Gå til innhold

Ulcerøs colitt og slanking

Rill

Anbefalte innlegg

Hei og hopp...

Jeg sitter inne med sikkert tusen spørmål om slanking.

Et par fakta som kan lette dette oppdraget: Er 25 år og har hatt ulcerøs colitt siden 1998, gått på pentasa siden des. 2000. Gikk på prednisol i ti uker nedtrapping fra 8til 2 tab.

Etter kortison kuren i våres gikk jeg opp 7 kilo og kommer ikke ned igjen.

Prøver for øyeblikket en karbohydrat fattig diett fra dr. Atkin(?), men i løpet av første uka har jeg ikke gått ned et gram. Bare følt meg skikkelig dårlig og lurt på hva jeg skal spise. Jeg har ulcerøs colitt og i den forbindelse har jeg lest at en skal holde seg unna tungtoppløselige karbohydrater, derfor tenkte jeg at dette var super lurt. På min fars side er det også store problemer med fedme, mens jeg har et spinkelt skjelett og alltid har vært slank. Nå derimot er mage, rumpe, lår og legger sterkt rammet av overflødige kilo. Jeg trener regelmessig, tre til fire ganger i uka.

Har spist krom helt siden juni uten noen effekt. Har et enormt sukkerbehov, men skjønner jo at dette ikke er bra. Hva gjør jeg?

Skal jeg fortsette med karbohydrat fattig diett? Kommer jeg til å gå ned? Eller har du et bedre forslag? Har også fått satt opp en diett av en fra PULS fitness, men får det ikke helt til....

Og hvordan kan vekta variere med seks!! kilo fra morgen til kveld og så til morgen igjen?

Er rimelig desperat etter svar!

På forhånd...Tusen hjertlig takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Rill,

Ulcerøs colitt er en ’inflammatory bowel disease’ (IBD) som forårsaker inflammasjon i endetarm og oppover i tykktarmen. Sykdommen kan forårsake mat-intoleranser, feilernæring, diare, feber, og vekttap. Blodig avføring kan være normalt.

I aktive perioder av sykdommen anbefales det en diett som gir tarmen hvile, dette vil si å unngå mat med mye fiber og matvarer som går hele gjennom fordøyelsen (f.eks hele frø). Reaksjoner i tarmen av div. matvarer og påfølgende restriksjoner eller malabsorpsjon kan øke faren for mangler på f.eks protein og flere mineraler og vitaminer.

Å bruke Atkins dietten fraråder jeg deg å gjøre. Flere studier viser at slike dietter med lite karbohydrater kan være mangelfulle på en rekke næringsstoffer, noe som du allerede er i fare for med ulcerøs colitt. Når sykdommen er inaktiv anbefales det at du bruker en diett rik på fiber for å stimulere tarmveggene til å jobbe. En slik diett inkluderer korn, frukt og grønnsaker, belgvekster, samt magert kjøtt og lette melkeprodukter (hvis du ikke sliter med laktose-intoleranse). Dette vil gi deg god næring som du trenger. Det er viktig at du inkluderer gode kilder til proteiner 3-4 ganger daglig (belgfrukter, nøtter, egg, fisk, fjærkre, kjøtt) for å forhindre mangel på dette etter aktive perioder av sykdommen. Å inkludere mer av planteproteinene (belgfrukter, nøtter) kan evt. hjelpe deg med færre aktive perioder av sykdommen.

Du bør unngå unødvendige mat-restriksjoner – slik som Atkins dietten anbefaler. Selv om denne dietten anbefaler kosttilskudd for å møte de mangler av vitaminer og mineraler som maten gir, vil den likevel ikke gi deg verdifulle plantenæringsstoffer (fytokjemikalier osv) og fiber du trenger for god tarmhelse og forebygging av flere livsstilssykdommer.

Med ulcerøs colitt bør du også bruke et vitamin/mineral tilskudd for å sørge for at ditt behov av næringsstoffer dekkes. Med faren for jernmangel tilstedet (dersom du har blodig avføring), er det viktig at du også får jern som tilskudd. Dersom ikke vitamin/mineral tilskuddet inneholder jern, kan du gjerne ta jerntilskuddet til et annet måltid enn multivitaminen for å øke opptaket av jernet. Kalsium fra tilskudd og mat som melk, ost osv kan senke opptaket. Det samme vil koffein gjøre. Et glass juice eller en frukt er fint å ta til samme måltidet som jerntilskuddet da vitamin C hjelper til med opptaket av jern.

Krom hjelper ikke for alle som sliter med søtsug, det er gjerne et mindretall som føler en god virkning av dette. Krom pikolinat er den beste typen å bruke for evt. å merke virkning.

En variasjon på 6 kg i løpet av dagen høres mye ut. Kan det være at du sliter litt med vannansamlinger/ødemer? I så tilfelle bør du tenke litt på å passe deg for mye salt mat. Det er mulig at du ved Atkins dietten får i deg en del salt mat. Pass på å drikke rikelig med vann og spise en balansert diett rik på frukt og grønnsaker.

Å gi detaljerte slankeråd uten å vite mer om deg ønsker jeg ikke gjøre her. Som jeg har sagt tidligere her inne, dette er ikke et slankeforum. Skulle også gjerne visst høyden og vekten din og mer om kostholdet ditt (nå og før du startet Atkins dietten). Men hemmeligheten er ikke større enn det vi har hørt i lang tid. Mindre kalorier daglig, mindre fett, rikt med frukt og grønnsaker, grove kornprodukter, belgfrukter, moderat av magert kjøtt og fisk, og lette melkeprodukter. Samtidig er regelmessig fysisk aktivitet viktig.

Jeg håper dette ga deg noen svar. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...