Gå til innhold

Avlastning for min farfar, hvordan?

Anbefalte innlegg

Gjest Verdig alderdom

Min farfar er 82 år, bor sammen med farmor i egen bolig. Farfar hadde et lite drypp for ca 4 år siden og ble satt litt ut av spill. Årene har nu gått på sett og vis, selv om han har sine vanskelige perioder med mareritt, dårlig balanse og diverse andre ting.

Jeg bruker å hjelpe han litt med å kneppe igjen skjorter og klippe neglene hans, han liker at jeg besøker han.

Farfar har alltid vært en meget aktiv og arbeidsom person hele sitt liv, men begrensingene er jo kommet naturlig som følge av alderdom og sykdom.

Min farmor klager over at farfar er vanskelig å bo sammen med og ønsker at han skal få komme til en slags avlasning da hun er sliten og gammel selv.

Jeg tror farfar hadde hatt godt av noe slikt fordi han trenger litt trening og han sitter mye for seg selv på "rommet" sitt og sturer. De har aldri krevd noen hjelp hverken fra det ene eller andre hold. Hvordan går jeg frem for å få til et eventuelt avlastningstilbud for farfar av hans siste del av livet, vil at han og farmor skal ha det litt positivt.

Syns det virker så vanskelig å nå frem med krav i hverdagen. Besteforeldrene mine har tre sønner som aldri stiller opp, jeg er eneste dame og barnebarn og jeg vil jo gjerne hjelpe selv om jeg også har mye med fire barn, jobb og mann.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72882-avlastning-for-min-farfar-hvordan/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 1 måned senere...

Det må du ta opp med kommunen du bor i. Og få en dokumetasjon fra fastlegen til de gamle (det var nesten jeg bomma og skrev "gale"..);0) på at behovet for avlastning er stort for begges del.

det er veldig vanskelig å få avlastningsplass i de fleste kommuner, men hjelp i hjemmet er det litt lettere å få...

Har dine besteforeldre hjelp fra hjemmesykepleien?

De kan iallefall, om nødvendig, komme innom daglig og hjelpe til med farfars grunnleggende behov.. eks: påkledning, dusjing, gåtrening,tilsyn osv - dette også for å avlaste hans kone som tydeligvis virker sliten..

hjemmesykepleien vil også ta tak i ting om de ser at det trengs videre tilbud.

lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...