Gå til innhold

Blir du provosert og hvorfor?


misjonær

Anbefalte innlegg

Jeg bryr meg ikke om noe ber for meg. Hvis de ønsker å bruke tid på det, så blir deres sak.

Men hvis de ber i mitt nærvær, så får de pelle seg vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • misjonær

    13

  • Sør

    5

  • Taj Mahal

    4

  • avil

    4

Mest aktive i denne tråden

Jeg syns det er klengete. Som en klem fra noen man ikke liker.

Hei!

Eeee...

Som en klem..

Vil det si at du merker at noen ber for deg..

Eller er det fordi du vet at noen gjør det...

Si at eg ber for deg uten at du har peil på at eg gjør det..

Blir det da som denne klemmen?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endel viten om typer bønn, og forbønnen er jo kanskje den mest personlige for den som blir bedt for.

Jeg sier ikke at _jeg_ nødvendigvis hadde blitt fornærmet, men jeg forstår godt de som ville blitt det om de absolutt ikke ville blitt bedt for.

Om jeg, uten at du egentlig vil det, gjør deg en "tjeneste" i beste mening, og det er samtidig imot din overbevisning.. ville ikke du blitt provosert da?

Hei!

Men en tjeneste blir jo (som oftes) noe fysisk, en handling..

Da sjønner eg jo at noen kan bli provosert..

Men forbøn går mer på det åndelige plan...

Dersom du da ikkje bryr deg om det åndelige...

Skulle vel det ikke påvirke deg??

Eller er eg heilt på vidda?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det blir jeg overhodet ikke provosert av.

Har faktisk en i familien som er dyyyyypt kristen. Han bor på en annen kant av landet, så det er ikke ofte vi treffes, men når vi gjør det så spør han alltid om lov til å be for meg og ungene. Greit nok for meg, hvis det gleder fyren å be for oss, så skal jeg ikke nekte han det jeg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet rett og slett ikke. Tror aldri noen har tilbudt seg å be for meg.

Men jeg skal nevne en helt annen ting som provoserer meg:

Når noen som har blitt forlatt i skilsmisse sier de misunner enker "som har en grav å gå til". Hvor egoistisk er det mulig å bli? Skulle de ønske fyren var død? Bør det være dødsstraff for å forlate dem, er det de de mener?

Og om mulig enda mer provosert blir jeg når andre jatter med dem: Ja, det forstår jeg så godt. Synd du ikke har en grav å gå til....

Ro ned, ro ned.

Ja, og så har jeg en rettelse fra i går. Nyco! Er du der!

Om TV-vertinner og klær: Det var hun pene mørke programlederen for "Manns minne" som hadde på seg en genser, som ikke var fra KappAhl som jeg feilaktig sa, men fra Lindex. Dette har holdt meg våken store deler av natta. Beklager! Gult kort til Babette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Men en tjeneste blir jo (som oftes) noe fysisk, en handling..

Da sjønner eg jo at noen kan bli provosert..

Men forbøn går mer på det åndelige plan...

Dersom du da ikkje bryr deg om det åndelige...

Skulle vel det ikke påvirke deg??

Eller er eg heilt på vidda?

mvh

Det er -prinsippet-

Hvorfor kan ikke vedkommende respektere mitt ønske om å ikke bli bedt for, dersom jeg ytret det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Eeee...

Som en klem..

Vil det si at du merker at noen ber for deg..

Eller er det fordi du vet at noen gjør det...

Si at eg ber for deg uten at du har peil på at eg gjør det..

Blir det da som denne klemmen?

mvh

Hvis du ber for meg uten å vite det, er det som om du kikker på meg inn vinduet uten at jeg vet det.

Frekt, og ubehagelig når man får vite det. Men du kan jo be i vei, og tenke at det folk ikke vet har de ikke vondt av. Snikaktig oppførsel, men jeg kan jo ikke sjekke det.

Det sier noe om moralen til folk, men denslags tar jo ikke misjonærer så høytidelig. Målet helliger middelet, og hvem bryr seg om folk føler seg trakkasert underveis....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det provoserer meg ikke, men jeg synes det er utrolig rart at man må si at man gjør det eller spør om lov. Hvorfor ikke be i sitt stille sind?

Ikke alle liker å bli fortalt at " jeg skal be for deg", noe som bør respekteres og som er helt unødvendig.

Hva vil de med det å si det? " du er så misslykket, så JEG skal be for deg" ? eller : se hvor god og snill jeg er?

Hva er poenget misjonær med å fortelle andre at man skal be for dem, enda de ikke er religiøse eller har bedt om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så ofte jeg har hørt at noen har sagt de skal be for meg. Jeg synes det er bare fint å vite at noen gjør det. Har ikke så lett for å snakke om troen akkuratt, men de gangene jeg har samlet mot til meg og spurt noen om forbønn har jeg følt meg både sterk og svak på en gang. Noe vanskelig å forklare liksom. Jeg tror helt sikkert at det hjelper vedlig om andre ber for meg fordi jeg har selv sett at bønn hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det provoserer meg ikke, men jeg synes det er utrolig rart at man må si at man gjør det eller spør om lov. Hvorfor ikke be i sitt stille sind?

Ikke alle liker å bli fortalt at " jeg skal be for deg", noe som bør respekteres og som er helt unødvendig.

Hva vil de med det å si det? " du er så misslykket, så JEG skal be for deg" ? eller : se hvor god og snill jeg er?

Hva er poenget misjonær med å fortelle andre at man skal be for dem, enda de ikke er religiøse eller har bedt om det?

Hei!

Nei det er vel ingen grun til å springe runt å fortelle andre at ein skal be for dei...

I allefall ikkje for å løvte seg sjølv opp...

--

Men av og til kan det være greit (synest eg) å spørre om folk er interessert i å bli bed for..

Det være seg om folk er i en vanskelig situasjon ol.

Det blir noko litt anna tenker eg..

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så ofte jeg har hørt at noen har sagt de skal be for meg. Jeg synes det er bare fint å vite at noen gjør det. Har ikke så lett for å snakke om troen akkuratt, men de gangene jeg har samlet mot til meg og spurt noen om forbønn har jeg følt meg både sterk og svak på en gang. Noe vanskelig å forklare liksom. Jeg tror helt sikkert at det hjelper vedlig om andre ber for meg fordi jeg har selv sett at bønn hjelper.

Hei!

Synest det er fint det du skriver, og dei allerfleste har det nok litt sånn som deg når det gjell det å spør om forbønn!

Men det burde jo ikkje være sånn...

Burde det?

Gud har jo gitt oss denne muligheten for at vi skal bruke den...

Hmm..

Ha ein fin dag!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nei det er vel ingen grun til å springe runt å fortelle andre at ein skal be for dei...

I allefall ikkje for å løvte seg sjølv opp...

--

Men av og til kan det være greit (synest eg) å spørre om folk er interessert i å bli bed for..

Det være seg om folk er i en vanskelig situasjon ol.

Det blir noko litt anna tenker eg..

mvh

Om noen er i en vanskelig situasjon, hvorfor spørre om å få be for dem?

Hva er poenget med det misjonær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ber for meg uten å vite det, er det som om du kikker på meg inn vinduet uten at jeg vet det.

Frekt, og ubehagelig når man får vite det. Men du kan jo be i vei, og tenke at det folk ikke vet har de ikke vondt av. Snikaktig oppførsel, men jeg kan jo ikke sjekke det.

Det sier noe om moralen til folk, men denslags tar jo ikke misjonærer så høytidelig. Målet helliger middelet, og hvem bryr seg om folk føler seg trakkasert underveis....

Hei!

Synest det er litt snodig at du opplever det sånn..

Hadde en muslim,buddist ol. opplyst meg om at han ba til sin Gud for meg..

Hadde eg ikkje tatt noen notis av det..

For det er noe eg ikkje trur på, og som ikkje vil få noen innvirkning i mitt liv...

Men viss du sier det så skal i allefall du slippe å stå på min bønneliste..

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om noen er i en vanskelig situasjon, hvorfor spørre om å få be for dem?

Hva er poenget med det misjonær?

Fordi eg har erfart selv, og mangen vitner om, at det hjelper og styrker med forbønn!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må vi be til Gud? Hvis Gud er god og allmektig hvorfor skaper han ikke fred og fordragelighet her på jorden? Da vil bønn bli unødvendig.

Er det for at vi skal ha fri vilje? Samvittighet? Perspektiv? ....???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må vi be til Gud? Hvis Gud er god og allmektig hvorfor skaper han ikke fred og fordragelighet her på jorden? Da vil bønn bli unødvendig.

Er det for at vi skal ha fri vilje? Samvittighet? Perspektiv? ....???

Hei!

Gud skal skape en ny himmel og en ny jord..

Og der blir det jammen fred og det alle meste!

Han venter bare på at folk skal svare på om de vil være med til denne plassen..

I mellomtida synest eg det eg greit å snakke med min far i himmelen, og eg trur Faderen synest det er greitr at vi snakker til Han..

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg blir ikke provosert av det på egne vegne - snarere tvert i mot. Jeg tror riktignok på Gud selv, men jeg hadde heller ikke blitt provosert om noen av en helt annen religion hadde bedt for meg. Gode tanker har da aldri skadet noen!

Men jeg kan samtidig forstå at mennesker med et svært anstrengt og/eller traumatisk forhold til religion kan føle seg støtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke blitt direkte provosert, men tenkt at det var da en latterlig ting å gjøre. Jeg har det utmerket med en humanetisk filosofi, og vil ha meg frabedt at noen skal synes synd på meg fordi jeg ikke er kristen.

Jeg synes det er veldig få eksempler på at kristendommen har ført noe godt med seg for noen. Heller tvert i mot.

Kirkens bymisjon, da? Det er nestekjærlighet i praksis - ikke bare i teorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi eg har erfart selv, og mangen vitner om, at det hjelper og styrker med forbønn!

mvh

ja, men hvorfor spørre?

Hva er poenget med å spørre andre om du kan be for dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

ja, men hvorfor spørre?

Hva er poenget med å spørre andre om du kan be for dem?

Om noen spør om de kan be for meg, så blir jeg tryggere for at et evt. problem kan løses.

Det er med andre ord betryggende å få høre at andre gir seg tid og omtanke. Det blir nesten som å få hjelp av en kollega til å snakke om et evt. problem på jobben for meg i stede for at jeg tar opp problemet selv med sjefen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...