Gjest kraftløs Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Jeg er i en frustrerende situasjon jeg ikke vet åssen jeg skal komme meg ut av. For 2 år siden begynte jeg å slanke meg, og gikk sakte, men sikkert ned 10 kilo, fra 68 kilo til 58 kilo ved hjelp av beinhard trening og hovedsaklig frukt og salat-mat. Er 168 høy, og veier nå 60 kilo. Problemet er at jeg helt siden jeg nådde "drømmevekta" mi har vært så utrolig slapp og sliten, og alt har vært et ork. Jeg må tvinge meg til å gjøre helt enkle handlinger som å vaske gulvet eller åpne bildøra fordi det er så slitsomt og jeg liksom ikke har krefter igjen. Har nettopp tatt en treningspause på 2mnd fordi jeg tenkte det kunne skyldtes overtrening at jeg var så kraftløs. Trente ca. 2 timer hver dag i perioden jeg gikk ned i vekt. Men pausen hjalp ikke. Spiser slikt som dette: Morgen: 1 skive, 1 glass melk Lunsj: 2 skiver brød eller 1 salatbolle. Mellom: frukt og en brødskive hvis jeg skal trene etter jobb Vanlig middag En frukt eller brødskive til kveld, pluss 1-2 glass melk, pluss noe is/sjokoloade e.l. de dagene jeg trener Har en skeie-ut-dag i uka, trener 3 gg. per uke Synes alt virker "riktig", så hvorfor har jeg ingen krefter? Tar tran/kostpluss, og jern. Sukk...... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vin Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Ta en sjekk hos legen du! Kanskje du har kyssesyken!? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kraftløs Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Ta en sjekk hos legen du! Kanskje du har kyssesyken!? Har tatt alle mulige tester hos legen, og ingenting er feil med meg, alle verdier er normale. Men tusen takk for tips 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vin Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Har tatt alle mulige tester hos legen, og ingenting er feil med meg, alle verdier er normale. Men tusen takk for tips Kanskje du rett og slett er utbrent? Det kan jeg skrive under på at tar måneder å komme seg da! Hadde tatt en prat til med legen jeg og hørt med han/henne. Jobber du mye? Stresser? God "bedring" i alle fall ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nalle noll Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Har tatt alle mulige tester hos legen, og ingenting er feil med meg, alle verdier er normale. Men tusen takk for tips gå opp i vekt. Det må være mye bedre å ha energi til å gjøre det man har lyst til enn å gå rundt som en sylfide å ikke orke noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kraftløs Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 gå opp i vekt. Det må være mye bedre å ha energi til å gjøre det man har lyst til enn å gå rundt som en sylfide å ikke orke noe. Tror du det er derfor? Jeg har hatt en mistanke om det selv også, for en periode av livet mitt veide jeg 63,5 kilo, og da struttet jeg av energi, og hadde det helt annerledes. Men jeg er jo normalevektig, så jeg har tenkt at det ikke er derfor. Men jeg er ikke helt sikker. Tusen takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kraftløs Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Kanskje du rett og slett er utbrent? Det kan jeg skrive under på at tar måneder å komme seg da! Hadde tatt en prat til med legen jeg og hørt med han/henne. Jobber du mye? Stresser? God "bedring" i alle fall ;o) Ja, det kan kanskje komme av det også. Hmm----utbrenthet, ja. Har vært student og lest mye, så det kan jo være ne årsak. Men nå jobber jeg, og har ingenting å gjøre på jobben nesten. Kanskje det er et tips, at det er etterdønninger fra studietida. Takk igjen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lingus Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Det er nok riktig som det blir sagt her at du bør gå opp noen kilo. Da vil du nok få mer overskudd. Dessuten er det jo viktig hva slags trening du drived med. Prøv å trene med noe du synes er gøy, slik at ikke treninga i seg selv blir et ork. Det kan også være negativt at du nesten ikke har noe å gjøre på jobben. Hvis man kjeder seg mye er det lett å miste overskuddet. Det er utrolig viktig å ha en jobb man trives i. Spør deg selv om du gleder deg til å gå på jobb. Hvis svaret er nei, så kan det godt hende at jobben er årsaken til problemet. Det er jo en kjent sak at mange unge med lang utdanning lett kan bli utbrent, særlig hvis man har brukt veldig mye tid og ressurser på studiene. Derfor er det så viktig å finne en jobb der man kommer til sin rett og får brukt evnene sine på en positiv måte, og ikke bare kjeder vettet av seg og blir slapp og motløs. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seline Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Pass på at du får i deg tilstrekkelig med vitaminer, mineraler og ikke minst fettsyrer. Kanskje bør du gå opp litt i vekt, kan du trene deg litt opp i vekt med styrketrening, kanskje? Et par-tre ekstra kilo, så tror jeg du kjenner at du får mer overskudd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kraftløs Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Pass på at du får i deg tilstrekkelig med vitaminer, mineraler og ikke minst fettsyrer. Kanskje bør du gå opp litt i vekt, kan du trene deg litt opp i vekt med styrketrening, kanskje? Et par-tre ekstra kilo, så tror jeg du kjenner at du får mer overskudd. Har du noen gode tips til hvordan man kan trene seg opp et par-tre kilo ved styrketrening? Noe jeg burde spise for å øke muskelmasse? Har begynt å trene styrke 2 gg i uka, og utholdenhet 1. Er det ok? Tusen takk hvis du svarer !! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seline Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Har du noen gode tips til hvordan man kan trene seg opp et par-tre kilo ved styrketrening? Noe jeg burde spise for å øke muskelmasse? Har begynt å trene styrke 2 gg i uka, og utholdenhet 1. Er det ok? Tusen takk hvis du svarer !! Du kan kanskje vurdere å heller trene styrke alle de tre dagene du trener. Du kan evnt. ta litt utholdenhet etter styrkeøkten, det vil fungere som ren fettforbrenningstrening fordi du har tømt glykogenlagrene dine allerede. F.eks 10 minutter oppvarming, 45-60 minutter styrke, og 30 min utholdenhetstrening. Når du ønsker å gå opp i muskelmasse må man passe på at man spiser tilstrekkelig med mat, slik at musklene har et overskudd av næring å bygge opp fra. Derfor bør du gå igjennom kostplanen din og sjekke at du får i deg alle næringsgrupper til hvert måltid. Til frokost har mange problemer med å få i seg proteiner, det kan du løse ved å bruke proteinrikt pålegg som kylling, kalkun, skinke, egg, cottage cheese osv. Velg brødsorter med lav GI (grov-/mellomgrovt brød) generelt, og høy GI etter treningen. De fleste vil legge på seg litt også i fett når man går opp i muskelmasse, men du vil nok finne en balanse på dette når du kommer ordentlig inn i treningen. Hvis du trener 3 dager pr uke bør du dele programmet inn i 3 deler, eventuelt dele opp i 2 deler og ta hele programmet den 3. dagen. Har du trent styrke en stund (mer enn 6 mnd-1 år) kan du dele opp i tre deler med en gang. Varier mellom å løfte så tungt du klarer på få repetisjoner noen uker, og så ta noen lette omganger med flere repetisjoner, og så tungt igjen, osv. Du kan regne med at det tar 4-6 mnd å gå opp 2-3 kilo i ren muskelmasse, men da må kostholdet være tipp topp! Du kan kanskje kjøpe deg en boks med proteinpulver om du vil ha en lettvint løsning for å få i deg nok proteiner. Da kan du ta en shake et par ganger om dagen til måltidene. Aldri i stedet for måltid. Evnt. kan du ta det rett før og rett etter trening. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kraftløs Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 Du kan kanskje vurdere å heller trene styrke alle de tre dagene du trener. Du kan evnt. ta litt utholdenhet etter styrkeøkten, det vil fungere som ren fettforbrenningstrening fordi du har tømt glykogenlagrene dine allerede. F.eks 10 minutter oppvarming, 45-60 minutter styrke, og 30 min utholdenhetstrening. Når du ønsker å gå opp i muskelmasse må man passe på at man spiser tilstrekkelig med mat, slik at musklene har et overskudd av næring å bygge opp fra. Derfor bør du gå igjennom kostplanen din og sjekke at du får i deg alle næringsgrupper til hvert måltid. Til frokost har mange problemer med å få i seg proteiner, det kan du løse ved å bruke proteinrikt pålegg som kylling, kalkun, skinke, egg, cottage cheese osv. Velg brødsorter med lav GI (grov-/mellomgrovt brød) generelt, og høy GI etter treningen. De fleste vil legge på seg litt også i fett når man går opp i muskelmasse, men du vil nok finne en balanse på dette når du kommer ordentlig inn i treningen. Hvis du trener 3 dager pr uke bør du dele programmet inn i 3 deler, eventuelt dele opp i 2 deler og ta hele programmet den 3. dagen. Har du trent styrke en stund (mer enn 6 mnd-1 år) kan du dele opp i tre deler med en gang. Varier mellom å løfte så tungt du klarer på få repetisjoner noen uker, og så ta noen lette omganger med flere repetisjoner, og så tungt igjen, osv. Du kan regne med at det tar 4-6 mnd å gå opp 2-3 kilo i ren muskelmasse, men da må kostholdet være tipp topp! Du kan kanskje kjøpe deg en boks med proteinpulver om du vil ha en lettvint løsning for å få i deg nok proteiner. Da kan du ta en shake et par ganger om dagen til måltidene. Aldri i stedet for måltid. Evnt. kan du ta det rett før og rett etter trening. Hei Seline! TUSEN TAKK for kjempeutfyllende og godt svar 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.