Gå til innhold

FU. Velferd eller skattelette, eller..


conan

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Synes vi har lite behov for skattelette i dette landet. Er så lei av det maset! Det er da andre ting som er langt viktigere. F.eks å bygge skikkelige skoler og veier.

Skattebyrden kunne forresten vært fordelt enda mer ujevnt enn den er nå. Det er ikke noe poeng i at personer med inntekt under 150 000 f.eks skal betale skatt. Så da må de som tjener mest betale enda mer. Helt greit.

Det er jo de som tjener aller mest som skriker om skattelette og avgiftsreduksjoner hele tiden -mye vil ha mer, og vil helst ikke dele av det de har. Jada, vi trenger rike personer og verdiskaping og bla bla bla, men de har jo mer enn nok selv om de yter sitt til fellesskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes vi har lite behov for skattelette i dette landet. Er så lei av det maset! Det er da andre ting som er langt viktigere. F.eks å bygge skikkelige skoler og veier.

Skattebyrden kunne forresten vært fordelt enda mer ujevnt enn den er nå. Det er ikke noe poeng i at personer med inntekt under 150 000 f.eks skal betale skatt. Så da må de som tjener mest betale enda mer. Helt greit.

Det er jo de som tjener aller mest som skriker om skattelette og avgiftsreduksjoner hele tiden -mye vil ha mer, og vil helst ikke dele av det de har. Jada, vi trenger rike personer og verdiskaping og bla bla bla, men de har jo mer enn nok selv om de yter sitt til fellesskapet.

Hvorfor har de som ikke har et legitimt krav på de som har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler. Jeg tror vi har mer enn nok penger her i landet til at alle kan få (mer eller mindre) det de trenger. Jeg synes ikke synd på rikingene som sutrer over at skattene er så høye, det koster å ha et velferdssamfunn. Vi klager og sammenligner Norge med Storbritannia og Tyskland. Vi er et digert land, med få mennesker og vi er kravstore. Dette koster penger, men det er det tydeligvis mange som ikke har fått med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler. Jeg tror vi har mer enn nok penger her i landet til at alle kan få (mer eller mindre) det de trenger. Jeg synes ikke synd på rikingene som sutrer over at skattene er så høye, det koster å ha et velferdssamfunn. Vi klager og sammenligner Norge med Storbritannia og Tyskland. Vi er et digert land, med få mennesker og vi er kravstore. Dette koster penger, men det er det tydeligvis mange som ikke har fått med seg.

Skattene er jo ikke høyest for rikingene. Skatten er høyest for moderate, gjennomsnittsintekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes vi har lite behov for skattelette i dette landet. Er så lei av det maset! Det er da andre ting som er langt viktigere. F.eks å bygge skikkelige skoler og veier.

Skattebyrden kunne forresten vært fordelt enda mer ujevnt enn den er nå. Det er ikke noe poeng i at personer med inntekt under 150 000 f.eks skal betale skatt. Så da må de som tjener mest betale enda mer. Helt greit.

Det er jo de som tjener aller mest som skriker om skattelette og avgiftsreduksjoner hele tiden -mye vil ha mer, og vil helst ikke dele av det de har. Jada, vi trenger rike personer og verdiskaping og bla bla bla, men de har jo mer enn nok selv om de yter sitt til fellesskapet.

Applauderer Selines svar. Hadde tenkt å svare sjøl, men her stod i grunn akkurat det jeg ville si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men det er de som skriker høyest.

Eller så er det de som blir hørt, mens de tause skrikene fra middelklassen slår ut i stor FrP tilslutning på meningsmålingene, og hyppige handleturer til Sverige....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler. Jeg tror vi har mer enn nok penger her i landet til at alle kan få (mer eller mindre) det de trenger. Jeg synes ikke synd på rikingene som sutrer over at skattene er så høye, det koster å ha et velferdssamfunn. Vi klager og sammenligner Norge med Storbritannia og Tyskland. Vi er et digert land, med få mennesker og vi er kravstore. Dette koster penger, men det er det tydeligvis mange som ikke har fått med seg.

Er så aldeles enig med deg. Det er ikke noe land vi kan sammenligne oss med.

Og jeg er lei over en del de "rike" som klager over høye skatter. Kjenner noen av disse sytekoppene og makan til sneversynte og egoistiske mennesker skal jeg lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller skapt... Det er stort sett bare sosialister og andre kriminelle som lever av å ta fra andre...

Så spørsmålet ditt burde vel heller være hva som gir folk rett til å tilegne seg mer enn deres andel av godene?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spørsmålet ditt burde vel heller være hva som gir folk rett til å tilegne seg mer enn deres andel av godene?

Med vennlig hilsen

"deres andel av godene"....

Hva er det som gjør noe til "ens andel av godene"?

Det at man har behov eller det at man har skapt den andelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"deres andel av godene"....

Hva er det som gjør noe til "ens andel av godene"?

Det at man har behov eller det at man har skapt den andelen?

Det er selvsagt noe man blir demokratisk enige om.

Det kan være 1/1000000 del av godene i et land med 1/1000000 innbyggere. Eller det kan være slik du nevner.

Med andre ord - det er det folk er enige om.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt noe man blir demokratisk enige om.

Det kan være 1/1000000 del av godene i et land med 1/1000000 innbyggere. Eller det kan være slik du nevner.

Med andre ord - det er det folk er enige om.

Med vennlig hilsen

Så, dersom "folk" (flertallet?) blir enige om at alle som har mer enn 75% av befolkningen skal betale 100% skatt, så er det greit, f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, dersom "folk" (flertallet?) blir enige om at alle som har mer enn 75% av befolkningen skal betale 100% skatt, så er det greit, f.eks?

Nei, jeg ville ikke støttet et slik forslag, men det ville jo vært "demokratisk".

Poenget er at "fordelingsnøkkelen" vedtas med "makt" (enten demokratisk eller ei) - det er ingen "universallov" som sier at folk skal (eller ikke skal) få ha mer enn gjennomsnittet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ville ikke støttet et slik forslag, men det ville jo vært "demokratisk".

Poenget er at "fordelingsnøkkelen" vedtas med "makt" (enten demokratisk eller ei) - det er ingen "universallov" som sier at folk skal (eller ikke skal) få ha mer enn gjennomsnittet.

Med vennlig hilsen

I følge deg så vedtas jo ikke fordelingsnøkkelen. Jeg siterer:

"For de som har, har tatt"...

Det er godt gjort å komme med så to motsatte utsagn i løpet av en og samme tråd over et så kort tidsrom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge deg så vedtas jo ikke fordelingsnøkkelen. Jeg siterer:

"For de som har, har tatt"...

Det er godt gjort å komme med så to motsatte utsagn i løpet av en og samme tråd over et så kort tidsrom....

Det er en selvfølge at de som har noe (enten mye eller lite) på en eller annen måte har tilegnet seg dette (selv om det er på basis av en søknad til sosialkontoret!)

Poenget er fremdeles at hvordan samfunnet blir organisert er noe vi har "funnet på", og ikke noe som er bestemt av "eksterne krefter".

Av alle de forskjellige påfunnene, så later det til at det er sosialdemokrati som vi mener fungerer best.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler mer enn gjerne skatt for å finansiere en god velferdsstat og bra skoler etc.

Begge deler funker ikke, man må betale skatt for å få penger i felleskassa - velferd KOSTER.

Oljefondet burde vi gi til de som trenger det mer enn oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...