Gå til innhold

FU. Velferd eller skattelette, eller..


conan

Anbefalte innlegg

Skattene er jo ikke høyest for rikingene. Skatten er høyest for moderate, gjennomsnittsintekter.

Forholdsvis mest skatt på moderate gjennomsnittsinntekter

- ja, da monner det litt. Flest av oss !

Er det noen som skulle hatt skattelette, er det barnefamiliene som ikke har så høy inntekt at mora kan være hjemme ( og motta kontantstøtte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er mer opptatt av at skattepengene skal forvaltes bedre - enn at det skal bli mindre av dem. Velferd er, slik jeg ser det, i like stor grad knyttet opp til effektiv forvaltning, som til potten det skal forvaltes av. Altså er dugleik et viktig stikkord.

Slike som meg, byråkrater og off.tjenestemenn, forbruker velferd i like stor grad som vi distribuerer og skaper velferd. Ergo - vi bør sies opp, vi bør slankes vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes vi har lite behov for skattelette i dette landet. Er så lei av det maset! Det er da andre ting som er langt viktigere. F.eks å bygge skikkelige skoler og veier.

Skattebyrden kunne forresten vært fordelt enda mer ujevnt enn den er nå. Det er ikke noe poeng i at personer med inntekt under 150 000 f.eks skal betale skatt. Så da må de som tjener mest betale enda mer. Helt greit.

Det er jo de som tjener aller mest som skriker om skattelette og avgiftsreduksjoner hele tiden -mye vil ha mer, og vil helst ikke dele av det de har. Jada, vi trenger rike personer og verdiskaping og bla bla bla, men de har jo mer enn nok selv om de yter sitt til fellesskapet.

Det må jo være bedre å fordele byrdene på de som sniker seg unna - enn å ta de som har studert i mange år - jobbet mye og dermed skaffet seg en brukbar inntekt. De betaler allerede i dag en betydelig mer andel av lønnen i skatt - hvorfor skal de belastes hardere?

Skal se du forandrer mening når du selv er ferdig med å studere og begynner å tjene penger MEN samtidig skal betale på et dyrt studielån og kjøpe deg bolig osv. Gjerne noen puddinger har du fått også.

En flat skatt på alle hadde vært tingen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være bedre å fordele byrdene på de som sniker seg unna - enn å ta de som har studert i mange år - jobbet mye og dermed skaffet seg en brukbar inntekt. De betaler allerede i dag en betydelig mer andel av lønnen i skatt - hvorfor skal de belastes hardere?

Skal se du forandrer mening når du selv er ferdig med å studere og begynner å tjene penger MEN samtidig skal betale på et dyrt studielån og kjøpe deg bolig osv. Gjerne noen puddinger har du fått også.

En flat skatt på alle hadde vært tingen .

Norge er ett av verdens rikeste land. Derfor har vi råd til rettferdighet. Flat skatt kan aldri bli rettferdig. Og nei, jeg kommer nok ikke til å endre mening bare _jeg_ har fått meg utdannelse og jobb, jeg vet fortsatt at jeg er heldig og at andre simpelthen ikke er i en posisjon som gjør at de kan ta de valgene jeg har gjort, men må bli sittende i lav-inntektsjobber. Selvsagt er det rettferdig at jeg betaler forholdsvis mer i skatt enn dem. Noen må betale for at jeg skal få sjansen til å gå på skole og få den jobb jeg ønsker, og det skal selvsagt betales tilbake til samfunnet.

Forskjeller må utjevnes gjennom aktiv omfordeling, og alle må få tilgang til basistjenester. En av de største truslene for velferdsstaten er økte egenandeler, og det blir som å innføre skatt på sykdom!

Det norske skattesystemet strider mot prinsippene om rettferdig fordeling. Den private rikdommen øker, og det samme gjør den offentlige armoden. De som har store kapitalinntekter, betaler prosentvis mindre i skatt enn de med lave eller middels lønnsinntekter. I tillegg er det behov for høyere avgifter for å hindre miljøødeleggelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være bedre å fordele byrdene på de som sniker seg unna - enn å ta de som har studert i mange år - jobbet mye og dermed skaffet seg en brukbar inntekt. De betaler allerede i dag en betydelig mer andel av lønnen i skatt - hvorfor skal de belastes hardere?

Skal se du forandrer mening når du selv er ferdig med å studere og begynner å tjene penger MEN samtidig skal betale på et dyrt studielån og kjøpe deg bolig osv. Gjerne noen puddinger har du fått også.

En flat skatt på alle hadde vært tingen .

En flat skatt forutsetter nesten at man har et fribeløp på bunnen. Riktignok ikke et stort sådann, men man må ha noe sosial utjevning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En flat skatt forutsetter nesten at man har et fribeløp på bunnen. Riktignok ikke et stort sådann, men man må ha noe sosial utjevning.

Selvsagt måtte man ha hatt et lavere grense eller noe.

Hadde man hatt flat skatt hadde man jo frigjort ganske mange ressureser = penger som da heller kunne gå rett til velferd.

De som betaler lite skatt idag er jo de veldig veldig rike og slue som klarer å sno seg unna uansett. Men samtidig har man jo problemer med de som klarer å få inntekten sin ned i 0.

Men jeg synes det er en god ide !! :-)

Men jeg synes de som tjener rundt 4-500 000 og oppover uten særlig fradrag betaler nok skatt når den allerde er på ca. 50%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...