Tord1365380373 Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Kjære Doktor Online. Jeg er 64 år og har jogget i de siste 40 årene, ca. 2 ganger i uka. I de siste 25 årene har jeg vært plaget av en skade i høyre legg som har tvunget meg til å ta noen korte pauser i treningen, og som ser ut til å komme oftere etter hvert som jeg blir eldre. Skaden oppstår mens jeg løper, og starter gjerne med at muskelen på utsiden av leggen gjør vondt, men nesten umidelbart etterpå går det over til en krampelignende følelse i tykkleggen. Når en slik skade oppstår, må jeg gjerne ta en pause på en eller et par uker før jeg kan starte forsiktig jogging igjen. Jeg har prøvd å lese om treningsskader og synes det minner litt om compartment-syndromet, slik som det beskrives i enkelte bøker, men beskrivelsen varierer noe fra bok til bok. Siden det alltid oppstår i høyre legg har jeg lurt på om det har sammenheng med at jeg vanligvis løper på venstre side av veien (på asfalt) hvor veien skråner mot venstre slik at høyre-leggen får en ekstra belastning. Normalt løper jeg i rolig tempo i 5-10 kilometer + oppvarming, men av og til løper jeg kortere distanser for å få litt tempo-trening. Ofte har skaden oppstått etter en slik tempo-trening. Jeg kan også nevne at jeg har måttet slutte å drive styrketrening (tåhevinger) for leggene, fordi jeg da gjerne får krampe i høyre-leggen neste natt. Det jeg gjerne vil vite, er hvordan jeg kan forebygge danne skaden Jeg prøver å forebygge ved å strekke godt ut før og etter løpeturene, ved å redusere på tempo-treningen og ved å redusere på trenings-distansene mine. Men det er jo litt kjedelig å måtte redusere alt for mye. Jeg har vært på Løp-labbet i Oslo og fått videofilmet løpingen min. Det viste seg at jeg overpronerer, men mest på venstre fot, hvor jeg ikke har slike problemer. Joggeskoene som ble valgt ut til meg på Løp-labbet viste seg for øvrig å være en fiasko. Så hvis jeg kunne få vite hva slags skade jeg har og hvordan jeg kan forebygge den, ville jeg være svært takknemlig. Hilsen Tord 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Hallo Tord. Egentlig er jo dette urettferdig at vi etter et rimelig langt liv med fysisk aktivitet blir straffet med slike belastningsskader. Jeg tror du har rett når det gjelder diagnosen, sansynlivis er det et såkaldt compartmentsyndrom du beskriver. Dvs. at det ved belastninger blir et øket trykk i den flate muskelen som sitter dypt bak i leggen (m. soleus). Yngre mennesker kan også få dette og noen ganger kommer man ikke utenom operativ behandling. I din ( og min) alder hadde jeg nok prøvd en annen tilnærming. Vanligvis går all annen aktivitet enn løping bra, f. eks. sykkel, ski, gåing i kupert terreng osv. Svømming er selvsagt helt fint. Prøv således annen trening enn det som provoserer leggen. Har du likevel lyst til at "ekspertisen" ser nærmere på dette, så er f. eks. NIMI stedet (adr. Ullevål Stadion). Lykke til.! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.