Gå til innhold

Blir du provosert og hvorfor?


misjonær

Anbefalte innlegg

Hei!

Synest det er litt snodig at du opplever det sånn..

Hadde en muslim,buddist ol. opplyst meg om at han ba til sin Gud for meg..

Hadde eg ikkje tatt noen notis av det..

For det er noe eg ikkje trur på, og som ikkje vil få noen innvirkning i mitt liv...

Men viss du sier det så skal i allefall du slippe å stå på min bønneliste..

mvh

Takk.

Jeg har ingen liste å stryke deg av, men hvis jeg lager en blot-liste, skal du slippe å komme på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • misjonær

    13

  • Sør

    5

  • Taj Mahal

    4

  • avil

    4

Mest aktive i denne tråden

Om noen spør om de kan be for meg, så blir jeg tryggere for at et evt. problem kan løses.

Det er med andre ord betryggende å få høre at andre gir seg tid og omtanke. Det blir nesten som å få hjelp av en kollega til å snakke om et evt. problem på jobben for meg i stede for at jeg tar opp problemet selv med sjefen.

Da er du sikkert selv troende. Eller tar jeg feil her?

Tror du ikke-troende vil føle det like koselig/hyggelig for at noen spør om de kan be for dem?

Og om du er troende, hvorfor ikke selv spør om å bli bedt for? ingen troende ville vel avslått det fordi de ikke hadde tid!

Slikt kan være passende om man kjenner personen man spør kanskje, men synes ikke det passer å spørre en fremmed om det. Det er bare til å be for dem det, uten å måtte spørre! Bønnen blir vel ikke mer hørt om man spør om lov først av andre medmennesker?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du skriver: " Men HVORFOR? De tror jo at de ber til en Gud som ikke finnes.."

Det er *svært* mange som har sagt at de skal be for meg, opp gjennom tidene.

Det er ikke at de ber til en ikke-eksisterende gud som kan provosere.

Det er rett og slett at å be/ofre til en gud mot noens vilje viser en stor mangel på respekt for personens livssyn. Det betyr (i de fleste tilfeller): "jeg skal innlemme deg i mitt livssyn, og derved overkjører jeg det du tror på".

Det er altså ikke selve bønnen som kan provosere, men mangelen på respekt for den du ber for, og deres livssyn.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Gud skal skape en ny himmel og en ny jord..

Og der blir det jammen fred og det alle meste!

Han venter bare på at folk skal svare på om de vil være med til denne plassen..

I mellomtida synest eg det eg greit å snakke med min far i himmelen, og eg trur Faderen synest det er greitr at vi snakker til Han..

mvh

Ok. Jeg lurer på hvorfor en person som har vært en stor synder i mesteparten av sitt liv kan få tilgivelse (og plass i himmelen) hvis han ber om det på sitt dødsleie? Er ikke det urettferdig ovenfor disse som har forsaket mye og som har gått på den smale sti i hele sitt liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du skriver: " Men HVORFOR? De tror jo at de ber til en Gud som ikke finnes.."

Det er *svært* mange som har sagt at de skal be for meg, opp gjennom tidene.

Det er ikke at de ber til en ikke-eksisterende gud som kan provosere.

Det er rett og slett at å be/ofre til en gud mot noens vilje viser en stor mangel på respekt for personens livssyn. Det betyr (i de fleste tilfeller): "jeg skal innlemme deg i mitt livssyn, og derved overkjører jeg det du tror på".

Det er altså ikke selve bønnen som kan provosere, men mangelen på respekt for den du ber for, og deres livssyn.

Med vennlig hilsen

Hei!

Venta på svar frå deg..

Har du det travelt for tida?

Det tok så lang tid.

Sjønner det du sier, og forstår at det kan oppleves på den måten.

Men sett fra mitt ståsted er det ikkje mangel på respekt som ligger bak forbønnen, men en kjærlighet til den personen de ber for.

( i allefall er det det som burde ligge til grunn )

--

Korleis går livet sånn ellers?

Ha ein fin dag Sør!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok. Jeg lurer på hvorfor en person som har vært en stor synder i mesteparten av sitt liv kan få tilgivelse (og plass i himmelen) hvis han ber om det på sitt dødsleie? Er ikke det urettferdig ovenfor disse som har forsaket mye og som har gått på den smale sti i hele sitt liv?

Hei!

For det første..

Eg har gått på den smale sti hele mitt liv..

Og kan ikkje sei eg føler eg har gått glipp av noe!

Savner verken fyll, fri sex eller hva det nå skulle være..

Eg kunne ikkje hatt eit betre liv!

--

Så til dette om det er urettferdig eller ikkje...

Vel, eg trur det er ein farlig strattegi å leve med det som mål at ein skal vende om på dødsleie..

Ingen veit kor lenge ein får leve..

Du veit ikkje om du rekker å lese ferdig dette innlegget, eg veit ikkje om eg blir ferdig å skrive det...

Derfor oppfordrer Jesus alle til å vende om i dag...

--

Jesus fortalede ein lignelse om ein Vingårsmann som gjekk ut på torget for å skaffe arbeidere til vingården..

Tidlig på morgenen ble noen med han og de jobbet hele dagen, og de hadde avtalt kva lønn dei skulle få.

Ved den tredje time gikk Han ut på torget igjen og fant enda flere til å jobbe for seg..

Ved den sjette og niende time gjore han det samme..

Og da han gikk ut ved den ellevte time, fant han enda fleire, desse og fekk han med til vingarden sin..

Alle fikk samme lønn!

Denne lignelsen er nok eit bilde på Gud som hele tiden er på leting etter mennesker som lever borte fra ham..

Og om en kommer til Gud som barn eller som voksen / gammel.. Så blir lønnen den samme: Himmelen!

--

Om min bror lever borte fra Gud hele livet, men tar imot Jesus på dødsleiet..

Ville eg da bli misunnelig??

Nei langt i fra!!

Eg ville blitt kjempe glad og taknemlig for at han til slutt tok imot!!

--

Langt dette, men fikk du svar nok?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Venta på svar frå deg..

Har du det travelt for tida?

Det tok så lang tid.

Sjønner det du sier, og forstår at det kan oppleves på den måten.

Men sett fra mitt ståsted er det ikkje mangel på respekt som ligger bak forbønnen, men en kjærlighet til den personen de ber for.

( i allefall er det det som burde ligge til grunn )

--

Korleis går livet sånn ellers?

Ha ein fin dag Sør!

mvh

Hei,

Du skriver: "Men sett fra mitt ståsted er det ikkje mangel på respekt som ligger bak forbønnen, men en kjærlighet til den personen de ber for."

Joda, jeg forstår jo det, men du kan vel ikke ha "kjærlighet uten respekt" - blir ikke det det samme som egoisme? For hvis du ber for noen "mot deres vilje", så blir det jo en helt egoistisk handling.

Videre så viser man jo at man setter sitt eget livssyn over deres *for dem*. Altså, man umyndiggjør dem (hvilket heller ikke er "kjærlighet").

====

Det går bra her. Kjørte 7500 km rundt i Europa forrige måned - hovedsakelig i Frankrike. Var i Bretagne, samt langs den franske Middelhavskysten.

Alt vel,

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

For det første..

Eg har gått på den smale sti hele mitt liv..

Og kan ikkje sei eg føler eg har gått glipp av noe!

Savner verken fyll, fri sex eller hva det nå skulle være..

Eg kunne ikkje hatt eit betre liv!

--

Så til dette om det er urettferdig eller ikkje...

Vel, eg trur det er ein farlig strattegi å leve med det som mål at ein skal vende om på dødsleie..

Ingen veit kor lenge ein får leve..

Du veit ikkje om du rekker å lese ferdig dette innlegget, eg veit ikkje om eg blir ferdig å skrive det...

Derfor oppfordrer Jesus alle til å vende om i dag...

--

Jesus fortalede ein lignelse om ein Vingårsmann som gjekk ut på torget for å skaffe arbeidere til vingården..

Tidlig på morgenen ble noen med han og de jobbet hele dagen, og de hadde avtalt kva lønn dei skulle få.

Ved den tredje time gikk Han ut på torget igjen og fant enda flere til å jobbe for seg..

Ved den sjette og niende time gjore han det samme..

Og da han gikk ut ved den ellevte time, fant han enda fleire, desse og fekk han med til vingarden sin..

Alle fikk samme lønn!

Denne lignelsen er nok eit bilde på Gud som hele tiden er på leting etter mennesker som lever borte fra ham..

Og om en kommer til Gud som barn eller som voksen / gammel.. Så blir lønnen den samme: Himmelen!

--

Om min bror lever borte fra Gud hele livet, men tar imot Jesus på dødsleiet..

Ville eg da bli misunnelig??

Nei langt i fra!!

Eg ville blitt kjempe glad og taknemlig for at han til slutt tok imot!!

--

Langt dette, men fikk du svar nok?

mvh

Du skriver: "Eg kunne ikkje hatt eit betre liv!"

Det vet du vel ikke! *ler*

Min personlige teori er at verden gikk glipp av en stor leiemorder i deg! ;-)

Seriøst - du kan da ikke vite om livet ditt som f. eks. ateist eller hindu hadde vært bedre eller verre!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du skriver: "Men sett fra mitt ståsted er det ikkje mangel på respekt som ligger bak forbønnen, men en kjærlighet til den personen de ber for."

Joda, jeg forstår jo det, men du kan vel ikke ha "kjærlighet uten respekt" - blir ikke det det samme som egoisme? For hvis du ber for noen "mot deres vilje", så blir det jo en helt egoistisk handling.

Videre så viser man jo at man setter sitt eget livssyn over deres *for dem*. Altså, man umyndiggjør dem (hvilket heller ikke er "kjærlighet").

====

Det går bra her. Kjørte 7500 km rundt i Europa forrige måned - hovedsakelig i Frankrike. Var i Bretagne, samt langs den franske Middelhavskysten.

Alt vel,

Med vennlig hilsen

Hei!

Det er også på grunn av kjærlighet ein Far ikkje lar barnet sitt hoppe ut for eit stup...

Er det mangel på respekt?

Det er og på grunn av kjærlighet at ein kompis ønsker å hindre ein venn å ta sjølvmord..

( eller ville du av respekt berre stått å sett på?)

--

Ble du ikkje ein smule lei av å kjøre bil??

Men sikkert flott!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er også på grunn av kjærlighet ein Far ikkje lar barnet sitt hoppe ut for eit stup...

Er det mangel på respekt?

Det er og på grunn av kjærlighet at ein kompis ønsker å hindre ein venn å ta sjølvmord..

( eller ville du av respekt berre stått å sett på?)

--

Ble du ikkje ein smule lei av å kjøre bil??

Men sikkert flott!

mvh

Hei,

Du skriver: "Det er også på grunn av kjærlighet ein Far ikkje lar barnet sitt hoppe ut for eit stup..."

Her viser du akkurat det jeg mener: den kristne (faren) skal liksom vite bedre enn ateisten (barnet), hva som er bra for ateisten (barnet). Du setter deg selv (og din tro) OVER meg og mitt livssyn (humanisme), ved å sammenligne humanisme med "å hoppe ut for eit stup"

Jeg er ikke noe barn. Mitt livssyn er minst like godt fundert som ditt.

Det er dette jeg reagerer på - det er en slags "ovenfra og ned holdning".

===

Du skriver: "Ble du ikkje ein smule lei av å kjøre bil??"

Nei. For det første så kjører jeg buss (med kjøkken, dusj, toalett, osv), og for det andre er det mye mer avslappende å kjøre buss. :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du skriver: "Det er også på grunn av kjærlighet ein Far ikkje lar barnet sitt hoppe ut for eit stup..."

Her viser du akkurat det jeg mener: den kristne (faren) skal liksom vite bedre enn ateisten (barnet), hva som er bra for ateisten (barnet). Du setter deg selv (og din tro) OVER meg og mitt livssyn (humanisme), ved å sammenligne humanisme med "å hoppe ut for eit stup"

Jeg er ikke noe barn. Mitt livssyn er minst like godt fundert som ditt.

Det er dette jeg reagerer på - det er en slags "ovenfra og ned holdning".

===

Du skriver: "Ble du ikkje ein smule lei av å kjøre bil??"

Nei. For det første så kjører jeg buss (med kjøkken, dusj, toalett, osv), og for det andre er det mye mer avslappende å kjøre buss. :-)

Med vennlig hilsen

Hei!

Men har ikkje du også da en ovenfra og ned holdning til de som tror.......

Du mener jo at vi tar feil oh at du har rett...

Det blir jo en naturlig følge av å tro at en ting er rett og noe annet galt...

Spørsmålet er vel måten en gjør det på...

---

Buss som i sånn stor firkantet greie..

Eller som en bo-bil sak..

Uansett sikkert ok!

Tipper eg skal på Interrail til sommeren!

Ha ein fin kveld!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Men har ikkje du også da en ovenfra og ned holdning til de som tror.......

Du mener jo at vi tar feil oh at du har rett...

Det blir jo en naturlig følge av å tro at en ting er rett og noe annet galt...

Spørsmålet er vel måten en gjør det på...

---

Buss som i sånn stor firkantet greie..

Eller som en bo-bil sak..

Uansett sikkert ok!

Tipper eg skal på Interrail til sommeren!

Ha ein fin kveld!

mvh

Hei Misjonær,

Du skriver: " Men har ikkje du også da en ovenfra og ned holdning til de som tror....... Du mener jo at vi tar feil oh at du har rett... Det blir jo en naturlig følge av å tro at en ting er rett og noe annet galt..."

Du har rett i at jeg mener at "jeg har rett, og du tar feil", men:

1) Jeg inkluderer ikke deg i noe "livssyns-rituale" mot din vilje, basert på "du vet åpenbart ikke hva som er best for deg"! (Altså, "jeg er far, og du er barn" analogien din.) Hvis jeg var animist, ville du fremdeles ikke finne noen halshogd hane utenfor døren din om morgenen. :-)

2) Det "motsatte" av at du skulle "be for meg mot min vilje" ville jo være at jeg forhindret deg i å praktisere din religion offentlig (med hentydning til at "du ikke visste hva som var godt for deg, og var på vei utenfor stupet). Noe slikt ville jeg selvsagt ikke forfekte.

3) Som ateist påpeker jeg bare at "du har ikke logisk grunnlag for det du forfekter" - altså kristendommen har ingen vitenskapelig dekning. I den grad jeg mener at mitt livssyn (humanisme) er bedre enn ditt, er det fordi det ikke sier stort mer (i gåseøyne) enn "man skal følge menneskerettighetene".

===

Selvsagt mener du at kristendommen er bedre enn ateisme. Det tar jeg som en selvfølge, og klager ikke over det. Problemet oppstår når du umyndiggjør den andre personen (enten han/hun er ateist, hindu, jøde, osv.).

Det må gå an å respektere den andre personen, selv om de har et forskjellig livssyn enn deg.

===

Det er en 7 m buss som jeg har konvertert til bo-buss, med kjøkken, kjøleskap, fryser, ordentlig toalett, dusj, osv! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...