Gjest benkeslitern Skrevet 18. oktober 2000 Del Skrevet 18. oktober 2000 Hvor mye tar dere i benken folkens? Greier ikke mer enn 65 jeg =) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7081-john-gunnar-co/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
CARVE Skrevet 19. oktober 2000 Del Skrevet 19. oktober 2000 Hei! Du stiller et interessant spørsmål for de fleste. Det er alltid gøy å sammenligne seg selv med andre. Likevel er det et spørsmål få liker å svare på. Hvorfor er det slik? Er det ubehagelig å sammenligne seg med andre, er vi redde for at vi løfter for lite, er det ubehagelig å skryte eller er spørsmålet litt for enkelt? For det første tror jeg spørsmålet er for enkelt. Et tall uten bakgrunnsinformasjon er lite relevant. Din styrke i benk avhenger av hvor bra du har trent (les trening og hvile samt teknikk!), hvor lenge du har trent, kroppsvekten din (en fyr på hundre kilo som tar hundre kilo i benk er ikke sterkere enn en på seksti som tar seksti!), kjønn, kosthold osv. I tillegg tror jeg spørsmålet er helt feil iforhold til å bli god i benk. Du setter fokusen feil og da blir benk lett en øvelse en må prestere i for å tørre å trene. Er det slik blir det også vanskelig å bli god i benk. Du risikerer å trene benk for mye, å trener med feil teknikk og med for tung vekt. Dermed blir du ikke så god som du kunne blitt, kanskje øker du ikke i det hele tatt. Det er en kunst å trene med rett vekt. Det er utrolig lett å putte på for mye fordi du tror alle se hvor mye du presser. Selvfølgelig gjør de det, men skal du lykkes må du gi faen i det. Likevel, jeg skal fortelle deg hvor mye jeg løfter, pluss litt tilleggsinfo: Jeg løfter 70kg (slo deg der, ha!), veier selv 68kg og har trent benk i litt over ett år. Har trent styrke forholdsvis seriøst i et par-tre år, men hadde problemer med å trene benk skikkelig nettopp på grunn av slike ting som jeg skriver. Selvfølgelig har jeg lyst til å blåse alle i benk, men for å gjøre det må jeg slutte å sammenligne meg med andre enn meg selv! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7081-john-gunnar-co/#findComment-35021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 19. oktober 2000 Del Skrevet 19. oktober 2000 Synes det å måle styrke på bakgrunn av benkpress er latterlig... Kanskje fordi jeg ikke trener det noe særlig selv, og derfor ikke er noe sterk i det men... Hva jeg tar varierer også veldig, men det beste jeg har gjort, og som jeg er ganske fornøyd med da jeg bare har trent benk 3 ganger i hele år 2000, er en konsentrert 5èr på 140 i sommer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7081-john-gunnar-co/#findComment-35025 Del på andre sider Flere delingsvalg…
John Gunnar Oppheim, Instruktør Skrevet 19. oktober 2000 Del Skrevet 19. oktober 2000 Hei! Du stiller et interessant spørsmål for de fleste. Det er alltid gøy å sammenligne seg selv med andre. Likevel er det et spørsmål få liker å svare på. Hvorfor er det slik? Er det ubehagelig å sammenligne seg med andre, er vi redde for at vi løfter for lite, er det ubehagelig å skryte eller er spørsmålet litt for enkelt? For det første tror jeg spørsmålet er for enkelt. Et tall uten bakgrunnsinformasjon er lite relevant. Din styrke i benk avhenger av hvor bra du har trent (les trening og hvile samt teknikk!), hvor lenge du har trent, kroppsvekten din (en fyr på hundre kilo som tar hundre kilo i benk er ikke sterkere enn en på seksti som tar seksti!), kjønn, kosthold osv. I tillegg tror jeg spørsmålet er helt feil iforhold til å bli god i benk. Du setter fokusen feil og da blir benk lett en øvelse en må prestere i for å tørre å trene. Er det slik blir det også vanskelig å bli god i benk. Du risikerer å trene benk for mye, å trener med feil teknikk og med for tung vekt. Dermed blir du ikke så god som du kunne blitt, kanskje øker du ikke i det hele tatt. Det er en kunst å trene med rett vekt. Det er utrolig lett å putte på for mye fordi du tror alle se hvor mye du presser. Selvfølgelig gjør de det, men skal du lykkes må du gi faen i det. Likevel, jeg skal fortelle deg hvor mye jeg løfter, pluss litt tilleggsinfo: Jeg løfter 70kg (slo deg der, ha!), veier selv 68kg og har trent benk i litt over ett år. Har trent styrke forholdsvis seriøst i et par-tre år, men hadde problemer med å trene benk skikkelig nettopp på grunn av slike ting som jeg skriver. Selvfølgelig har jeg lyst til å blåse alle i benk, men for å gjøre det må jeg slutte å sammenligne meg med andre enn meg selv! Hei, det er som du sier mange forhold som er avgjørende for styrken i benkpress. Ikke minst vil styrkeprestasjoner variere fra dag til dag. Kan f.eks. nevne en utøver som jeg er trener for, Thomas Iversen. Han klarte 110 kilo i konkurranse, men på trening klarte han 117,5, og 130 dødt løft. Dette er en stor styrkemessig variasjon. Det er ubehagelig å sammenligne seg med andre når man er dem underlegen. Med bedre resultater er det selvfølgelig kjempemorsomt å sammenligne. Visse naturlover forandres ei :-) epost: [email protected] Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7081-john-gunnar-co/#findComment-35096 Del på andre sider Flere delingsvalg…
John Gunnar Oppheim, Instruktør Skrevet 19. oktober 2000 Del Skrevet 19. oktober 2000 Hei! Har ikke trenet benkpress på år og dag, men 10-11 reps på 100 kg i dype, kontrollerte og rolige press burde ikke være noe problem idet hele tatt. epost: [email protected] Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7081-john-gunnar-co/#findComment-35098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
joachimpedersen Skrevet 19. oktober 2000 Del Skrevet 19. oktober 2000 Hei, Tar 70 kg i benk nå, har trena litt over 1/2 år nå. Tok bare 40 kg når jeg begynte, har økt forholdsvis bra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7081-john-gunnar-co/#findComment-35181 Del på andre sider Flere delingsvalg…
joachimpedersen Skrevet 19. oktober 2000 Del Skrevet 19. oktober 2000 Hei! Du stiller et interessant spørsmål for de fleste. Det er alltid gøy å sammenligne seg selv med andre. Likevel er det et spørsmål få liker å svare på. Hvorfor er det slik? Er det ubehagelig å sammenligne seg med andre, er vi redde for at vi løfter for lite, er det ubehagelig å skryte eller er spørsmålet litt for enkelt? For det første tror jeg spørsmålet er for enkelt. Et tall uten bakgrunnsinformasjon er lite relevant. Din styrke i benk avhenger av hvor bra du har trent (les trening og hvile samt teknikk!), hvor lenge du har trent, kroppsvekten din (en fyr på hundre kilo som tar hundre kilo i benk er ikke sterkere enn en på seksti som tar seksti!), kjønn, kosthold osv. I tillegg tror jeg spørsmålet er helt feil iforhold til å bli god i benk. Du setter fokusen feil og da blir benk lett en øvelse en må prestere i for å tørre å trene. Er det slik blir det også vanskelig å bli god i benk. Du risikerer å trene benk for mye, å trener med feil teknikk og med for tung vekt. Dermed blir du ikke så god som du kunne blitt, kanskje øker du ikke i det hele tatt. Det er en kunst å trene med rett vekt. Det er utrolig lett å putte på for mye fordi du tror alle se hvor mye du presser. Selvfølgelig gjør de det, men skal du lykkes må du gi faen i det. Likevel, jeg skal fortelle deg hvor mye jeg løfter, pluss litt tilleggsinfo: Jeg løfter 70kg (slo deg der, ha!), veier selv 68kg og har trent benk i litt over ett år. Har trent styrke forholdsvis seriøst i et par-tre år, men hadde problemer med å trene benk skikkelig nettopp på grunn av slike ting som jeg skriver. Selvfølgelig har jeg lyst til å blåse alle i benk, men for å gjøre det må jeg slutte å sammenligne meg med andre enn meg selv! Ehm... Trent benk i rundt 1-3 år (?) og løfter sytti i benk... Det var vanvtittig lite. Jeg har økt 30 kg i benk på cirka 1/2 år nå, fra 40 til 70. Jeg veier 67 kg og er 16 år gammel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7081-john-gunnar-co/#findComment-35208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.