Gå til innhold

Kommer jeg til å dø tidlig??


Lizah

Anbefalte innlegg

Min mor døde i en alder av 54 år da hun bukket under for emfysem..

Dette fikk hun pga røyking...

Selv er jeg 29, og har røkt siden jeg var 13. For et par år tilbake sa legen min at jeg hadde fått kronisk bronkitt...

Har sjekket litt på nettet i det siste, og der blir jeg opplyst med at man har kronisk bronkitt hvis man har vedvarende hoste i 3 mnd i løpet av 2 år....

Dette har jeg hatt, men føler meg ganske fin når jeg ikke har disse periodene - har litt morgenhoste, men ellers føler jeg meg ok.

På nettet sto det også at hadde man kronisk bronkitt skulle man behandles med kortison preparater. Dette har ikke legen sagt noe om til meg, jeg får ingen behandling bortsett fra antibiotika når jeg har disse periodene..

Kommer jeg til å ende opp med emfysem, for derretter og dø tidlig, hvis ikke er sjangsene for at jeg aldri blir bra igjen store selv om jeg stomper røyken??

Håper jeg får svar, dette er veldig viktig for meg...

PS... JAAA! jeg SKAL stumpe røyken, jobber med saken nå.. men det er ikke lett. Men jeg skal klare det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Det eneste du kan gjøre er å slutte å røyke idag! Røyking er farligere/skadligere for kvinner, derfor øker også andelen kvinner som får lungekreft.

Emfysem utvikles ju ikke over natten, så hvis du kun har en lett kron. bronkitt nå så kan du stoppe utviklingen og leve et langt liv.

Hvis du føler deg tungpusten til daglig burde du høre med legen din om å få starte med inhalasjonsmedisiner. De fins både med og uten kortison. Kortison som du inhalerer har ingen negative effekter på resten av kroppen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Det er flott at du tar opp dette med kronisk bronkitt og røyking. Jeg har hatt et utall av pasienter som har røkt masse i både 15 og 20 år før de slutter. Selv om det er unntak, vil de aller fleste bli helt gode igjen. De få dette ikke skjer med, kan være aktuelle kandidater for medikamentell behandling, hvertfall for en periode.

Lykke til, sjangsene dine er gode, som du forstår når du kutter røyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...