Gå til innhold

Kosttilskudd og evt. reaksjon med andre medikamenter.

nicolle

Anbefalte innlegg

Er diabetiker, type 2, og behandles med Insulin. (Insulatard / Humalog og Glucophage).

Har heldigvis, etter lang tid, blitt kvitt min insulinresistens, og er nå velregulert, med HBA1C på 6,0.

Årsaken til at insulinresistensen "forsvant", vet jeg ikke helt, men det kan vel ha sammenheng med et mer bevisst kosthold, mye bestående av matvarer med lav glycemisk indeks.

Har i tillegg begynt å ta diverse kosttilsudd, som Bio - Crom, Selen + Sink, Bio CLA og DHEA. Dette er jo litt av en "munnfull", og det jeg lurer på er om disse kosttilskuddene kan reagere med hverandre og / eller med medikamenter. (som Selo-Zok, Triatec, Nexium, Lipitor) Har forsøkt å spørre fabrikantene om dette, men får ikke klare svar.

Med vennlig hilsen

Bjørg Skei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Bjørg,

Fint å høre at insulinresitensen er borte og at diabetesen er velregulert. Dette ser jeg jo også av din veldig flotte HgbA1c! Jeg vil anta at det er lav glycemisk index kosthold som er årsaken til at insulinresistensen er under kontroll. Ellers vil også et evt vekttap og økt fysisk aktivitet ha vært med på å hjelpe til med dette.

Krom-tilskudd kan hjelpe til med blodsukker- og HgbA1c-kontroll dersom du har hatt mangel på krom. Krom har derimot ikke vist noe effekt dersom man ikke har en eksisterende mangel. Jeg kjenner ingen kontraindikasjoner som kan være aktuelle for deg av krom, selen og sink dersom de tas i anbefalte doser, og heller ikke CLA. DHEA skal man være forsiktig med bare dersom du har eller har hatt kreft (og ved svangerskap/amming).

Når du bruker Lipitor er det anbefalt å ikke bruke høye doser niacin (’vitamin B3’), men det er ok med det du f.eks får gjennom en vanlig multivitamin. Det er også anbefalt å ikke drikke grapefrukt juice når du bruker Lipitor.

Kort sagt: Jeg kan ikke se at tilskuddene du tar har innvirking på noen av medisinene dine.

Håper dette ga det litt mer svar. Lykke til videre med et sunt kosthold og godt kontrollert diabetes.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...