Gå til innhold

Seline- ketogen kost

Albertine

Anbefalte innlegg

Før jeg begynner vil jeg presisere at jeg er under oppfølging av lege og at denne dietten absolutt ikke anbefales for alle og enhver.

Den ketogene fasen av mitt vektreduksjonsprogram er først og fremst basert på mengden proteiner jeg behøver i løpet av en dag. Denne mengden blir så fordelt på fire-fem måltid, og supplert med karbohydratfattige grønnsaker og evt. noe Fiberrik. En typisk dag for meg ser noenlunde slik ut:

Frokost:

2 fiberrik med magerost, kjøttpålegg av rent kjøtt, egg og ansjos, makrell i tomat, rekesalat, mager leverpostei m.m. Kan også lage omelett med masse godt.

Lunsj: Gjerne salat med mye godt i, kylling, skinke, tunfisk, egg, reker, andre skalldyr, ost m.m. Masse sopp, forskjellig salater, asparges, tomat, paprika, aubergine, squash, reddiker, stangselleri eller løk.

Middag: Rent kjøtt eller fisk med masse grønnsaker (nevnt ovenfor) i tillegg til blomkål, brokkoli.

Kvelds: som frokost.

I tillegg kan jeg ta litt ost, litt fløte eller rømme av og til.

Ikke mettet fett, men litt en- flerumettet fett som raps- eller olivenolje. Eddik, soyasaus, hvitløk, sitronsaft, friske urter og krydder helt etter ønske. Ikke koffein, men urtete etc.

Jeg regner nøye ut proteininnholdet til hvert måltid, og passer også på at jeg aldri kommer over 40 gram karbohydrater.

I tillegg tar jeg masse vitaminer og mineraler, nøye utregnet av legen hvor mye jeg trenger av hvert. Og MASSE vann! Man bør drikke mellom to og tre liter på en sånn diett.

Jeg føler meg i toppform, og har ikke trang til søtsaker i det hele tatt. Blir heller ikke fristet til å skeie ut, for da ødelegger jeg alt. Skal gå på denne i en måned til, og deretter skal jeg innføre lavglykemisk frukt, noe belgfrukter og jogurt. Tilslutt skal jeg leve på et normalt lavglykemisk kosthold.

Noen spørsmål???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hørtes ikke galt ut, gitt :)