Gå til innhold

AMS/HAPE og ettervirkninger

klatre_mone

Anbefalte innlegg

Jeg var nylig i Bolivia på en High Altitude klatreekspedisjon, hvor målet var en topp på vel 22.000ft (6500m.o.h). På vel 17.500-18.000ft fikk jeg store pusteproblemer, og vel 6-8timer senere, etter å ha gått ned til Base Camp (15.500ft) ble det konstantert at jeg hadde Pulmonary Edema (HAPE) og jeg ble lagt i Gamow/Gamma bag og regulert ned til 9200ft i den (pustet da ok). Hadde to døgn med hvile på 12.300ft, før jeg prøvde meg igjen på ny topp, men fikk seriøse AMS tendenser på High Camp (17.500ft). Nå, nesten 3 uker senere, har jeg fremdeles problemer med pusten, og har en stygg tørrhoste. Jeg er i god form, løp 3-6am.miles hver dag før ekspedisjonen, nå sliter jeg med 2 miles. Spørsmålene mine blir: kan man utvikle astma etter AMS/HAPE/HACE? Og hordan forløper astma seg? Hvor lang tid kan det ta før lungene og halssystem har reparert seg. Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe kroppen min med å reparere seg? Bør jeg ta kontakt med lege og få undersøkt lunger om dette ikke bedrer seg? Har jeg gjort mer skade ved å prøve meg igjen på høydeklatring såpass raskt etter HAPE/Gammabag opplevelsen? Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Svaret er egentlig ganske klart et JA. Dette bør du få sjekket hos lege og kanskje fortrinnsvis en lungespesialist. Etter 2 slike tøffe belastninger du har utsatt deg selv for, kan nok en astmaliknende tilstand ha utviklet seg. Noe mer permanente sirkulasjons-pregete problemer kan også ha oppstått. Dette er bakgrunnen for at jeg foreslår en mer "ekspert"-vurdering. Men inntil dette har blitt, synes jeg du ikke skal fysisk belaste deg noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...