Gå til innhold

Staff fornekter seg ikke...


Reg@l

Anbefalte innlegg

Hei,

Du har rett i at det er *forskjell* på pedofili (som gjelder barn som ikke er seksuelt utviklet) og å ha sex med en 15 åring. Dog er begge ulovlig.

===

Du skriver: "Ikke vet jeg om en 14 år gammel gutt vil ta skade av sex med en voksen dame"

Du må huske at det er ***STOR*** forskjell mellom at du (når du var 14 år) hadde *fantasier* om sex med en "lærerinne" (som du valgte), og for en 14 åring å bli misbrukt i RL av en voksen kvinne som "velger ham".

En gj.snittelig 14 årig gutt er faktisk langt *mindre* mentalt utviklet enn en jevnaldrende jente, og enda mindre istand til å håndtere den psykiske siden av sexen.

Det har vært en del menn som har blitt misbrukt av kvinner her på siden opp gjennom tidene, og historiene deres ligner på kvinner som har blitt misbrukt av menn, men med det tillegget at "dette er mer tabu".

Med vennlig hilsen

Oki, isåfall er vi helt enige for engangs skyld! :)

Men hvorfor er det sånn at vi tror at gutter tar mindre skade av det å ha sex (selv om det er frivillig) i ung alder, med en eldre kvinne, enn omvendt?

Det er vel trossalt liten tvil om at en 30 årig mann som har sex med en 14 årig jente (selv om det er frivillig fra hennes side, noe jeg er enig i at hun er for ung til å bedømme) vil få en strengere straff enn hva en kvinne som har sex med en ung gutt, ville ha gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    20

  • SierDuDet

    12

  • huufsa

    7

  • nolte

    5

Mest aktive i denne tråden

Oki, isåfall er vi helt enige for engangs skyld! :)

Men hvorfor er det sånn at vi tror at gutter tar mindre skade av det å ha sex (selv om det er frivillig) i ung alder, med en eldre kvinne, enn omvendt?

Det er vel trossalt liten tvil om at en 30 årig mann som har sex med en 14 årig jente (selv om det er frivillig fra hennes side, noe jeg er enig i at hun er for ung til å bedømme) vil få en strengere straff enn hva en kvinne som har sex med en ung gutt, ville ha gjort?

Hei,

Fordi inntil ganske nylig så trodde man ikke at kvinner hadde en seksualitet. Samleie for kvinner var bare en "sur plikt" (I England sa man: "Lie back and think of England"), og idéen om at en kvinne faktisk kunne ha *lyst* på sex var fremmed.

Det er ikke mer enn 150 år siden man hadde kvinnelig kjønnslemlestelse (slik som i Somalia) blant religiøse i USA!

Så når det gjelder en kvinne og en gutt på 14, så "antar" mange at "gutten var med på det selv", fordi "kvinnen har jo ikke noen seksuelle lyster". (Jada, jeg vet at folk er mer opplyste nå, men slikt henger jo igjen i årevis!)

Pluss at man har stereotyper som sier at "menn alltid vil", og at "kvinnen er mer passiv", slik at "forholdet" antas å være mer jevnbyrdig.

Når vi snakker om en eldre mann og en ung jente, så går det motsatt vei: det er han som er eldst, og han som tar initiativet ("han som vil").

Undersøkelser viser at mellom 10-40% av incest-overgrep faktisk blir utført av kvinner. (Jeg har ikke referansene til undersøkelsene lenger.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Fordi inntil ganske nylig så trodde man ikke at kvinner hadde en seksualitet. Samleie for kvinner var bare en "sur plikt" (I England sa man: "Lie back and think of England"), og idéen om at en kvinne faktisk kunne ha *lyst* på sex var fremmed.

Det er ikke mer enn 150 år siden man hadde kvinnelig kjønnslemlestelse (slik som i Somalia) blant religiøse i USA!

Så når det gjelder en kvinne og en gutt på 14, så "antar" mange at "gutten var med på det selv", fordi "kvinnen har jo ikke noen seksuelle lyster". (Jada, jeg vet at folk er mer opplyste nå, men slikt henger jo igjen i årevis!)

Pluss at man har stereotyper som sier at "menn alltid vil", og at "kvinnen er mer passiv", slik at "forholdet" antas å være mer jevnbyrdig.

Når vi snakker om en eldre mann og en ung jente, så går det motsatt vei: det er han som er eldst, og han som tar initiativet ("han som vil").

Undersøkelser viser at mellom 10-40% av incest-overgrep faktisk blir utført av kvinner. (Jeg har ikke referansene til undersøkelsene lenger.)

Med vennlig hilsen

Jeg tror faktisk aldri jeg har hørt om noen som her blitt misbrukt av kvinner.. Dvs, ikke i forhold til incest, vel og merke...

Men du har sikkert rett i det du skriver.

Jeg visste for øvrig heller ikke at man tidligere hadde kjønnslemlestet folk i den siviliserte verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk aldri jeg har hørt om noen som her blitt misbrukt av kvinner.. Dvs, ikke i forhold til incest, vel og merke...

Men du har sikkert rett i det du skriver.

Jeg visste for øvrig heller ikke at man tidligere hadde kjønnslemlestet folk i den siviliserte verden.

Kjønnslemlestelse av kvinner skjedde i visse religiøse (kristne) kretser i USA helt frem til 1850 årene, ifølge Amnesty International.

Som en detalje kan man påpeke at her skjedde det av religiøse årsaker (spesifikt pga kristendom), mens i Somalia og andre land i dag er det kulturelt betinget (skjer blant muslimer, kristne og animister).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ellapella

Kjønnslemlestelse av kvinner skjedde i visse religiøse (kristne) kretser i USA helt frem til 1850 årene, ifølge Amnesty International.

Som en detalje kan man påpeke at her skjedde det av religiøse årsaker (spesifikt pga kristendom), mens i Somalia og andre land i dag er det kulturelt betinget (skjer blant muslimer, kristne og animister).

Med vennlig hilsen

bare lurer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt intetsigende svar...

Syns du ikke det forsterker seriøsiteten i et utsagn på et debattforum, hvis man begrunner/motiverer det man hevder?

Det er jo et ganske drøyt utsagn, at det skal være strafferettslig forskjell ut fra hvilket kjønn den voksne som misbruker mindreårige har?

Slike utsagn må man påregne reaksjoner på!

Poenget var jo at det er forskjell på tilfeller, og at det ikke nødvendigvis er snakk om misbruk. Og ja - jeg mener at misbruk ofte har sammenheng med hvilken vei alderforskjellen går mellom kjønnene. Men hvis du tviholder på lovmessige prinsipper så er det jo ikke noe å duskutere, iom. at det blir en forskjell i meninger. Dette var en meningsytring, og ikke en kritikk av lover og regler etc. Og det var heller ikke, som jeg presiserte, et forsvar av Stor Herlig Straff's idiotiske uttalelser.

"................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Fordi inntil ganske nylig så trodde man ikke at kvinner hadde en seksualitet. Samleie for kvinner var bare en "sur plikt" (I England sa man: "Lie back and think of England"), og idéen om at en kvinne faktisk kunne ha *lyst* på sex var fremmed.

Det er ikke mer enn 150 år siden man hadde kvinnelig kjønnslemlestelse (slik som i Somalia) blant religiøse i USA!

Så når det gjelder en kvinne og en gutt på 14, så "antar" mange at "gutten var med på det selv", fordi "kvinnen har jo ikke noen seksuelle lyster". (Jada, jeg vet at folk er mer opplyste nå, men slikt henger jo igjen i årevis!)

Pluss at man har stereotyper som sier at "menn alltid vil", og at "kvinnen er mer passiv", slik at "forholdet" antas å være mer jevnbyrdig.

Når vi snakker om en eldre mann og en ung jente, så går det motsatt vei: det er han som er eldst, og han som tar initiativet ("han som vil").

Undersøkelser viser at mellom 10-40% av incest-overgrep faktisk blir utført av kvinner. (Jeg har ikke referansene til undersøkelsene lenger.)

Med vennlig hilsen

Jøss! For ca 15 år siden, viste undersøkelsene at det var bare 6% av overgriperne som var kvinner... - og nå har det blitt mellom 10 - 40% ?

Skremmende utvikling....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! For ca 15 år siden, viste undersøkelsene at det var bare 6% av overgriperne som var kvinner... - og nå har det blitt mellom 10 - 40% ?

Skremmende utvikling....

Hei,

Jeg tror ikke det har endret seg, men at det tross alt har blitt "mindre tabu", slik at flere slike tilfeller kommer med i undersøkelsene.

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg tror ikke det har endret seg, men at det tross alt har blitt "mindre tabu", slik at flere slike tilfeller kommer med i undersøkelsene.

*klem*

mm... - skjønte det.. og jeg er enig.

Men det er skremmende allikevel, tenk på hva tallene er om 15 år ... når dette er ENDA MINDRE 'tabu'

Nå tenker jeg også på overgrep generelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mm... - skjønte det.. og jeg er enig.

Men det er skremmende allikevel, tenk på hva tallene er om 15 år ... når dette er ENDA MINDRE 'tabu'

Nå tenker jeg også på overgrep generelt...

Hei,

Det sies at 10% av befolkningen har vært utsatt for incest....

Men det er tross alt bedre at vi vet, enn at vi tror at "alt er greit".

Jeg vet ikke, men magefølelsen min sier at "det var verre før", også fordi de som var utsatt ikke hadde noe sted å henvende seg.

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det sies at 10% av befolkningen har vært utsatt for incest....

Men det er tross alt bedre at vi vet, enn at vi tror at "alt er greit".

Jeg vet ikke, men magefølelsen min sier at "det var verre før", også fordi de som var utsatt ikke hadde noe sted å henvende seg.

*klem*

Jeg er enig... - men fortsatt er det kjempemange som ikke har noe sted å henvende seg... - eller som tror de ikke har det...

Det vet jeg alt om... :o/

Men på en eller annen måte bør det bli mere ...( enda mere) opplyst blandt unge, hvordan man kan få hjelp... -eller enda bedre: lære de at de har lov til å sette grenser, selv overfor voksne...

*klem fra meg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...