kjerringskinn Skrevet 5. september 2002 Skrevet 5. september 2002 Har klart å kaste meg inn i en diskusjon om noe jeg antakelig har svært liten peiling på, nemlig biler. Nærmere bestemt ved hvilket turtall man skal gire opp/ned. Jeg mener det ikke er nødvendig å gire opp før turtallet er rundt 3000, dvs at 5.gir blir aktuelt omtrent ved 80-90 km/timen. Motparten er av den oppfatning at 2400 omdreininger eller deromkring holder og klarer seg med en fart på snaut 70 før 5.giret tas i bruk. Eller for å si det på en annen måte: Jeg finner meg ikke i å bli beskyldt for å konsevent kjøre på for lavt gir, men ettersom jeg ikke har helt peiling på biler....hjelp?! 0 Siter
rufsetufsa Skrevet 5. september 2002 Skrevet 5. september 2002 Jeg kjører i 5. gir i 70 km/t. 0 Siter
perna Skrevet 5. september 2002 Skrevet 5. september 2002 Hei! Merkelig diskusjon. Når det er riktig å gire kan være forskjellig fra bil til bil. Det kommer an på hvordan type motor osv. Jeg går utifra at du ikke kjører noen Subaru Impreza."Hovedreglen" Sier at når du har nådd marsjfart skal du legge bilen i ditt høyeste gir 5. samme om dette er 70 eller 90 km. men du merker hvis farten er for lav for det tyngste giret!Personlig liker jeg å dra turtallet opp til 5000-6000 omdreininger på 4.gir før jeg leggern i 5:) 0 Siter
perna Skrevet 5. september 2002 Skrevet 5. september 2002 For å kjøre økonomisk skal man bruke 1.giret kun til å få bilen i gang, raskt gjennom 2. og rett i 4 eller femte. Mange tror at det er en lov som sier at man må innom alle girene både opp og ned:) 0 Siter
mrxx Skrevet 6. september 2002 Skrevet 6. september 2002 Dette varierer fra bil til bil. Egentlig litt "høl i hue" diskusjon fordi du/dere heller bør kjøre etter hvordan du hører motoren jobber. Den skal jobbe lett og ledig. Men dere jenter har ikke all verdens gehør for sånt:-) 0 Siter
conan Skrevet 6. september 2002 Skrevet 6. september 2002 Det finnes ingen regler for når dette er riktig eller galt. 0 Siter
Åsemor Skrevet 6. september 2002 Skrevet 6. september 2002 Det kommer helt an på motoren. Den bilen jeg kjører ville ikke fiksa en bitteliten motbakke hvis jeg hadde den i 5.gir i 70. Hvis det er flere personer i bilen har den tilogmed problemer i 80-85 på 5.gir i bakker. Mens andre biler jeg har kjørt fint drar på 5.gir i 60 og 70. 0 Siter
amber sun Skrevet 6. september 2002 Skrevet 6. september 2002 Hva er turtall? *kremt* Jeg girer etter hvor fort jeg kjører, f eks 4.gir når jeg kjører fra 50 km/t, og 5. gir når jeg kommer opp i 60 km/t. Mens i min gamle bil, som bare hadde 4 gir, giret jeg ikke opp til 4. før jeg kjørte i 60 km/t (tror jeg sånn omtrent) (hva pokker er turtall???) 0 Siter
naiv Skrevet 6. september 2002 Skrevet 6. september 2002 Du må ha litt følelse for slikt, dessuten så hører en det på montoren. 0 Siter
naiv Skrevet 6. september 2002 Skrevet 6. september 2002 Du må ha litt følelse for slikt, dessuten så hører en det på montoren. .. 0 Siter
Bassisten Skrevet 6. september 2002 Skrevet 6. september 2002 Hva er turtall? *kremt* Jeg girer etter hvor fort jeg kjører, f eks 4.gir når jeg kjører fra 50 km/t, og 5. gir når jeg kommer opp i 60 km/t. Mens i min gamle bil, som bare hadde 4 gir, giret jeg ikke opp til 4. før jeg kjørte i 60 km/t (tror jeg sånn omtrent) (hva pokker er turtall???) Turtal er talet på omdreiningar motoren har. 0 Siter
Nyco Skrevet 6. september 2002 Skrevet 6. september 2002 Automatgir er en brilljant oppfinnelse :0) Hadde forøvrig ewn gammal Opel en gang som ikke var så nøye på hvilket gir man hadde. 80 på andre eller 30 på femte. Gikk fint som faen det. 0 Siter
Bassisten Skrevet 6. september 2002 Skrevet 6. september 2002 Automatgir er en brilljant oppfinnelse :0) Hadde forøvrig ewn gammal Opel en gang som ikke var så nøye på hvilket gir man hadde. 80 på andre eller 30 på femte. Gikk fint som faen det. Autmatgir er ei velsigning - spesielt i køkøyring i Oslo-rushen. Det einaste irriterande er korleis den automatiske girkassa på bilen min er gira. Den byter frå 2. til 3. på 65 km/t. Det tyder at ved køyring i 60 bråker det som faen. Resultatet er at eg alltid køyrer i nærmare 70 i alle 60-soner.... 0 Siter
Nyco Skrevet 6. september 2002 Skrevet 6. september 2002 Autmatgir er ei velsigning - spesielt i køkøyring i Oslo-rushen. Det einaste irriterande er korleis den automatiske girkassa på bilen min er gira. Den byter frå 2. til 3. på 65 km/t. Det tyder at ved køyring i 60 bråker det som faen. Resultatet er at eg alltid køyrer i nærmare 70 i alle 60-soner.... Kommer an på om jeg har knotten på E eller S. På S er det håpløst, man kommer fortere igang, men den girer ned bare man lukter oppoverbakke. E er greit, da drar den fint oppover og jeg slipper røkkinga hver gang jeg er borti gassen. Sambo liker S best, men han kjører nok litt mer agressivt enn meg, i alle fall på langtur. 0 Siter
amber sun Skrevet 6. september 2002 Skrevet 6. september 2002 Turtal er talet på omdreiningar motoren har. Okay, skjønner. Men hvor måler man det, da? Hvor ser man dette inni bilen? 0 Siter
Bassisten Skrevet 6. september 2002 Skrevet 6. september 2002 Okay, skjønner. Men hvor måler man det, da? Hvor ser man dette inni bilen? I dagens bilar er det i grunnen nesten berre muskelbilar - bilar som er laga for å køyra på høgt turtal som har instrument som viser turtalet. - Dette er ein såkalla "turteller".... (bombe) Vanlege familiebilar høyrar du godt når turtallet er for høgt, eller passe for å byta gir. Du køyrer jo sjølv og høyrer det vel? 0 Siter
amber sun Skrevet 6. september 2002 Skrevet 6. september 2002 I dagens bilar er det i grunnen nesten berre muskelbilar - bilar som er laga for å køyra på høgt turtal som har instrument som viser turtalet. - Dette er ein såkalla "turteller".... (bombe) Vanlege familiebilar høyrar du godt når turtallet er for høgt, eller passe for å byta gir. Du køyrer jo sjølv og høyrer det vel? Skjønner det nå, ja, bra forklaring. :-) Takker og bukker :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.