Gjest benkeslitern Skrevet 18. oktober 2000 Skrevet 18. oktober 2000 Hvor mye tar dere i benken folkens? Greier ikke mer enn 65 jeg =) 0 Siter
CARVE Skrevet 19. oktober 2000 Skrevet 19. oktober 2000 Hei! Du stiller et interessant spørsmål for de fleste. Det er alltid gøy å sammenligne seg selv med andre. Likevel er det et spørsmål få liker å svare på. Hvorfor er det slik? Er det ubehagelig å sammenligne seg med andre, er vi redde for at vi løfter for lite, er det ubehagelig å skryte eller er spørsmålet litt for enkelt? For det første tror jeg spørsmålet er for enkelt. Et tall uten bakgrunnsinformasjon er lite relevant. Din styrke i benk avhenger av hvor bra du har trent (les trening og hvile samt teknikk!), hvor lenge du har trent, kroppsvekten din (en fyr på hundre kilo som tar hundre kilo i benk er ikke sterkere enn en på seksti som tar seksti!), kjønn, kosthold osv. I tillegg tror jeg spørsmålet er helt feil iforhold til å bli god i benk. Du setter fokusen feil og da blir benk lett en øvelse en må prestere i for å tørre å trene. Er det slik blir det også vanskelig å bli god i benk. Du risikerer å trene benk for mye, å trener med feil teknikk og med for tung vekt. Dermed blir du ikke så god som du kunne blitt, kanskje øker du ikke i det hele tatt. Det er en kunst å trene med rett vekt. Det er utrolig lett å putte på for mye fordi du tror alle se hvor mye du presser. Selvfølgelig gjør de det, men skal du lykkes må du gi faen i det. Likevel, jeg skal fortelle deg hvor mye jeg løfter, pluss litt tilleggsinfo: Jeg løfter 70kg (slo deg der, ha!), veier selv 68kg og har trent benk i litt over ett år. Har trent styrke forholdsvis seriøst i et par-tre år, men hadde problemer med å trene benk skikkelig nettopp på grunn av slike ting som jeg skriver. Selvfølgelig har jeg lyst til å blåse alle i benk, men for å gjøre det må jeg slutte å sammenligne meg med andre enn meg selv! 0 Siter
SierDuDet Skrevet 19. oktober 2000 Skrevet 19. oktober 2000 Synes det å måle styrke på bakgrunn av benkpress er latterlig... Kanskje fordi jeg ikke trener det noe særlig selv, og derfor ikke er noe sterk i det men... Hva jeg tar varierer også veldig, men det beste jeg har gjort, og som jeg er ganske fornøyd med da jeg bare har trent benk 3 ganger i hele år 2000, er en konsentrert 5èr på 140 i sommer. 0 Siter
John Gunnar Oppheim, Instruktør Skrevet 19. oktober 2000 Skrevet 19. oktober 2000 Hei! Du stiller et interessant spørsmål for de fleste. Det er alltid gøy å sammenligne seg selv med andre. Likevel er det et spørsmål få liker å svare på. Hvorfor er det slik? Er det ubehagelig å sammenligne seg med andre, er vi redde for at vi løfter for lite, er det ubehagelig å skryte eller er spørsmålet litt for enkelt? For det første tror jeg spørsmålet er for enkelt. Et tall uten bakgrunnsinformasjon er lite relevant. Din styrke i benk avhenger av hvor bra du har trent (les trening og hvile samt teknikk!), hvor lenge du har trent, kroppsvekten din (en fyr på hundre kilo som tar hundre kilo i benk er ikke sterkere enn en på seksti som tar seksti!), kjønn, kosthold osv. I tillegg tror jeg spørsmålet er helt feil iforhold til å bli god i benk. Du setter fokusen feil og da blir benk lett en øvelse en må prestere i for å tørre å trene. Er det slik blir det også vanskelig å bli god i benk. Du risikerer å trene benk for mye, å trener med feil teknikk og med for tung vekt. Dermed blir du ikke så god som du kunne blitt, kanskje øker du ikke i det hele tatt. Det er en kunst å trene med rett vekt. Det er utrolig lett å putte på for mye fordi du tror alle se hvor mye du presser. Selvfølgelig gjør de det, men skal du lykkes må du gi faen i det. Likevel, jeg skal fortelle deg hvor mye jeg løfter, pluss litt tilleggsinfo: Jeg løfter 70kg (slo deg der, ha!), veier selv 68kg og har trent benk i litt over ett år. Har trent styrke forholdsvis seriøst i et par-tre år, men hadde problemer med å trene benk skikkelig nettopp på grunn av slike ting som jeg skriver. Selvfølgelig har jeg lyst til å blåse alle i benk, men for å gjøre det må jeg slutte å sammenligne meg med andre enn meg selv! Hei, det er som du sier mange forhold som er avgjørende for styrken i benkpress. Ikke minst vil styrkeprestasjoner variere fra dag til dag. Kan f.eks. nevne en utøver som jeg er trener for, Thomas Iversen. Han klarte 110 kilo i konkurranse, men på trening klarte han 117,5, og 130 dødt løft. Dette er en stor styrkemessig variasjon. Det er ubehagelig å sammenligne seg med andre når man er dem underlegen. Med bedre resultater er det selvfølgelig kjempemorsomt å sammenligne. Visse naturlover forandres ei :-) epost: [email protected] Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter
John Gunnar Oppheim, Instruktør Skrevet 19. oktober 2000 Skrevet 19. oktober 2000 Hei! Har ikke trenet benkpress på år og dag, men 10-11 reps på 100 kg i dype, kontrollerte og rolige press burde ikke være noe problem idet hele tatt. epost: [email protected] Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter
joachimpedersen Skrevet 19. oktober 2000 Skrevet 19. oktober 2000 Hei, Tar 70 kg i benk nå, har trena litt over 1/2 år nå. Tok bare 40 kg når jeg begynte, har økt forholdsvis bra. 0 Siter
joachimpedersen Skrevet 19. oktober 2000 Skrevet 19. oktober 2000 Hei! Du stiller et interessant spørsmål for de fleste. Det er alltid gøy å sammenligne seg selv med andre. Likevel er det et spørsmål få liker å svare på. Hvorfor er det slik? Er det ubehagelig å sammenligne seg med andre, er vi redde for at vi løfter for lite, er det ubehagelig å skryte eller er spørsmålet litt for enkelt? For det første tror jeg spørsmålet er for enkelt. Et tall uten bakgrunnsinformasjon er lite relevant. Din styrke i benk avhenger av hvor bra du har trent (les trening og hvile samt teknikk!), hvor lenge du har trent, kroppsvekten din (en fyr på hundre kilo som tar hundre kilo i benk er ikke sterkere enn en på seksti som tar seksti!), kjønn, kosthold osv. I tillegg tror jeg spørsmålet er helt feil iforhold til å bli god i benk. Du setter fokusen feil og da blir benk lett en øvelse en må prestere i for å tørre å trene. Er det slik blir det også vanskelig å bli god i benk. Du risikerer å trene benk for mye, å trener med feil teknikk og med for tung vekt. Dermed blir du ikke så god som du kunne blitt, kanskje øker du ikke i det hele tatt. Det er en kunst å trene med rett vekt. Det er utrolig lett å putte på for mye fordi du tror alle se hvor mye du presser. Selvfølgelig gjør de det, men skal du lykkes må du gi faen i det. Likevel, jeg skal fortelle deg hvor mye jeg løfter, pluss litt tilleggsinfo: Jeg løfter 70kg (slo deg der, ha!), veier selv 68kg og har trent benk i litt over ett år. Har trent styrke forholdsvis seriøst i et par-tre år, men hadde problemer med å trene benk skikkelig nettopp på grunn av slike ting som jeg skriver. Selvfølgelig har jeg lyst til å blåse alle i benk, men for å gjøre det må jeg slutte å sammenligne meg med andre enn meg selv! Ehm... Trent benk i rundt 1-3 år (?) og løfter sytti i benk... Det var vanvtittig lite. Jeg har økt 30 kg i benk på cirka 1/2 år nå, fra 40 til 70. Jeg veier 67 kg og er 16 år gammel. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.