Gå til innhold

Nå må jeg begynne å betale husleie hjemme


Gjest gjesten

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er teit at du må betale husleie hos din egen mor når du er 19 år!! Jeg har nesten nettopp flyttet ut, men mamma har aldri krevd husleie av meg! Det er simpelt å krve penger fra barna sine. har de ikke penger til å ha de boende hjemmme til de får seg ordntlig jobb, behøver de ikke få barn !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Zirine

    10

  • shandy

    5

  • Nyco

    3

  • naiv

    2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Støtter deg!

Jeg syns du har fått alt for mye pepper her:(

Tror kanskje at de nedenfor innbiller seg at en jente på 19år ikke har andre utgifter en fest og morro.

Synes og kreve halve lønna di er litt i meste laget, men du kan jo kanskje prøve og inngå ett kompromiss med dem?

Legg frem alle utgiftene dine.

*Hvor mye koster det deg og komme til og fra jobb. (Kollektivtrafikk er også ofte dyrt.)

*Bruker du ikke telefonen hjemme, men din egen mobil ville jeg f.eks. vist frem en regning.

*Du betaler jo også dine egene klær, men du trenger jo ikke nye klær hver mnd. Og man sliter virlig på klærne i en barnehage.

Osv.osv.

Det er ikke urimlig at du skal betale husleie, det sier jeg ikke, men jeg synes det var litt vel mye i forhold til arbeidsinntekten din.

Vennlig hilsen en som delvis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er teit at du må betale husleie hos din egen mor når du er 19 år!! Jeg har nesten nettopp flyttet ut, men mamma har aldri krevd husleie av meg! Det er simpelt å krve penger fra barna sine. har de ikke penger til å ha de boende hjemmme til de får seg ordntlig jobb, behøver de ikke få barn !!!!

Tror det er litt vanskelig å se fram i fremtiden når man bestemmer seg for å få barn.

Det er vanskelig å vite om bl.a ekteskap vil holde. Man tror jo at man skal være to bestandig om barna men plutselig sitter man der og er eneforsørger og da er det forsent å ombestemme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er teit at du må betale husleie hos din egen mor når du er 19 år!! Jeg har nesten nettopp flyttet ut, men mamma har aldri krevd husleie av meg! Det er simpelt å krve penger fra barna sine. har de ikke penger til å ha de boende hjemmme til de får seg ordntlig jobb, behøver de ikke få barn !!!!

Man er ikke barn når man er 19 år. I den alderen bør man kunne bidra til husholdningen - iallefall når man ikke går på skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kartoffel

Man er ikke barn når man er 19 år. I den alderen bør man kunne bidra til husholdningen - iallefall når man ikke går på skole.

Der er bare å lese innlegg på DOL det, så ser du at mange helt klart ikke voksne selv om de er langt opp i 30-årene og har stått på egne ben i flere tiår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er bare å lese innlegg på DOL det, så ser du at mange helt klart ikke voksne selv om de er langt opp i 30-årene og har stått på egne ben i flere tiår...

Derfor burde 30 åringer også bli forsørget av mor og far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kartoffel

Derfor burde 30 åringer også bli forsørget av mor og far?

Nei - men det finnes andre kriterier for å bli voksen enn det å flytte hjemmefra.

Samfunnet vårt er nå tross alt lagt opp slik at det er noe som så og si enhver 15-åring ville klare dersom han var nødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - men det finnes andre kriterier for å bli voksen enn det å flytte hjemmefra.

Samfunnet vårt er nå tross alt lagt opp slik at det er noe som så og si enhver 15-åring ville klare dersom han var nødt.

Når du er 15 går du på ungdomsskolen eller nettopp har begynt på videregående. Når du er 19 er du myndig og ferdig med videregående. Hvis man da ikke ønsker å gå mer på skole fordi man vil jobbe, så bør man også forsørge seg selv på en ordentlig måte - ikke la foreldrene betale regningen.

Jobber får man hvis man vil - ikke nødvendigvis den jobben man vil, men EN jobb.

Så det er stor forskjell på å være 15 og være 19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det avhenger av en rekke ting.

Hvis du bruker hele inntekten til klær og fest, så har du sikkert godt av å begynne å betale hjemme.

Hvis de økonomiske forholdene hjemme er dårlige, så burde du selv ønske å hjelpe til med det du kan.

Men dersom dere har det greit økonomisk, og du i tillegg viser fornuft ved å spare unna en del av pengene til bolig i framtiden, så synes jeg det er litt rart at foreldrene dine ikke ønsker å gjøre mer for å hjelpe deg til en "flying-start" når du senere skal flytte.

Det er dyrt nok å etablere seg i dette landet. Du trenger den hjelpen du kan få.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kartoffel

Når du er 15 går du på ungdomsskolen eller nettopp har begynt på videregående. Når du er 19 er du myndig og ferdig med videregående. Hvis man da ikke ønsker å gå mer på skole fordi man vil jobbe, så bør man også forsørge seg selv på en ordentlig måte - ikke la foreldrene betale regningen.

Jobber får man hvis man vil - ikke nødvendigvis den jobben man vil, men EN jobb.

Så det er stor forskjell på å være 15 og være 19.

(Nå var poenget mitt at det at du har flytte hjemmefra ikke nødvendigvis gjør deg voksen.)

Jeg tror at svært mange foreldre _ønsker_ å betale regningen, og jeg ser ikke i utgangspunktet noe galt i det. Jeg ville gjort det jeg kunne for å gi mine egne barn en så god start i livet som mulig.

Det skulle vært en ganske så egen og sær pode før jeg ville tvinge han ut av huset f.eks.

Et godt tegn på at jeg hadde lykkets med oppdragelsen, måtte være om barna faktisk _ønsket_ å betale for seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Nå var poenget mitt at det at du har flytte hjemmefra ikke nødvendigvis gjør deg voksen.)

Jeg tror at svært mange foreldre _ønsker_ å betale regningen, og jeg ser ikke i utgangspunktet noe galt i det. Jeg ville gjort det jeg kunne for å gi mine egne barn en så god start i livet som mulig.

Det skulle vært en ganske så egen og sær pode før jeg ville tvinge han ut av huset f.eks.

Et godt tegn på at jeg hadde lykkets med oppdragelsen, måtte være om barna faktisk _ønsket_ å betale for seg selv!

Vel, jeg sa ikke at det vil gjøre henne voksen, jeg sa at hun ER voksen. Hvis hun ikke er voksen, så er det kanskje på tide at hun blir det?

Jeg er absolutt enig i at man skal hjelpe barna sine, men ikke i alle situasjoner. Jentene mine har penger på bok, det skal de få når tiden er inne - enten når de starter utdannelse eller når de skal kjøpe bolig. Ikke før.

Men greit nok at vi er uenig - det er lov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kartoffel

Vel, jeg sa ikke at det vil gjøre henne voksen, jeg sa at hun ER voksen. Hvis hun ikke er voksen, så er det kanskje på tide at hun blir det?

Jeg er absolutt enig i at man skal hjelpe barna sine, men ikke i alle situasjoner. Jentene mine har penger på bok, det skal de få når tiden er inne - enten når de starter utdannelse eller når de skal kjøpe bolig. Ikke før.

Men greit nok at vi er uenig - det er lov :)

Det er det! :-)

http://www.everypoet.com/archive/poetry/Rudyard_Kipling/kipling_if.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sikkert greit for dem at du flytter ut. Men da har du garantert mye mindre enn 2300 kroner i lommepenger!

Det har ikke engang jeg som har ei så der levelig månedsinntekt!

Sånn er det å bli voksen ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novembermom

Det er mange på din alder som betaler en liten slant hjemme.

Men halve lønnen synes jeg var veldig drøyt.

Hva med 1000,-? Hvis de har en bra økonomi og dere 3 klarer dere bra på den, så synes ikke jeg at de skal kreve halve lønna i husleie. Da synes jeg faktisk at 1000,- er nok.

Og pengene går jo til mat uansett ( tror jeg ), så på den måten så kunne du jo gjerne kjøpt din egen mat som du likte utenom det vanlige som dere kjøper.

Og dere kan jo inngå en avtale der du gjør andre ting, som f eks å vaske dine egne klær, vaske gulvene i huset, vaske badet o.l....

Og hvis du får jobben, så kan du også ligge av litt penger, f eks de 600,- som du har til senere, når du f eks har flyttet.

Det er dyrt å være tenåring i dag. Og jeg synes faktisk det er bedre at de tjener egne penger til klær, fest og hva det nå måtte være enn at foreldrene skal ta halve lønnen.

Jeg betalte ingenting når jeg bodde hjemme, men jeg kjøpte av og til min egen mat hvis det var noe jeg hadde lyst på som jeg visste de ikke kjøpte og jeg kjøpte også klær, gikk ut på byen osv.

Tar de halve lønnen din for å spare den på en konto til du flytter, så hadde ikke jeg sett noe problem.

Men hvis ikke, så synes jeg 1000,- er nok.

4600,- er ikke så mye.

Det vet jeg mye om, for det er det vi har igjen til mat og bleier o.l. etter at alle utgifter er betalt.

Vi er 2 voksne og 2 bleiebarn.

En ting er sikkert: den dagen mine barn får seg jobb og hvis de fremdeles bor hjemme, så kommer jeg aldri til å ta mer enn 1000,- fra dem. Og de 1000,- skal inn på kontoene deres.

Det må vel være mulig å komme fram til en løsning for dere uten at de skal ta halve lønnen din vel?

Hvorfor skal de ha så mye i husleie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novembermom

Det er mange på din alder som betaler en liten slant hjemme.

Men halve lønnen synes jeg var veldig drøyt.

Hva med 1000,-? Hvis de har en bra økonomi og dere 3 klarer dere bra på den, så synes ikke jeg at de skal kreve halve lønna i husleie. Da synes jeg faktisk at 1000,- er nok.

Og pengene går jo til mat uansett ( tror jeg ), så på den måten så kunne du jo gjerne kjøpt din egen mat som du likte utenom det vanlige som dere kjøper.

Og dere kan jo inngå en avtale der du gjør andre ting, som f eks å vaske dine egne klær, vaske gulvene i huset, vaske badet o.l....

Og hvis du får jobben, så kan du også ligge av litt penger, f eks de 600,- som du har til senere, når du f eks har flyttet.

Det er dyrt å være tenåring i dag. Og jeg synes faktisk det er bedre at de tjener egne penger til klær, fest og hva det nå måtte være enn at foreldrene skal ta halve lønnen.

Jeg betalte ingenting når jeg bodde hjemme, men jeg kjøpte av og til min egen mat hvis det var noe jeg hadde lyst på som jeg visste de ikke kjøpte og jeg kjøpte også klær, gikk ut på byen osv.

Tar de halve lønnen din for å spare den på en konto til du flytter, så hadde ikke jeg sett noe problem.

Men hvis ikke, så synes jeg 1000,- er nok.

4600,- er ikke så mye.

Det vet jeg mye om, for det er det vi har igjen til mat og bleier o.l. etter at alle utgifter er betalt.

Vi er 2 voksne og 2 bleiebarn.

En ting er sikkert: den dagen mine barn får seg jobb og hvis de fremdeles bor hjemme, så kommer jeg aldri til å ta mer enn 1000,- fra dem. Og de 1000,- skal inn på kontoene deres.

Det må vel være mulig å komme fram til en løsning for dere uten at de skal ta halve lønnen din vel?

Hvorfor skal de ha så mye i husleie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novembermom

Det er mange på din alder som betaler en liten slant hjemme.

Men halve lønnen synes jeg var veldig drøyt.

Hva med 1000,-? Hvis de har en bra økonomi og dere 3 klarer dere bra på den, så synes ikke jeg at de skal kreve halve lønna i husleie. Da synes jeg faktisk at 1000,- er nok.

Og pengene går jo til mat uansett ( tror jeg ), så på den måten så kunne du jo gjerne kjøpt din egen mat som du likte utenom det vanlige som dere kjøper.

Og dere kan jo inngå en avtale der du gjør andre ting, som f eks å vaske dine egne klær, vaske gulvene i huset, vaske badet o.l....

Og hvis du får jobben, så kan du også ligge av litt penger, f eks de 600,- som du har til senere, når du f eks har flyttet.

Det er dyrt å være tenåring i dag. Og jeg synes faktisk det er bedre at de tjener egne penger til klær, fest og hva det nå måtte være enn at foreldrene skal ta halve lønnen.

Jeg betalte ingenting når jeg bodde hjemme, men jeg kjøpte av og til min egen mat hvis det var noe jeg hadde lyst på som jeg visste de ikke kjøpte og jeg kjøpte også klær, gikk ut på byen osv.

Tar de halve lønnen din for å spare den på en konto til du flytter, så hadde ikke jeg sett noe problem.

Men hvis ikke, så synes jeg 1000,- er nok.

4600,- er ikke så mye.

Det vet jeg mye om, for det er det vi har igjen til mat og bleier o.l. etter at alle utgifter er betalt.

Vi er 2 voksne og 2 bleiebarn.

En ting er sikkert: den dagen mine barn får seg jobb og hvis de fremdeles bor hjemme, så kommer jeg aldri til å ta mer enn 1000,- fra dem. Og de 1000,- skal inn på kontoene deres.

Det må vel være mulig å komme fram til en løsning for dere uten at de skal ta halve lønnen din vel?

Hvorfor skal de ha så mye i husleie?

Når det gjelder hva jeg ville tatt fra dem, så er det avhenging av hva de tjener.

Hvis de f eks 4000,-, så tar jeg 1000,-

Tjener de f eks 7-8000,-, så tar jeg 2000 eller mer,- osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novembermom

Jeg flyttet hjemmefra før jeg fylte 16 år (mens jeg gikk på videregående) og har forsørget meg selv siden da. Med det i tankene så synes jeg overhode det ikke er urimelig at du skal betale for deg hjemme. Du har fått praksis i barnehage og følgelig en inntekt selv om du ikke synes den er stor. Det finnes helt sikkert flere småjobber du kan få i tillegg til denne - forsøk det.

Hvor mye du skal betale i måneden er det vel ulike oppfatninger om - jeg tror jeg ville lagt meg på 2000. Det er rimelig i forhold til hva du måtte ha betalt om du skulle skaffet deg hybel. Du betaler ikke mat (du sier iallefall ingenting om det), og du benytter deg av alle tingene hjemme - vaskemaskin, tv osv.

Jeg forstår at dette kan føles litt vondt, men du er voksen nå. Og det å være voksen betyr at man må lære å forsørge seg selv og slutte med å leve på foreldrene.

Poenget her er at hun har ikke fått seg noe jobb. Det var snakk om hvis hun fikk seg jobb i barnehagen og hva hun kommer til å tjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...