Gå til innhold

Hvordan klare å stoppe overspising??

Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Hei!

Er det mulig å ha et forsvars triks for en overspiser på ettermiddagstid.

Har en tendens å være sugen på alt mulig etter middag noe søtt til avislesingen osv.

Klarer meg flott på jobb,men når jeg kommer fra jobb sprekker jeg alle grenser som jeg har satt meg til å klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legg en realistisk plan.

"I kveld skal jeg spise det og det."

Prøv å planlegge hva du _skal_ gjøre fremfor hva du _ikke_ skal gjøre.

I tilleg kan du kanskje prøve å tenke på hvilket behov du prøver å fylle.

Føler du deg "tømt" etter å ha vært alle til lags hele dagen på jobb, f.eks. og prøve å "fylle opp"?

Er planene dine i forhold til hvordan du skal oppføre deg om kvelden for urealistiske for deg? Tenker du for svart/hvitt?

Sett deg opp et valg og en plan. Det må være en ting du virkelig vil. Ikke bare vil fordi du synes du bør ville det, om du skjønner hva jeg mener.

Finn noe LITE å bestemme deg for.

Ta valget

Skriv det ned.

"Jeg velger å..."

Skriv en plan:

Hvordan skal du gjennomføre det? Ikke så lett å velge å spise en god salat når du på kvelden oppdager at du bare har en tomat på kjøkkenet ;-)

Prioriter det å gjennomføre planen din høyt! Har du valgt å spise en baguett til kveldsnyhetene og telefonen ringer, sier du at du ringer opp igjen.

Det høres kanskje dumt ut, men er en god trening i å slutte å nedvurdere avtaler man gjør med seg selv. Noe som kanskje er grunnen til at mange ikke følger opp gode forsetter?

Og husk; det er OVERspisingen du vil bli kvitt, ikke spisingen.

Så har du valgt å spise en baguett med ost og skinke til kvelds så KOS DEG med den og vit at du fulgte planen din.

Dagen etter velger du kanskje salat.

Poenget er at man trener i å fullføre ting man har satt seg fore.

Klarte du det ikke må du se på om du kan finne et enda mindre valg å begynne med.

Eller hva som gikk galt. Kanskje ringte en person som du sliter med å si "nei, det passer ikke nå" til? Kanskje det er noe av problemet som gjør at du føler du må overspise? Mange overspiser fordi de føler seg overkjørte og maktesløse.

Legg også merke til når behovet for å overspise er sterkt. Kanskje er det nettopp etter å ha snakket med et menneske som overkjører deg. Da vet du jo litt om hva du må jobbe litt med.

Jeg personlig overspiste hver gang jeg hadde vært på besøk hos moren min. Jeg klarte ikke å sette grenser når jeg var der. Da jeg jobbet med det, forsvant også overspisingen etter disse besøkene.

Ok, nå vet ikke jeg om dette hjelper. Men det var i allefall viktig i min prosess.

I tillegg kommer ting som å spise nok på dagen, finne andre måter å koble av på (et deilig bad eller en lang dusj?) og endre litt på vanene. Bare det å sitte ie en annen stol enn den vanlige dersom du sitter foran tv'n når du overspiser kan gjøre mye.

Min kursleder som underviste i kurset "mat og følelser" sa en veldig nyttig ting:

"Dersom det er en tilsynelatende fastlåst situasjon og du ikke vet hvordu skal begynne å forandre ting, så bare forandre en liten ting. Et eller annet og det skjer noe med helheten, for alt hører sammen."

Og det stemmer faktisk!

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet hvordan du har det, har det på samme måten.Noen ganger klarer jeg å styre unna. Prøver å tenke på hvor ondt det blir etterpå,(altså mettheten) og kanskje neste dag er ødelagt, hvor dårlig samvittighet jeg vil få, og tenk så stolt jeg vil være av meg selv senere hvis jeg klarer å stå i mot!

det hjelper noen ganger.

Eller å avtale å gå en tur med noen senere på kvelden, da kan jeg jo ikke forspise meg, da vil jeg jo ikke orke å gå tur

klem fra en likesinnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Legg en realistisk plan.

"I kveld skal jeg spise det og det."

Prøv å planlegge hva du _skal_ gjøre fremfor hva du _ikke_ skal gjøre.

I tilleg kan du kanskje prøve å tenke på hvilket behov du prøver å fylle.

Føler du deg "tømt" etter å ha vært alle til lags hele dagen på jobb, f.eks. og prøve å "fylle opp"?

Er planene dine i forhold til hvordan du skal oppføre deg om kvelden for urealistiske for deg? Tenker du for svart/hvitt?

Sett deg opp et valg og en plan. Det må være en ting du virkelig vil. Ikke bare vil fordi du synes du bør ville det, om du skjønner hva jeg mener.

Finn noe LITE å bestemme deg for.

Ta valget

Skriv det ned.

"Jeg velger å..."

Skriv en plan:

Hvordan skal du gjennomføre det? Ikke så lett å velge å spise en god salat når du på kvelden oppdager at du bare har en tomat på kjøkkenet ;-)

Prioriter det å gjennomføre planen din høyt! Har du valgt å spise en baguett til kveldsnyhetene og telefonen ringer, sier du at du ringer opp igjen.

Det høres kanskje dumt ut, men er en god trening i å slutte å nedvurdere avtaler man gjør med seg selv. Noe som kanskje er grunnen til at mange ikke følger opp gode forsetter?

Og husk; det er OVERspisingen du vil bli kvitt, ikke spisingen.

Så har du valgt å spise en baguett med ost og skinke til kvelds så KOS DEG med den og vit at du fulgte planen din.

Dagen etter velger du kanskje salat.

Poenget er at man trener i å fullføre ting man har satt seg fore.

Klarte du det ikke må du se på om du kan finne et enda mindre valg å begynne med.

Eller hva som gikk galt. Kanskje ringte en person som du sliter med å si "nei, det passer ikke nå" til? Kanskje det er noe av problemet som gjør at du føler du må overspise? Mange overspiser fordi de føler seg overkjørte og maktesløse.

Legg også merke til når behovet for å overspise er sterkt. Kanskje er det nettopp etter å ha snakket med et menneske som overkjører deg. Da vet du jo litt om hva du må jobbe litt med.

Jeg personlig overspiste hver gang jeg hadde vært på besøk hos moren min. Jeg klarte ikke å sette grenser når jeg var der. Da jeg jobbet med det, forsvant også overspisingen etter disse besøkene.

Ok, nå vet ikke jeg om dette hjelper. Men det var i allefall viktig i min prosess.

I tillegg kommer ting som å spise nok på dagen, finne andre måter å koble av på (et deilig bad eller en lang dusj?) og endre litt på vanene. Bare det å sitte ie en annen stol enn den vanlige dersom du sitter foran tv'n når du overspiser kan gjøre mye.

Min kursleder som underviste i kurset "mat og følelser" sa en veldig nyttig ting:

"Dersom det er en tilsynelatende fastlåst situasjon og du ikke vet hvordu skal begynne å forandre ting, så bare forandre en liten ting. Et eller annet og det skjer noe med helheten, for alt hører sammen."

Og det stemmer faktisk!

Lykke til :-)

Hei Kie!

Tusen takk for svaret ditt.Dette var jammen meg det fornuftigste jeg har sett på lenge!!!!

Skal være meg bevisst,men den med å "fylle opp" etter lang dag med å gi av meg sjøl til andre var topp å få satt på plass.Tror du gav meg ganske mye å tenke på,må tenke på å lese dette mange ganger,men fikk ting på plass her.Ha ei god helg!!Takk for støtten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

spis et middagsmåltid. det er ikke overspising

hilsen ex-bulimiker

Hei og takk for svar,Men det er jo etter middagen jeg sprekker enda jeg sikkert er mett.Har lyst på noe støtt helst søtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Kie!

Tusen takk for svaret ditt.Dette var jammen meg det fornuftigste jeg har sett på lenge!!!!

Skal være meg bevisst,men den med å "fylle opp" etter lang dag med å gi av meg sjøl til andre var topp å få satt på plass.Tror du gav meg ganske mye å tenke på,må tenke på å lese dette mange ganger,men fikk ting på plass her.Ha ei god helg!!Takk for støtten!

Så flott at du kunne bruke det! :-)

Ha en fin helg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar,Men det er jo etter middagen jeg sprekker enda jeg sikkert er mett.Har lyst på noe støtt helst søtt.

Hei - jeg kjenner til problemet og her er hvordan jeg har funnet at det kan løses :

Legg deg tidlig

Hold på med noe som opptar hendene (strikke, lime inn bilder mens du ser på TV etc)

Kom deg ut av huset (uten penger i lomma)

Drikke kalorifattig kakao-drikker (30 kcal) for å stilne søtsuget.

Kle av deg foran badespeilet eller prøv ett litt for trangt plagg og se om sjokoladen frister like mye da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Hei - jeg kjenner til problemet og her er hvordan jeg har funnet at det kan løses :

Legg deg tidlig

Hold på med noe som opptar hendene (strikke, lime inn bilder mens du ser på TV etc)

Kom deg ut av huset (uten penger i lomma)

Drikke kalorifattig kakao-drikker (30 kcal) for å stilne søtsuget.

Kle av deg foran badespeilet eller prøv ett litt for trangt plagg og se om sjokoladen frister like mye da.

Takk for innlegget.Skal jammen prøve det med den kakaoen.Hvilken kakao er det som er kalorifattig da?Vet bare om nutrilett med kakaosmak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...