Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hører at dr. J.G.Opheim vet en del om ME, derfor skriver jeg her under idrettsmedisin...

Jeg er 26 år - føler meg som 70... I tre år har jeg førsøkt å få et svar på hva som feiler meg. Etter en fødsel fikk jeg en kraftig infeksjon og lå med høy feber (41) i ca èn uke. Etter dette har jeg følt meg slapp og trett nesten hele tiden. Jeg har gått sykmeldt frem til nå.(Nå går jeg på skole - deltid). Jeg forsøkte å "trene meg frisk", men det ble bare verre, faktisk... Jeg er heletiden trett, men har problemer med å sovne. I perioder har jeg et kjempe overskudd av energi og kjører meg selv til jeg er helt på bunn igjen. Jeg har også mye "migrene smerter" i høyre kne og rygg. Min tante har sykdommen og er (ufør i en alder av 36år) hun sier man må sette grenser ellers kan man havne i rullestol. Er det riktig? Kan det være arvelig?

Min lege taaar symptmene på alvor, men ikke ME - hun sa rett ut at det er "en oppdiktet sykdom på lik linje med Fibromyalgi..." Min tante fikk påvist ME ved Haukeland Sykehus. Går det ann å BEVISE ME?

Ps: Jeg er ikke hypokonder eller lider av depresjoner, slik mange kan oppfatte dette som - jeg ønsker bare et svar på OM jeg kan ha rett i MIN EGEN diagnose...

Har du noen linker om ME?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7077-tretthetssyndrom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei, jeg er selv m.e. pasient og forklarer sykdommen som unormalt lavt treningsgrunnlag og dermed altfor lav tåleevne opp mot fysisk aktivitet- smerter og skader oppstår meget lett. Tilstanden er ekstremt belastende og vil naturlig nok oppta mye tankearbeid og mental energi; du tappes for krefter både fysisk og psykisk.

Jeg satt selv to år mer eller mindre permanent i rullestol, og tålte ikke å gå over stuegulvet. Jeg hadde på det tidspunktet masse erfaring fra tidligere trening og om kroppens funksjoner og virkemåte, og begynte med egne studier rettet mot å kartlegge kroppens eksakte funksjon i forhold til respons på belastning. Etter to år sto jeg med en klar forståelse av at m.e. sine fysiske symptomer er nedsatt treningsgrunnlag, smertene er fra belastningsskader og evt. hvilesmerter andre steder. Jeg sto med et konkret og grundig behandlingsopplegg. Jeg jobbet meg suksessivt og kontrollert opp fra null til jeg gikk 8 timer og 20 minutter per dag, jogget to timer i uka, og tok over 50 armhevinger. Jeg kan fortelle deg eksakt hvordan du kommer i god form og fjerner alle smerter i bevegelsesapparatet.

"Sykdommen" min startet også med virusinfeksjon, vannkoppene- 14 dagers sengeleie svekket kroppen svært mye, og med overskuddet på null gikk jeg rett tilbake på jobb. Det oppsto raskt smerter og voldsom tretthet i flere deler av kroppen. Jeg ble verre og verre, og hacvnet i en nedadg¨ående spiral som etterhvert plasserte meg i rullestolen på heltid. Den psykiske påkjenningen var enorm. Jeg har hoppet litt i fallskjerm og driver med paragliding, samt tidligere boksing, og kan trygt plassere m.e. som det mest tøffeste og skremmende jeg noensinne har gjennomgått.

epost: [email protected] Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7077-tretthetssyndrom/#findComment-35097
Del på andre sider

Hei, jeg er selv m.e. pasient og forklarer sykdommen som unormalt lavt treningsgrunnlag og dermed altfor lav tåleevne opp mot fysisk aktivitet- smerter og skader oppstår meget lett. Tilstanden er ekstremt belastende og vil naturlig nok oppta mye tankearbeid og mental energi; du tappes for krefter både fysisk og psykisk.

Jeg satt selv to år mer eller mindre permanent i rullestol, og tålte ikke å gå over stuegulvet. Jeg hadde på det tidspunktet masse erfaring fra tidligere trening og om kroppens funksjoner og virkemåte, og begynte med egne studier rettet mot å kartlegge kroppens eksakte funksjon i forhold til respons på belastning. Etter to år sto jeg med en klar forståelse av at m.e. sine fysiske symptomer er nedsatt treningsgrunnlag, smertene er fra belastningsskader og evt. hvilesmerter andre steder. Jeg sto med et konkret og grundig behandlingsopplegg. Jeg jobbet meg suksessivt og kontrollert opp fra null til jeg gikk 8 timer og 20 minutter per dag, jogget to timer i uka, og tok over 50 armhevinger. Jeg kan fortelle deg eksakt hvordan du kommer i god form og fjerner alle smerter i bevegelsesapparatet.

"Sykdommen" min startet også med virusinfeksjon, vannkoppene- 14 dagers sengeleie svekket kroppen svært mye, og med overskuddet på null gikk jeg rett tilbake på jobb. Det oppsto raskt smerter og voldsom tretthet i flere deler av kroppen. Jeg ble verre og verre, og hacvnet i en nedadg¨ående spiral som etterhvert plasserte meg i rullestolen på heltid. Den psykiske påkjenningen var enorm. Jeg har hoppet litt i fallskjerm og driver med paragliding, samt tidligere boksing, og kan trygt plassere m.e. som det mest tøffeste og skremmende jeg noensinne har gjennomgått.

epost: [email protected] Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Høres ille ut å få ME..

Er det slik at man kan dø av denne sykdommen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7077-tretthetssyndrom/#findComment-35263
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Høres ille ut å få ME..

Er det slik at man kan dø av denne sykdommen?

Hei, jappe!

Ifølge leder av norsk m.e. forening, Ellen Piro, så er det pasienter med m.e. som har mistet livet som følge av sykdommen. Blant annet en lege som var svært hardt rammet. Han var sengeliggende i flere år før dødsfallet inntraff. Men det skal dog sies at dødsfall i forhold til m.e. er meget sjelden.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7077-tretthetssyndrom/#findComment-35282
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...