Gå til innhold

Seline- ketogen kost

Albertine

Anbefalte innlegg

Før jeg begynner vil jeg presisere at jeg er under oppfølging av lege og at denne dietten absolutt ikke anbefales for alle og enhver.

Den ketogene fasen av mitt vektreduksjonsprogram er først og fremst basert på mengden proteiner jeg behøver i løpet av en dag. Denne mengden blir så fordelt på fire-fem måltid, og supplert med karbohydratfattige grønnsaker og evt. noe Fiberrik. En typisk dag for meg ser noenlunde slik ut:

Frokost:

2 fiberrik med magerost, kjøttpålegg av rent kjøtt, egg og ansjos, makrell i tomat, rekesalat, mager leverpostei m.m. Kan også lage omelett med masse godt.

Lunsj: Gjerne salat med mye godt i, kylling, skinke, tunfisk, egg, reker, andre skalldyr, ost m.m. Masse sopp, forskjellig salater, asparges, tomat, paprika, aubergine, squash, reddiker, stangselleri eller løk.

Middag: Rent kjøtt eller fisk med masse grønnsaker (nevnt ovenfor) i tillegg til blomkål, brokkoli.

Kvelds: som frokost.

I tillegg kan jeg ta litt ost, litt fløte eller rømme av og til.

Ikke mettet fett, men litt en- flerumettet fett som raps- eller olivenolje. Eddik, soyasaus, hvitløk, sitronsaft, friske urter og krydder helt etter ønske. Ikke koffein, men urtete etc.

Jeg regner nøye ut proteininnholdet til hvert måltid, og passer også på at jeg aldri kommer over 40 gram karbohydrater.

I tillegg tar jeg masse vitaminer og mineraler, nøye utregnet av legen hvor mye jeg trenger av hvert. Og MASSE vann! Man bør drikke mellom to og tre liter på en sånn diett.

Jeg føler meg i toppform, og har ikke trang til søtsaker i det hele tatt. Blir heller ikke fristet til å skeie ut, for da ødelegger jeg alt. Skal gå på denne i en måned til, og deretter skal jeg innføre lavglykemisk frukt, noe belgfrukter og jogurt. Tilslutt skal jeg leve på et normalt lavglykemisk kosthold.

Noen spørsmål???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hørtes ikke galt ut, gitt :)

Skriv hvordan det går om en måneds tid når du begynner med karbohydrater igjen, er bare nysgjerrig på hva som skjer. Det er mest informasjon om starten av sånne dietter, og sjelden noe om hvordan det går om en måned og to og tre, sånn vektmessig og treningsmessig.

Fint at du føler at det funker for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...