det er faktisk ikke uvanlig at man betaler for seg hjemme. Skulle da bare mangle når man har egen inntekt, syns nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er teit at du må betale husleie hos din egen mor når du er 19 år!! Jeg har nesten nettopp flyttet ut, men mamma har aldri krevd husleie av meg! Det er simpelt å krve penger fra barna sine. har de ikke penger til å ha de boende hjemmme til de får seg ordntlig jobb, behøver de ikke få barn !!!!

I jøsse navn! Man er da vel ikke dårlige foreldre selv om ungene må betale for seg når de er over myndighetsalder (eller når de begynner å tjene penger sjøl). Tvertimot syns jeg at det er bra for barna å lære seg at ting faktisk koster. Når man er 19 år er man å regne som en voksen, og voksne betaler for seg, enkelt og greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare rett og rimelig at du skal betale husleie, når du har jobb. Det måtte jeg også gjøre. Fra jeg var 18 til jeg var 20 (og flyttet ut) betalte jeg husleie til min mamma og min stefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novembermom

Du har vel ikke akkurat bleiebarn når ungen er 19. Vent til ungene dine blir litt over bakken før du er så kjepphøy.

Kjepphøy? Det var ikke det jeg mente med det jeg skrev, men 4600 er ikke så mye i dagens samfunn.

Det spiller vel ingen rolle om man har bleiebarn eller tenåring vel?

Her er det absolutt ingen som er kjepphøy i det hele tatt.

Jeg er ikke typen som sitter på min høye hest og sier at det jeg sier er riktig.

Man må få lov til å komme med sin mening uten at man skal få pepper for alt man skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enslig forsørger med to barn og har _mye_ mindre enn deg til 'diverse' etter at alle utgifter er betalt.

Det er ikke synd på deg i det hele tatt. Jeg anser 2300 kroner for å være en gedigen sum å rutte med per måned for en 19-åring.

En annen ting er at din mor og stefar kunne vært litt runde i kantene med hensyn til å ta leie av deg hvis du til gjengjeld la penger til side slik at du opparbeidet deg noe startkapital til den dagen du flytter hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjepphøy? Det var ikke det jeg mente med det jeg skrev, men 4600 er ikke så mye i dagens samfunn.

Det spiller vel ingen rolle om man har bleiebarn eller tenåring vel?

Her er det absolutt ingen som er kjepphøy i det hele tatt.

Jeg er ikke typen som sitter på min høye hest og sier at det jeg sier er riktig.

Man må få lov til å komme med sin mening uten at man skal få pepper for alt man skriver.

4600kr er kanskje mye for mor og stefar og hvorfor skal et voksent menneske på 19 leve gratis på andre?

Det skulle da bare mangle at denne jenta ikke skulle betale for seg "om hun da får jobben" Hvis ikke får hun fanken ta meg finne seg en annen jobb og helst flytte.

Er hun så heldig å få bo hjemme, skulle det bare mangle at hun ikke betalte. Allikevel er hun uten ansvar for noe som helst - utenom seg selv og sitt skittentøy(antar jeg)

Pepprer deg ikke, men har en mening, akkurat som du har det.

Har selv et par bekjente som er alt for dumsnille. Sullikken som bor hjemme hos dem er 31 og gidder ingentin. De klager og bærer seg, men han truer med både det ene og det andre og de vet ikke hva de skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se logikken i at du betaler litt for deg.

Men mine foreldre hadde ikke latt meg betale noe. Bodde hjemme til jeg var ferdig med videregående.

Litt merkelig av dine foreldre syns jeg. Mine foreldre ville at jeg skulle ha penger når jeg flyttet ut. Men jeg studerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kartoffel

Det der skjønte jeg ikke en halv meter av jeg. Så hvis det var et salgstriks, så var det bortkasta på meg ;0)

If er et klassisk dikt om hva som kreves for å bli voksen, bla.

Ellers var det kanskje en god ide å begynne å legge inn reklamer i innleggene. Tro om det er mye å tjene på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

If er et klassisk dikt om hva som kreves for å bli voksen, bla.

Ellers var det kanskje en god ide å begynne å legge inn reklamer i innleggene. Tro om det er mye å tjene på det?

Åh...jeg fikk bare opp en million popups som sa jeg hadde vunnet et cruise jeg...

Fikk ikke med meg at det var et dikt der ;0) Ikke så rart jeg ikke kobla det da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4600kr er kanskje mye for mor og stefar og hvorfor skal et voksent menneske på 19 leve gratis på andre?

Det skulle da bare mangle at denne jenta ikke skulle betale for seg "om hun da får jobben" Hvis ikke får hun fanken ta meg finne seg en annen jobb og helst flytte.

Er hun så heldig å få bo hjemme, skulle det bare mangle at hun ikke betalte. Allikevel er hun uten ansvar for noe som helst - utenom seg selv og sitt skittentøy(antar jeg)

Pepprer deg ikke, men har en mening, akkurat som du har det.

Har selv et par bekjente som er alt for dumsnille. Sullikken som bor hjemme hos dem er 31 og gidder ingentin. De klager og bærer seg, men han truer med både det ene og det andre og de vet ikke hva de skal gjøre.

Det er forskjeller ute og går her da... "Gjesten" er 19 år og lærling med lite i lønn, ikke 31 og slask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er praksis i barnehage? Jobb i barnehage betales med minimum 180.000 i året.

Det er ingen som kan forlange at du jobber hel tid for en slik lønn.

Tror nok du har misforstått noe her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 5barnsmor

At du betaler hjemme er vel rett og rimelig, men det ville være rettferdig at leien stod i forhold til inntekten. Det må det da være mulig å forhandle om.

Jeg husker jeg var praktikant et år og da ville pappa at jeg skulle betale 1000 av mine 3000 til ham, det forhandlet jeg ned i 500 den gangen...

De følelsene du har rundt dette synes jeg du skal fortelle din mor i en privat stund. Jeg tror ikke du er "uønsket" men det kan de ikke fortelle deg hvis du ikke forteller dem at du føler det slik...kommunikasjon er et viktig hjelpemiddel for å opprettholde gode forhold i hjemmet.

lykke til fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke syntes det var så kjekt å betale hjemme som så ung og med såpass dårlig inntekt.

Er foreldrene dine avhengige av ekstra penger for å få det til å gå rundt, er det greit nok. Man bidrar selvsagt til fellesskapet. Men dersom det er en prinsippsak for dem, synes jeg de har litt feile prinsipper.

Jeg synes dog det er veldig fornuftig av foreldre å "tvinge" barna til å spare en del penger i måneden - istedet for betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...