Gjest NinaB Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Er frukt bra å spise til frokost? mener å ha hørt om en slankekur der man bare spiste frukt før kl 12 og den fikk mye kritikk. ønsker å slanke meg men vil gjøre det på en sunn måte (jada eg trener og spiser sundt:-P) men er frukt best som mellommåltider, dessert?? kjæresten min sier at man ikke skal spise frukt og yogurt til kvelds, noen som vet om dette bare er dumme myter eller? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest guggen Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 hei frukt gir ikkeno protein eller fett. Du trenger dette også. I hvertfall det sunne fettet. Man bør ikke spise så mye rett før man legger seg nei. En yoghurt er vel ok. Jeg ville heller spist brød\ melk, sunt pålegg eller en sunn frokostblanding, og det er ikke corn flakes eller andre musliblanindger 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jared Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 hei frukt gir ikkeno protein eller fett. Du trenger dette også. I hvertfall det sunne fettet. Man bør ikke spise så mye rett før man legger seg nei. En yoghurt er vel ok. Jeg ville heller spist brød\ melk, sunt pålegg eller en sunn frokostblanding, og det er ikke corn flakes eller andre musliblanindger Proteinmangel er uhyre sjelden, og siden du planlegger å spise bare frukt til frokost, og ikke hele dagen, er det ihvertfall ikke noe problem. Mennesket trenger ikke animalsk protein. Det kroppen gjør med protein er å bryte det ned til aminosyrer og bygge sine egne. kroppen kan ikke sette inn fremmed protein som en legokloss som passer hvorsomhelst. Norsk kost inneholder MER enn nok protein. Anbefaler boken"Spis deg glad" Hvor alt dette står. Frukt til frokost er glimrende. Frukt bør spises på tom mage, så det ikke ligger oppå annen mat og får det hele til å gjære. Når det gjelder fett er det heller ikke noe problem, som sagt, du planlegger å spise frukt til frokost, ikke hele dagen(personlig tror jeg det kan være sundt å bare spise frukt noen dager innimellom ihvertfall) Mvh Jared 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 Proteinmangel er uhyre sjelden, og siden du planlegger å spise bare frukt til frokost, og ikke hele dagen, er det ihvertfall ikke noe problem. Mennesket trenger ikke animalsk protein. Det kroppen gjør med protein er å bryte det ned til aminosyrer og bygge sine egne. kroppen kan ikke sette inn fremmed protein som en legokloss som passer hvorsomhelst. Norsk kost inneholder MER enn nok protein. Anbefaler boken"Spis deg glad" Hvor alt dette står. Frukt til frokost er glimrende. Frukt bør spises på tom mage, så det ikke ligger oppå annen mat og får det hele til å gjære. Når det gjelder fett er det heller ikke noe problem, som sagt, du planlegger å spise frukt til frokost, ikke hele dagen(personlig tror jeg det kan være sundt å bare spise frukt noen dager innimellom ihvertfall) Mvh Jared Hei, Du skriver: "bør spises på tom mage, så det ikke ligger oppå annen mat og får det hele til å gjære." Gjære??? Hvor har du det fra at frukten får tid/anledning til å "gjære" i magesekken med en pH på rundt 1???? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NinaB Skrevet 22. september 2002 Del Skrevet 22. september 2002 hei frukt gir ikkeno protein eller fett. Du trenger dette også. I hvertfall det sunne fettet. Man bør ikke spise så mye rett før man legger seg nei. En yoghurt er vel ok. Jeg ville heller spist brød\ melk, sunt pålegg eller en sunn frokostblanding, og det er ikke corn flakes eller andre musliblanindger Oki, la oss sin at eg spiser en appelsin,banan eller eple først også toro`s frokostgrøt etterpå? føler at eg ikke blir så sulten om kvelden og ikke så snope syk dersom eg spiser fruklt om mongenen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest motisaz Skrevet 22. september 2002 Del Skrevet 22. september 2002 Hei, Du skriver: "bør spises på tom mage, så det ikke ligger oppå annen mat og får det hele til å gjære." Gjære??? Hvor har du det fra at frukten får tid/anledning til å "gjære" i magesekken med en pH på rundt 1???? Med vennlig hilsen det står i boken "spis deg glad" at frukten gjærer, men så var det noen her på dol en gang som sa at de som skrev den bok visstnok har trukket den slutningen tilbake. SÅ jeg vet ikke om det stemmer eller ikke 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 22. september 2002 Del Skrevet 22. september 2002 det står i boken "spis deg glad" at frukten gjærer, men så var det noen her på dol en gang som sa at de som skrev den bok visstnok har trukket den slutningen tilbake. SÅ jeg vet ikke om det stemmer eller ikke Hei, For at frukt skal gjære, må den jo ha det rette miljøet (pH, osv), og ikke minst tid. Jeg ville være veldig skeptisk til en bok hvor forfatteren skrev slikt. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest motisaz Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 Hei, For at frukt skal gjære, må den jo ha det rette miljøet (pH, osv), og ikke minst tid. Jeg ville være veldig skeptisk til en bok hvor forfatteren skrev slikt. Med vennlig hilsen ja, jeg er skeptisk til det jeg og. Tror ikke helt på det. Har ikke lest så mye i den boka, men har lest det om frukten. De sier at frukt er det som er aller lettest fordøyeli, at det mer eller mindre bare går rett gjennom, uten å trenge og fordøyes noe særlig. Der for når da frukten kommer ned i magen,og forbereder seg på å gå videre, og det da ligger det annen mat der, hvil den andre maten stenge for frukten og den vil dermed bli liggende oppå den andre maten og gjære. det her var kanskje litt dårlig forklart, men håper du skjønner. Det er det de skriver i boka. Det høres jo igrunn litt logisk ut. Men jeg tar uansett ikke alt jeg leser for god fisk. Folk mener jo så mye rart 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amiga Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 ja, jeg er skeptisk til det jeg og. Tror ikke helt på det. Har ikke lest så mye i den boka, men har lest det om frukten. De sier at frukt er det som er aller lettest fordøyeli, at det mer eller mindre bare går rett gjennom, uten å trenge og fordøyes noe særlig. Der for når da frukten kommer ned i magen,og forbereder seg på å gå videre, og det da ligger det annen mat der, hvil den andre maten stenge for frukten og den vil dermed bli liggende oppå den andre maten og gjære. det her var kanskje litt dårlig forklart, men håper du skjønner. Det er det de skriver i boka. Det høres jo igrunn litt logisk ut. Men jeg tar uansett ikke alt jeg leser for god fisk. Folk mener jo så mye rart Jeg har lest at det bør gå to timer fra man spiser vanlig mat til man spiser frukt og det må vel være en grunn for det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 Jeg har lest at det bør gå to timer fra man spiser vanlig mat til man spiser frukt og det må vel være en grunn for det. Hei Amiga, Du skal ikke tro alt du leser! ;-) Det er svært mange "vitenskapelige teorier" innen mat og ernæring, som overhodet ikke "holder vann" - vitenskapelig sett. Det er så mange forfattere som gir ut bøker med deres "personlige teori", men uten noen bevis eller undersøkelser som støtter påstandene. Jeg må innrømme at jeg er veldig skeptisk til de fleste slike teorier. *klem* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Det var det Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 Hei, Du skriver: "bør spises på tom mage, så det ikke ligger oppå annen mat og får det hele til å gjære." Gjære??? Hvor har du det fra at frukten får tid/anledning til å "gjære" i magesekken med en pH på rundt 1???? Med vennlig hilsen Lang tid har gått, og jeg er lat, har ikke sjekket svarene og aldeles ikke svart på svarene heller. Så dette med gjæring. Jeg har ikke studert dette så inngående, men jeg vil bare påpeke noen få ting. For det første regner jeg sterkt med at det er sukkeret i frukten som får det til å gjære, ikke selve frukten. Og for det om frukten har en phverdi har ikke resten av mageinnholdet samme phverdi det, har det vel? Nettopp derfor det er viktig å spise den famøse frukten før annen mat, helst en god stund så den får forlate magesekken? Ellers er min kjennskap til gjæring og definisjonen av gjæring for ikke å snakke om de forhold som må ligge tilrette for at gjæringen skal bli et faktum, svært liten. Du kan kanskje opplyse meg ytterligere;)? Husker i dette øyeblikk ikke hvilket nick jeg brukte en gang, da jeg svarte på innlegget til den som hadde satt det inn, men mitt innlegg er altså det fryktelig påståelige om frukt før frokost.(til frokost) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
psyj Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 Hei, Du skriver: "bør spises på tom mage, så det ikke ligger oppå annen mat og får det hele til å gjære." Gjære??? Hvor har du det fra at frukten får tid/anledning til å "gjære" i magesekken med en pH på rundt 1???? Med vennlig hilsen Hei! Frukt inneholder mye fruktsukker. Frukt fordøyes hurtig, men begynner å gjære hvis det blir blokkert av annen mat. Derfor bør det ikke spises sammen med annen mat (stivelse, proteiner og frukt har rett og slett forskjellige fordøyelsesvesker og det blir kluss hvis det blandes) Blander du kan du risikere at frukten blir liggende ufordøyd i tarmen i lang tid, du får luft i magen, oppblåst. Dessuten blir frukt fordøydet raskt i tynntarmen (på 75-90 min) mens annen mat blir fordøyd for det meste i tykktarmen. Spiser du frukt først vil den fordøyes raskt, men spiser du frukt etter annen mat vil det bare legge seg oppå og gjære seg. Så det er Ideelt å la det gå 75-90 min fra du har spist frukt til du spiser annen mat, og å vente 2 timer fra et vanlig måltid før du spiser frukt igjen. Meloner er kjempealrighte!! for de tar kun 20 min å fordøye. Supert minimåltid når du er kjempe sulten før middagen blir klar!! Jeg spiser alltid frukt for seg. Nam nam, som et eget måltid. Tips. Skjær opp forskjellige frukttyper som ananas, eple, banan, aprikos etc. i små biter og strø over litt kardemomme (evt kanel). Yum yum yum. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 Hei! Frukt inneholder mye fruktsukker. Frukt fordøyes hurtig, men begynner å gjære hvis det blir blokkert av annen mat. Derfor bør det ikke spises sammen med annen mat (stivelse, proteiner og frukt har rett og slett forskjellige fordøyelsesvesker og det blir kluss hvis det blandes) Blander du kan du risikere at frukten blir liggende ufordøyd i tarmen i lang tid, du får luft i magen, oppblåst. Dessuten blir frukt fordøydet raskt i tynntarmen (på 75-90 min) mens annen mat blir fordøyd for det meste i tykktarmen. Spiser du frukt først vil den fordøyes raskt, men spiser du frukt etter annen mat vil det bare legge seg oppå og gjære seg. Så det er Ideelt å la det gå 75-90 min fra du har spist frukt til du spiser annen mat, og å vente 2 timer fra et vanlig måltid før du spiser frukt igjen. Meloner er kjempealrighte!! for de tar kun 20 min å fordøye. Supert minimåltid når du er kjempe sulten før middagen blir klar!! Jeg spiser alltid frukt for seg. Nam nam, som et eget måltid. Tips. Skjær opp forskjellige frukttyper som ananas, eple, banan, aprikos etc. i små biter og strø over litt kardemomme (evt kanel). Yum yum yum. Hei, Har du noen som helst dokumentasjon eller seriøse undersøkelser som bekrefter dette? Karbohydrater fordøyes også til sukker - hvorfor skulle ikke det "gjære" like mye/lite. Det du skriver virker faktisk mest som "fri fantasi". Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.