Gå til innhold

Når er det for mye og hva er akkurat passe?

Anbefalte innlegg

Gullungen er bortskjemt og jeg greier ikke helt å sette grenser for hvor ofte og hvor mye hun skal få av dukker, blader etc.

Det virker liksom ikke som den helt store summen når hun vil ha en dukke til 250 kr eller et blad til 30 kr.

Men det blir gjerne minst 1 dukke i uka og hele spekteret med blader og i det lange løp er det nok ikke så lurt.

Men hvor setter jeg grensa?

En leke i uka/månden?

1 blad i uka eller 2?

Jeg fikk det plutselig for meg at om vi la av oss denne uvanen og sparte litt i stedet så kunne vi jo dra på en koselig ferie for pengene.

Jeg synes hun kan få noe men hva blir for mye liksom?

Fortsetter under...

• Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• MaikenK

17

• Singularity

12

• Bassisten

9

• carma

8

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Annonse

Nå er ikke jeg noen mamma, men... én leke i uka!?? Jul og bursdag er vel i utgangspunktet nok? Kanskje en gledelig overraskelse i tillegg en gang?

Hvordan skal ungene føle takknemlighet for ting de får og vite å ta vare på dem om de får gaver eller leker så ofte?

Dette hørtes bare helt utrolig ut? En leke i uka?? Som tilsvarer en ferie omtrent i samlet verdi?

Største faren er vel at jenta di er på vei til å bli alle tiders bortskjemt unge. Og hvem liker sånne? Huff, stopp med en gang!

Datteren min får ingen dukker av noen i løpet av året, kun det som måtte ramle inn til bursdager og jul. Blader osv...: Poden på 11 får passe ofte, la oss si to-tre ganger i måneden, jenta på 5 får endel sjeldnere.

Bruk biblioteket!

Jeg synes datteren din høres ut til å være passe bortskjemt, og å ha et ganske overfylt barneværelse! :-)

Når det er sagt, må jeg tilstå at vi er ikke stort bedre selv her i gården. Bortsett fra at det ikke går i dukker, men biler, siden vi har gutt. Jeg har måttet sette foten ned og bremse litt, for faren hans kommer hjem med nye leker hver bidige gang de har vært ute og handlet sammen. Lett å se hvilken vei det går.

Nå koster ikke lekebiler så mye som en dukke (du oppgir ca pris på 250,-), men en bil kan koste fra 10,- til 200,- kr. Stort sett blir det biler i prisklassen 60-70,- kroner. Men det har også blitt ganske dyre leker, sånn helt uten grunn og uten videre. En lokomotivstall til åtte hundre kroner for eksempel...det var da jeg begynte å tenke og besluttet at nå var det nok.

Men jeg vet om andre barn som ikke får en eneste leke utenom jul og bursdag, men det synes nå jeg er på den motsatte ytterligheten...herregud, skal ikke ungene få noenting da? Hvorfor skal man absolutt være så gnien når det kommer til ungene?

Nei, den gyldne middelvei er vel best.

Vi har iallefall kuttet ned på dette med leker, for det ble altfor mye. Det var ukentlig, sånn som hos dere. Sønnen vår får aldri noe blader da, kun når vi skal til frisøren med han:-)

Bestikkelser, vet du! :-)

Det er vanskelig å si hva som er "passe", men mange vil nok mene at månedlig også er for ofte. Men dersom ungene skal lære å sette pris på gavene og tingene de får, så bør det jo helst gå en god stund mellom hver gang de får noe. Og helst skal de ha rukket å gå og ØNSKE seg tingen en stund først, og virkelig føle at de ønsker seg den. Først da blir de virkelig glade og setter pris på gaven de får.

Annonse

Det høres alt for mye ut. Gir selv guttungen nye lekebiler når vi en lørdag er på shopping-senter, og noe godteri/bøker av og til.

Men den dagen han FORVENTER ting og sutrer i butikken, da blir det fort slutt på moroa, gitt!

Dersom du føler at du har for mye penger og vil gi henne noe, kan du heller putte litt ekstra i sparebøssa hennes.

Det høres alt for mye ut. Gir selv guttungen nye lekebiler når vi en lørdag er på shopping-senter, og noe godteri/bøker av og til.

Men den dagen han FORVENTER ting og sutrer i butikken, da blir det fort slutt på moroa, gitt!

Dersom du føler at du har for mye penger og vil gi henne noe, kan du heller putte litt ekstra i sparebøssa hennes.

Vi har bedre råd nå enn vi har hatt de siste 3 årene.

Det er ikke det at hun maser eller forventer ting egentlig, det er mer det at det er så innmari enkelt å si ja.

Må du absolutt kjøpe noe til henne hver uke eller måned?

Hvis hun krever en leke, ville jeg ikke kjøpt noe. Gi jenta en leke eller et blad for å glede henne, ikke fordi hun klarer å mase seg til det.

Hun er ikke masete men vi har fått en sånn kosetur til lekebutikken hver uke uvane.

I går var litt typisk, vi gikk bort til lekebutikken fordi hun ville ha noen nye klær til en av dukkene sine. Hun hadde 100 kr. selv som hun fikk av meg på lørdagen. De hadde ikke de klærne og så spurte hun om hun kunne få en dukke i stedet og da ble det liksom greit fordi hun hadde penger selv,så la jeg i resten, men hun fikk jo en dukke på fredag og uka før der og uka før der etc.

Det er altfor mye. Leker er kun for jul og bursdag og ellers en sjelden gang. Men jeg har en venn som skjemmer han bort med leker så han har nok. Selvfølgelig er det hyggelig men jeg er redd for at han snart forventer å få noe hver gang vi er på besøk.

Jeg synes datteren din høres ut til å være passe bortskjemt, og å ha et ganske overfylt barneværelse! :-)

Når det er sagt, må jeg tilstå at vi er ikke stort bedre selv her i gården. Bortsett fra at det ikke går i dukker, men biler, siden vi har gutt. Jeg har måttet sette foten ned og bremse litt, for faren hans kommer hjem med nye leker hver bidige gang de har vært ute og handlet sammen. Lett å se hvilken vei det går.

Nå koster ikke lekebiler så mye som en dukke (du oppgir ca pris på 250,-), men en bil kan koste fra 10,- til 200,- kr. Stort sett blir det biler i prisklassen 60-70,- kroner. Men det har også blitt ganske dyre leker, sånn helt uten grunn og uten videre. En lokomotivstall til åtte hundre kroner for eksempel...det var da jeg begynte å tenke og besluttet at nå var det nok.

Men jeg vet om andre barn som ikke får en eneste leke utenom jul og bursdag, men det synes nå jeg er på den motsatte ytterligheten...herregud, skal ikke ungene få noenting da? Hvorfor skal man absolutt være så gnien når det kommer til ungene?

Nei, den gyldne middelvei er vel best.

Vi har iallefall kuttet ned på dette med leker, for det ble altfor mye. Det var ukentlig, sånn som hos dere. Sønnen vår får aldri noe blader da, kun når vi skal til frisøren med han:-)

Bestikkelser, vet du! :-)

Det er vanskelig å si hva som er "passe", men mange vil nok mene at månedlig også er for ofte. Men dersom ungene skal lære å sette pris på gavene og tingene de får, så bør det jo helst gå en god stund mellom hver gang de får noe. Og helst skal de ha rukket å gå og ØNSKE seg tingen en stund først, og virkelig føle at de ønsker seg den. Først da blir de virkelig glade og setter pris på gaven de får.

Jeg tror jeg får prøve meg på en sånn måndlig greie kanskje, og 1 blad i uka.

Rommet er rimelig overfylt og jeg går helst ikke inn dit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...