klatre_mone Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Jeg var nylig i Bolivia på en High Altitude klatreekspedisjon, hvor målet var en topp på vel 22.000ft (6500m.o.h). På vel 17.500-18.000ft fikk jeg store pusteproblemer, og vel 6-8timer senere, etter å ha gått ned til Base Camp (15.500ft) ble det konstantert at jeg hadde Pulmonary Edema (HAPE) og jeg ble lagt i Gamow/Gamma bag og regulert ned til 9200ft i den (pustet da ok). Hadde to døgn med hvile på 12.300ft, før jeg prøvde meg igjen på ny topp, men fikk seriøse AMS tendenser på High Camp (17.500ft). Nå, nesten 3 uker senere, har jeg fremdeles problemer med pusten, og har en stygg tørrhoste. Jeg er i god form, løp 3-6am.miles hver dag før ekspedisjonen, nå sliter jeg med 2 miles. Spørsmålene mine blir: kan man utvikle astma etter AMS/HAPE/HACE? Og hordan forløper astma seg? Hvor lang tid kan det ta før lungene og halssystem har reparert seg. Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe kroppen min med å reparere seg? Bør jeg ta kontakt med lege og få undersøkt lunger om dette ikke bedrer seg? Har jeg gjort mer skade ved å prøve meg igjen på høydeklatring såpass raskt etter HAPE/Gammabag opplevelsen? Takker! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 16. september 2002 Del Skrevet 16. september 2002 Svaret er egentlig ganske klart et JA. Dette bør du få sjekket hos lege og kanskje fortrinnsvis en lungespesialist. Etter 2 slike tøffe belastninger du har utsatt deg selv for, kan nok en astmaliknende tilstand ha utviklet seg. Noe mer permanente sirkulasjons-pregete problemer kan også ha oppstått. Dette er bakgrunnen for at jeg foreslår en mer "ekspert"-vurdering. Men inntil dette har blitt, synes jeg du ikke skal fysisk belaste deg noe særlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.