Gå til innhold

Når er det for mye og hva er akkurat passe?

Anbefalte innlegg

Ojsann - tror du lager problemer for deg selv på sikt. Hun får overhodet intet begrep om penger og pengers verdi slik du holder på. Hvor gammel er hun? Stor nok til å få ukepenger? Da kan hun jo velge om hun vil spare til ting eller bruke det på blader el.l.

Her kjøpes det ikke leker utenom jul og bursdag. Kun noe småtteri innimellom. Og da setter de pris på det de får!

Fortsetter under...

• Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• MaikenK

17

• Singularity

12

• Bassisten

9

• carma

8

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes datteren din høres ut til å være passe bortskjemt, og å ha et ganske overfylt barneværelse! :-)

Når det er sagt, må jeg tilstå at vi er ikke stort bedre selv her i gården. Bortsett fra at det ikke går i dukker, men biler, siden vi har gutt. Jeg har måttet sette foten ned og bremse litt, for faren hans kommer hjem med nye leker hver bidige gang de har vært ute og handlet sammen. Lett å se hvilken vei det går.

Nå koster ikke lekebiler så mye som en dukke (du oppgir ca pris på 250,-), men en bil kan koste fra 10,- til 200,- kr. Stort sett blir det biler i prisklassen 60-70,- kroner. Men det har også blitt ganske dyre leker, sånn helt uten grunn og uten videre. En lokomotivstall til åtte hundre kroner for eksempel...det var da jeg begynte å tenke og besluttet at nå var det nok.

Men jeg vet om andre barn som ikke får en eneste leke utenom jul og bursdag, men det synes nå jeg er på den motsatte ytterligheten...herregud, skal ikke ungene få noenting da? Hvorfor skal man absolutt være så gnien når det kommer til ungene?

Nei, den gyldne middelvei er vel best.

Vi har iallefall kuttet ned på dette med leker, for det ble altfor mye. Det var ukentlig, sånn som hos dere. Sønnen vår får aldri noe blader da, kun når vi skal til frisøren med han:-)

Bestikkelser, vet du! :-)

Det er vanskelig å si hva som er "passe", men mange vil nok mene at månedlig også er for ofte. Men dersom ungene skal lære å sette pris på gavene og tingene de får, så bør det jo helst gå en god stund mellom hver gang de får noe. Og helst skal de ha rukket å gå og ØNSKE seg tingen en stund først, og virkelig føle at de ønsker seg den. Først da blir de virkelig glade og setter pris på gaven de får.

"Men jeg vet om andre barn som ikke får en eneste leke utenom jul og bursdag, men det synes nå jeg er på den motsatte ytterligheten...herregud, skal ikke ungene få noenting da? Hvorfor skal man absolutt være så gnien når det kommer til ungene?"

Hvorfor tror du jeg er gnien fordi de bare får leker til jul og bursdag?

Hva om jeg slutter å røyka også da?

Da får vi jo råd til 14 dager i karibien :-)

Røyking er usunt og ufeminint - det er absolutt ingen grunn til ikke å slutte - og som du selv kom med et eksempel på, en hel drøss grunner til å gjøre det :-)

Røyking er usunt og ufeminint - det er absolutt ingen grunn til ikke å slutte - og som du selv kom med et eksempel på, en hel drøss grunner til å gjøre det :-)

Det er jævla godt med en røyk da :-)

Jeg holder på med den mentale røykeslutten, den fysiske kommer når jeg er klar.

Ojsann - tror du lager problemer for deg selv på sikt. Hun får overhodet intet begrep om penger og pengers verdi slik du holder på. Hvor gammel er hun? Stor nok til å få ukepenger? Da kan hun jo velge om hun vil spare til ting eller bruke det på blader el.l.

Her kjøpes det ikke leker utenom jul og bursdag. Kun noe småtteri innimellom. Og da setter de pris på det de får!

Hehe.

Hun har fått med seg at det er noe som heter lønning og var veldig fornøyd forrige lønningsdag da hun fikk ny sykkel.

Jeg har vurdert å begynne å gi henne 100 kr. i ukepenger men så vet jeg ikke om det blir for mye eller for lite.

Mora har ikke så mye begrep på penger hun heller :-)

Annonse

Også fra en steinerskolemamma!!

*gisp*

De er vel ikke laget av plast disse dukkene, hæ?? ;-)

Neida, helt ærlig så tror jeg du er inne på noe når du vil snu trenden.

Jeg synes det er koselig å gi noe innimellom også. Innimellom betyr noen få ganger i året utenom jul og bursdag, og da er det som regel noe som skal deles med søsken. Blader kjøpes en gang i blant og den som er først i seng den kvelden får lese det først på senga.

Ellers stikker vi innom bruktbokhandelen når de har fått lommepenger. Der er det nemlig masse blader og pocketbøker osv. og ifølge den prisbevisste 8 åringen mye smartere å handle. *ler*

En annen mulighet er at du trenger flere barn å skjemme bort, så det ikke blir så mye på hver. ;-)

Også fra en steinerskolemamma!!

*gisp*

De er vel ikke laget av plast disse dukkene, hæ?? ;-)

Neida, helt ærlig så tror jeg du er inne på noe når du vil snu trenden.

Jeg synes det er koselig å gi noe innimellom også. Innimellom betyr noen få ganger i året utenom jul og bursdag, og da er det som regel noe som skal deles med søsken. Blader kjøpes en gang i blant og den som er først i seng den kvelden får lese det først på senga.

Ellers stikker vi innom bruktbokhandelen når de har fått lommepenger. Der er det nemlig masse blader og pocketbøker osv. og ifølge den prisbevisste 8 åringen mye smartere å handle. *ler*

En annen mulighet er at du trenger flere barn å skjemme bort, så det ikke blir så mye på hver. ;-)

Jeg har da vel ikke råd til flere barn :-)

Jeg er faktisk litt småflau når ungen drar med seg de plastikkdukkene sine på skolen. Hun kommer ofte hjem uten dukka da, fordi hun har tatt den opp i timen og da må dukka ligge i skuffa til læreren til dagen etter :-)

Når jeg får lyst på flere barn så anskaffer jeg meg bare et nytt kjæledyr. Nå for tiden tror jeg at jeg er veldig verpesyk for nå har jeg fått noe helt utrolig lyst på en liten perserpus igjen :-)

Annonse

Skal minne deg på dette når de 20. vinterlekene i Torino begynner i 2006 :-)

Tror du jeg henger her da også?

Det er nesten en skremmende tanke.

I år 2006 er jeg 4 barnsmor og gift med en sauebonde. Bosatt innerst i finnskogene og har ikke innlagt strøm og dermed ikke noe internett. Garantert sluttet å røyke fordi dyrkningsforholdene for tobakk er noe dårlig der jeg bor.

Hehe.

Hun har fått med seg at det er noe som heter lønning og var veldig fornøyd forrige lønningsdag da hun fikk ny sykkel.

Jeg har vurdert å begynne å gi henne 100 kr. i ukepenger men så vet jeg ikke om det blir for mye eller for lite.

Mora har ikke så mye begrep på penger hun heller :-)

Det er mulig noen synes det er for mye, men...

Mine får en tier for hvert år de er gamle. 5 åringen får 50 kroner, 8 åringen får 80 kroner osv.

Helt til de er 10 år, da "fryser" vi ukelønna på 100,-

Eldstemann er veldig økonomisk. Han har fått en egen konto (dvs. den er min, men har hans navn) der han vil ha overført lommepengene sine til. Han synes det er gøy, siden man der får renter hver måned.

Også tar han småjobber for bestemoren, finner tomflasker og panter dem for å få råd til ting han vil ha forløpende, luringen. ;-)

Naboen over oss har et annet system. Ungene hennes får 20,- i grunnlønn hver uke og tillegg for diverse oppgaver som er satt opp på en tavle. Der har det visst gått sport i å gjøre husarbeid. ;-)

Vil forresten leggja til at Rød Mix-pølser rulla av megger ikkje naudsynlegvis er veldig feminint...

Jeg røyker rullings og er relativt feminin....

Dessuten ser jeg ganske så sensuell ut når jeg blåser røyken ut, så det så....

Jeg har da vel ikke råd til flere barn :-)

Jeg er faktisk litt småflau når ungen drar med seg de plastikkdukkene sine på skolen. Hun kommer ofte hjem uten dukka da, fordi hun har tatt den opp i timen og da må dukka ligge i skuffa til læreren til dagen etter :-)

Når jeg får lyst på flere barn så anskaffer jeg meg bare et nytt kjæledyr. Nå for tiden tror jeg at jeg er veldig verpesyk for nå har jeg fått noe helt utrolig lyst på en liten perserpus igjen :-)

*ler*

Evt. kan du passe mine noen timer. Mulig det funker som prevensjonsmiddel det også.

;-)

Men bare få å ha sagt det; vi har plastleker så det holder her også. Fikk litt følelsen av at det var veeeeldig fy-fy da vi hadde barn på steinerskolen, men tok ikke det så tungt.

Her er det plast, tre og naturstoffer i skjønn forening. :-)

Jeg røyker rullings og er relativt feminin....

Dessuten ser jeg ganske så sensuell ut når jeg blåser røyken ut, så det så....

Jenter som ruller kan også absolutt vera feminine. - Dersom resultatet er tynne jevne sigarettar.

Mitt eksempel var på det motsatte...

- Og heldigvis er ikkje alle jenter som røyker slike: http://www.era.anthropology.ac.uk/Kaberry/Kaberry_text/smoking.jpg

;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...