Gå til innhold

Utruskap og anna fanteri


Gjest pirrka

Anbefalte innlegg

Eg filosoferer litt over dei uendelege diskusjonane på seksualitet og samliv om "ville du akseptert at..", "er eg sjalu når eg..." osv.

Mitt inntrykk er at dei mest fanatiske motstandarane av utruskap (jf: "da er det rett ut, uavhengig av 40 års ekteskap og 11 ungar..."), også er dei som stoler minst på partnaren sin. Eg begrip rett og slett ikkje kva slags forhold det er, om ein trur partnaren skal kaste seg over andre så fort han får sjansen. At det å overnatte saman med nokon umiddelbart vil føre til sex, slik at det tryggaste er å halde han heime.

Sjølv er eg relativt open for det meste, både på eige og mannens vegne, men det blir jo aldri til at vi har sex med andre likevel... Og vi har begge muligheten, på kurs og konferansar rundt omkring. Eg innbiller meg at nettopp fordi vi ikkje ser på utanomekteskapeleg sex som nokon stor trussel for forholdet vårt, så er det ikkje så freistande heller. Eg har lov og eg har mulighet, altså skulle det vore litt av ein mann før eg hadde gidda. Men de som knapt tør sleppe mannen av syne, langt mindre la han drikke kaffe med eksen eller overnatte hos ei barndomsveninne, kor desperate trur de eigentleg mannen er? Ville de sjølv ha kasta dykk over meir eller mindre tilfeldige bekjentskap fordi de fekk sjansen? Viss ikkje, kvifor trur de HAN vil det?

Opplys meg, eg forstår det faktisk ikkje :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • leila

    7

  • Taj Mahal

    4

  • nalle noll

    2

  • Nyco

    2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Enig med du. Jeg har mange bekjente som lever sånn. Der er det også vanlig med ; "jeg fikk ikke lov å gå ut forrige helg, så da får ikke du lov å gå ut denna helga!!"

Eller: "jeg vil gjerne men han sier at..."

Og varianten: Vi har en avtale om at vi ikke går på nachspiel uten at den andre er med!" (selv om nachspielet gjaldt KUN jentegjengen som normalt henger sammen)

Fatter ikke at folk orker å leve sånn...

Sambo jobber borte 5-6 mnd i året, er på kurs ørti ganger i året og har tusen sjanser til å gjøra hva han vil uten at jeg får greie på det. Alikevel stoler jeg 110% på at han IKKE gjør noe, fordi han tross alt har valgt å bo med MEG! :0)

Jeg skulle kanskje hatt grunn til å være skeptisk og, all den tid jeg HAR blitt rundlurt før. Men det er jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, jeg også. Har mange ganger lurt på hvorfor noen gjør alt til problemer, og ser utroskap, sjalusi og løgn i alle situasjoner. Og sånne krampaktige avtaler basert på mistro og "nå holder jeg deg igjen enten du vil eller ei, for du _skal_ bli her, og jeg så må eie deg med hud og hår og sperre deg inne", det kan jo umulig være bra for et forhold uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med du. Jeg har mange bekjente som lever sånn. Der er det også vanlig med ; "jeg fikk ikke lov å gå ut forrige helg, så da får ikke du lov å gå ut denna helga!!"

Eller: "jeg vil gjerne men han sier at..."

Og varianten: Vi har en avtale om at vi ikke går på nachspiel uten at den andre er med!" (selv om nachspielet gjaldt KUN jentegjengen som normalt henger sammen)

Fatter ikke at folk orker å leve sånn...

Sambo jobber borte 5-6 mnd i året, er på kurs ørti ganger i året og har tusen sjanser til å gjøra hva han vil uten at jeg får greie på det. Alikevel stoler jeg 110% på at han IKKE gjør noe, fordi han tross alt har valgt å bo med MEG! :0)

Jeg skulle kanskje hatt grunn til å være skeptisk og, all den tid jeg HAR blitt rundlurt før. Men det er jeg ikke.

I min tid som skilt / ledig på markedet (godt voksen), så opplevde jeg litt av hvert, kan du si. Samvittighetsfulle familiefedre med kone som de aldri ville ha byttet ut.... men et sidesprang tok de med seg på veien - livredde for at kona skulle få vite noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min tid som skilt / ledig på markedet (godt voksen), så opplevde jeg litt av hvert, kan du si. Samvittighetsfulle familiefedre med kone som de aldri ville ha byttet ut.... men et sidesprang tok de med seg på veien - livredde for at kona skulle få vite noe.

Eg trur faktisk det ville blitt færre slike sidesprang, om folk ikkje var så livredde for å bli tiltrekt av andre. Det er klart at om partnaren har deg i band og ikkje stoler på deg eit øyeblikk, og attpåtil reknar sosial omgang med det motsette kjønn som nesten-utruskap, så vil du gripe dei sjansane du måtte få i rein desperasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle stoler på partneren sin, med 40% er utro :)

Hehe, men mitt inntrykk er nærmast at ingen stoler på partnaren sin!

Om ein meiner partnaren er truande til å kaste seg over eitkvart tilbod og derfor må vakte han nøye, må jo det vere fordi ein sjølv ville tatt dei sjansane ein måtte få...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, jeg også. Har mange ganger lurt på hvorfor noen gjør alt til problemer, og ser utroskap, sjalusi og løgn i alle situasjoner. Og sånne krampaktige avtaler basert på mistro og "nå holder jeg deg igjen enten du vil eller ei, for du _skal_ bli her, og jeg så må eie deg med hud og hår og sperre deg inne", det kan jo umulig være bra for et forhold uansett!

Akkurat. Ein har jo ikkje noko anna val enn å stole på livsledagaren sin, antan det gjeld seksuelle eskapader eller andre ting. Det må trass alt vere betre å ta sjansen på å bli lurt, framfor å leve eit liv fullt av mistru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med du. Jeg har mange bekjente som lever sånn. Der er det også vanlig med ; "jeg fikk ikke lov å gå ut forrige helg, så da får ikke du lov å gå ut denna helga!!"

Eller: "jeg vil gjerne men han sier at..."

Og varianten: Vi har en avtale om at vi ikke går på nachspiel uten at den andre er med!" (selv om nachspielet gjaldt KUN jentegjengen som normalt henger sammen)

Fatter ikke at folk orker å leve sånn...

Sambo jobber borte 5-6 mnd i året, er på kurs ørti ganger i året og har tusen sjanser til å gjøra hva han vil uten at jeg får greie på det. Alikevel stoler jeg 110% på at han IKKE gjør noe, fordi han tross alt har valgt å bo med MEG! :0)

Jeg skulle kanskje hatt grunn til å være skeptisk og, all den tid jeg HAR blitt rundlurt før. Men det er jeg ikke.

Berre av nysgjerrighet: kva hadde du gjort om du fekk vite at han hadde hatt sex med ein-eller-annan på ein av desse turane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, men mitt inntrykk er nærmast at ingen stoler på partnaren sin!

Om ein meiner partnaren er truande til å kaste seg over eitkvart tilbod og derfor må vakte han nøye, må jo det vere fordi ein sjølv ville tatt dei sjansane ein måtte få...?

.....eller rett og slett at man er veldig usikker på om en selv "holder mål". Dårlig selvtillit og selvbildet gir seg ofte utslag i sjalusi og misstenksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tar du automatisk den konklusjonen om at det har noe i det heletatt med sex å gjøre?

Hvorfor i heiteste skal man på død og liv overnatte hos en av det andre kjønn som partneren ikke har peil på hvem er?

"Du, jeg må bare reise å besøke en venn på den andre siden av Norge i helgen, for jeg har ikke sett han siden vi ble sammen. Jeg overnatter hos ham jeg, for vi skal legge oss for sent til at jeg kan ta inn på et hotel"??

Hva er poenget pirrka? og klart det har noe om hvor glad i partneren sin man er og hvor lenge man har vært sammen...det syns jo på hele tråden i innlegg som har med dette å gjøre.

Hvor går DIN grense av å være naiv eller "never mind" ang. parneren din? om du har noen da! lurer på hvor mange som har vært sammen i en del år og som har barn sammen og fortsatt har tenkt å dele resten av livet med den nåværende partner som egentlig hadde akseptert noe slikt.

I så fall hadde det virket som man ikke bryr seg. Og det har ikke noe med sjalusi å gjøre.

Spørsmålet kommer jo fra en som er betenkt. Dette viser meg at partneren som reiser til den ukjente vennen, ikke bryr seg det spøtt om hvordan hennes/hans partner synes om det. Bare reiser. Det er respektløst og veldig kontrollerende! Hun/han er rett og slett likegyldig om hvordan partneren synes om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor tar du automatisk den konklusjonen om at det har noe i det heletatt med sex å gjøre?

Hvorfor i heiteste skal man på død og liv overnatte hos en av det andre kjønn som partneren ikke har peil på hvem er?

"Du, jeg må bare reise å besøke en venn på den andre siden av Norge i helgen, for jeg har ikke sett han siden vi ble sammen. Jeg overnatter hos ham jeg, for vi skal legge oss for sent til at jeg kan ta inn på et hotel"??

Hva er poenget pirrka? og klart det har noe om hvor glad i partneren sin man er og hvor lenge man har vært sammen...det syns jo på hele tråden i innlegg som har med dette å gjøre.

Hvor går DIN grense av å være naiv eller "never mind" ang. parneren din? om du har noen da! lurer på hvor mange som har vært sammen i en del år og som har barn sammen og fortsatt har tenkt å dele resten av livet med den nåværende partner som egentlig hadde akseptert noe slikt.

I så fall hadde det virket som man ikke bryr seg. Og det har ikke noe med sjalusi å gjøre.

Spørsmålet kommer jo fra en som er betenkt. Dette viser meg at partneren som reiser til den ukjente vennen, ikke bryr seg det spøtt om hvordan hennes/hans partner synes om det. Bare reiser. Det er respektløst og veldig kontrollerende! Hun/han er rett og slett likegyldig om hvordan partneren synes om dette.

Hei alle sammen

Med hånda på hjerte så vil jeg aldri gjort noe slikt mot min samboer,og det går ikke på det at jeg ikke er til å stole på nei,nei, men av respekt for Han.Og han for Meg

Vi er ute å reiser mye på egenhand og stoler på hverandre,men å reise til en tidligere eks syntes jeg er ganske så respektløs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kapabel Snabel

Eg trur faktisk det ville blitt færre slike sidesprang, om folk ikkje var så livredde for å bli tiltrekt av andre. Det er klart at om partnaren har deg i band og ikkje stoler på deg eit øyeblikk, og attpåtil reknar sosial omgang med det motsette kjønn som nesten-utruskap, så vil du gripe dei sjansane du måtte få i rein desperasjon...

Hva iallverden er det som er klart ved det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tar du automatisk den konklusjonen om at det har noe i det heletatt med sex å gjøre?

Hvorfor i heiteste skal man på død og liv overnatte hos en av det andre kjønn som partneren ikke har peil på hvem er?

"Du, jeg må bare reise å besøke en venn på den andre siden av Norge i helgen, for jeg har ikke sett han siden vi ble sammen. Jeg overnatter hos ham jeg, for vi skal legge oss for sent til at jeg kan ta inn på et hotel"??

Hva er poenget pirrka? og klart det har noe om hvor glad i partneren sin man er og hvor lenge man har vært sammen...det syns jo på hele tråden i innlegg som har med dette å gjøre.

Hvor går DIN grense av å være naiv eller "never mind" ang. parneren din? om du har noen da! lurer på hvor mange som har vært sammen i en del år og som har barn sammen og fortsatt har tenkt å dele resten av livet med den nåværende partner som egentlig hadde akseptert noe slikt.

I så fall hadde det virket som man ikke bryr seg. Og det har ikke noe med sjalusi å gjøre.

Spørsmålet kommer jo fra en som er betenkt. Dette viser meg at partneren som reiser til den ukjente vennen, ikke bryr seg det spøtt om hvordan hennes/hans partner synes om det. Bare reiser. Det er respektløst og veldig kontrollerende! Hun/han er rett og slett likegyldig om hvordan partneren synes om dette.

Eg har litt problem med å følge deg, og svarer derfor litt avsnittsvis, sjølv om eg veit det gjer det litt vanskelegare å lese.

Du skriv: "Hvorfor tar du automatisk den konklusjonen om at det har noe i det heletatt med sex å gjøre?"

Nei, sei det, men ettersom diskusjonane alltid handlar om vener av motsett kjønn har eg gått ut i frå at det er sex ein er redd for. Dersom du synest det er greit at mannen din besøker ein kamerat men ikkje ei veninne, kva er det då som er problemet om ikkje redselen for seksuelle komplikasjonar?

Du spør "Hvorfor i heiteste skal man på død og liv overnatte hos en av det andre kjønn som partneren ikke har peil på hvem er?"

Nokre av oss har vener av ulike kjønn og fasongar, og innimellom er avstandane slik at ein sjeldan eller aldri får besøkt dei. For meg er ikkje kjønnet på vener avgjerande, ein ven er ein ven. Om eg fekk sjansen til å reise på eit møte i Tromsø, ville eg sjølvsagt besøkt min gamle ven der, og gjerne overnatta også om det passa seg slik. Om mannen min kjenner denne kameraten eller ikkje er ikkje vesentleg, det er da ingen automatikk i at ein kuttar ut gamle vener som bur slik til at dei aldri har blitt kjend med mannen min?

Du skriv: " "Du, jeg må bare reise å besøke en venn på den andre siden av Norge i helgen, for jeg har ikke sett han siden vi ble sammen. Jeg overnatter hos ham jeg, for vi skal legge oss for sent til at jeg kan ta inn på et hotel"??"

Ja? Eg ser ikkje at det er så rart, kvifor bu på hotell om ein får låne ei seng?

"Hva er poenget pirrka? og klart det har noe om hvor glad i partneren sin man er og hvor lenge man har vært sammen...det syns jo på hele tråden i innlegg som har med dette å gjøre."

Nei. Neineinei. Det har ingenting med å gjere kor glad ein er i partnaren sin å gjere.

Du skriv: "Hvor går DIN grense av å være naiv eller "never mind" ang. parneren din? om du har noen da! lurer på hvor mange som har vært sammen i en del år og som har barn sammen og fortsatt har tenkt å dele resten av livet med den nåværende partner som egentlig hadde akseptert noe slikt."

Kva meiner du med "noe slikt", å besøke vener og overnatte? Trur knapt eg har nokon i min omkrets som ikkje hadde akseptert det, faktisk. Eg er forøvrig midt i tredveåra og har hatt same mannen sidan eg var 18, sidan du lurte på det.... Mange barn har vi også! Det har ingenting med å gje blaffen å gjere, det handlar om at vi er enkeltindivid som har lov til å ha eigne vener.

Forresten, om du meiner det er naivt å stole på partnaren når han vil besøke ei veninne, så er vel det fordi du trur han kjem til å drive med ulovlege ting? Men kvifor påstår du då at dette ikkje treng å ha noko med sex å gjere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen

Med hånda på hjerte så vil jeg aldri gjort noe slikt mot min samboer,og det går ikke på det at jeg ikke er til å stole på nei,nei, men av respekt for Han.Og han for Meg

Vi er ute å reiser mye på egenhand og stoler på hverandre,men å reise til en tidligere eks syntes jeg er ganske så respektløs

No prøvde eg å vere litt meir generell enn akkurat det eksemplet du nemner, men hittil er det vel kaffedrikking med eksen og overnatting hos ein kamerat som har vore debattert.

Kvifor er det respektlaust?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva iallverden er det som er klart ved det?

For meg er det tindrande logisk. Om nokon stoler så lite på meg at dei må halde meg i band og kontrollere kvart steg og telefonsamtale eg tar, fordi dei reknar med at eg vil knulle den første mannen eg får sjanse til å vere i einerom med, vil eg nok finne situasjonen å vere aleine med ein mann så forbode, farleg og freistande at eg ville blitt upåliteleg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No prøvde eg å vere litt meir generell enn akkurat det eksemplet du nemner, men hittil er det vel kaffedrikking med eksen og overnatting hos ein kamerat som har vore debattert.

Kvifor er det respektlaust?

Sorry. Da missa jeg tråden.

Jeg har ikke problemer med at jeg eller min sambo sover eller drikker te hos venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...