Gå til innhold

Kan jeg gå på dagen?


Gjest Sjefen er ei ¤%%#"&/%¤

Anbefalte innlegg

Gjest Sjefen er ei ¤%%#"&/%¤

Mer jobbprat.. :-)

Jeg har tidligere skrevet et innlegg om min forferdelige sjef, som heter noe sånt som "Sjefen er ei ¤%%#"%¤&".

.. :-)

Jeg har nå jobbet der i over 6 uker, og orker ikke mer pga sjefen. Jeg har i tillegg flere ganger spurt etter arbeidskontrakt, men har ennå ikke fått det.

I utgangspunktet hadde vi en muntlig avtale om en måneds prøvetid. I prøvetiden er man jo fri til å gå når man vil. --Men mitt spørsmål er; siden jeg ikke har noen kontrakt med oppsigelsestid hverken skriftlig eller muntlig, har jeg i teorien fremdeles rett til å gå på dagen?

Litt dårlig gjort kanskje, men det er jo hennes feil at hun ikke har laget kontrakt. Og jeg har faktisk ingen medfølelse med at hun mister meg på kort varsel. Og jeg er ikke den første hun mister, for å si det til mitt forsvar..

Jeg orker egentlig ikke bli lenger enn ut uka, men har tenkt å være fair og tilby meg å bli ut neste uke, hvis hun trenger det.

Hva sier dere? Ville dere tenkt på dere selv og gått på fredag eller blitt lenger selv om dere strent tatt ikke behøver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Ulv I Faarikaal

    18

  • rufsetufsa

    8

  • tigertrollet

    3

  • flisa

    2

Mest aktive i denne tråden

Er sjefen bitch, kan du være bitch tilbake. Har du ikke fått noen kontrakt etter å ha gjentatte ganger bedt om det, kan jeg ikke skjønne hva som skulle holde deg tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjefen er ei ¤%%#"&/%¤

Er sjefen bitch, kan du være bitch tilbake. Har du ikke fått noen kontrakt etter å ha gjentatte ganger bedt om det, kan jeg ikke skjønne hva som skulle holde deg tilbake.

Det som holder meg tilbake er tanken på at jeg skal ha en OK attest for å ha jobbet der, selv om det bare blir 7-8 uker.

Men det er kanskje en fislegrunn? Vil ikke være bitch, det er et lite miljø i denne bransjen. Men på den annen side, folka i bransjen kjenner godt til sjefen min også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Dersom ikke annet er avtalt mellom partene gjelder det en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager i prøveperioden, jfr. aml. § 58 nr. 6.

Stikker du før det, er det lovbrudd (jfr å "fantegå"). Det skulle ikke forundre meg om arbeidsgiver saksøker deg eller holder tilbake feriepengene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjefen er ei ¤%%#"&/%¤

Dersom ikke annet er avtalt mellom partene gjelder det en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager i prøveperioden, jfr. aml. § 58 nr. 6.

Stikker du før det, er det lovbrudd (jfr å "fantegå"). Det skulle ikke forundre meg om arbeidsgiver saksøker deg eller holder tilbake feriepengene dine.

Åjj.. :-(

Tja, hun er typen til det.. Shit og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

På den annen side har arbeidsgiver lovpålagt plikt til å skrive arbeidskontrakt med deg, så da er det duket for strid. Kan du gå fordi du ikke har fått kontrakt ? Vet ikke, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sjefen er ei ¤%%#"&/%¤

På den annen side har arbeidsgiver lovpålagt plikt til å skrive arbeidskontrakt med deg, så da er det duket for strid. Kan du gå fordi du ikke har fått kontrakt ? Vet ikke, kanskje.

Ja, det må jo kunne være et argument.. Takk for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Ja, det må jo kunne være et argument.. Takk for svar!!

Nå er det du som vil slutte, så det gjør saken litt bakvendt da loven er for en stor del til for å beskytte deg mot urimelig oppsigelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du organisert?

Jeg mener -organisert i en organisasjon som kan fortelle deg om dine rettigheter.

I sånne situasjoner er det greit å ha noen i bakhånd:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjefen er ei ¤%%#"&/%¤

Er du organisert?

Jeg mener -organisert i en organisasjon som kan fortelle deg om dine rettigheter.

I sånne situasjoner er det greit å ha noen i bakhånd:-)

Nei, vi har desverre ingen ikke organisasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi har desverre ingen ikke organisasjon..

Ikke jeg heller. Hmm.

Det er vel stort sett i offentlig sektor ja. Tenkte ikke så langt.

Det Ulven sier om 14dgr oppsigelse som er gjensidig i prøvetiden stemmer. Uten kontrakt trodde jeg man var fri til å gå på dagen. Men det må du dobbeltsjekke. Hvis det var sånn at du ikke har kontrakt i prøvetiden altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags jobb har du da? Hvis du f.eks. har en kontorjobb, kan du jo ringe den lokale avdelingen av Handel og Kontor. De kan sikkert svare deg på et slikt enkelt spørsmål uten at du er organisert der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjefen er ei ¤%%#"&/%¤

Nå er det du som vil slutte, så det gjør saken litt bakvendt da loven er for en stor del til for å beskytte deg mot urimelig oppsigelse.

Forresten, prøver å finne arbeidsmarkedsloven på internett.. men kommer ikke opp når jeg søker..!

Har du en link til meg? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Nei, vi har desverre ingen ikke organisasjon..

Arbeidsmiljøloven §58 nr 6 : Ved arbeidsavtaler der arbeidstakeren skriftlig er tilsatt på en bestemt prøvetid, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale.

Det som er litt intressant er at når du ikke har kontrakt eller tariffavtale er du i realiteten fast ansatt med en mnd gjensidig oppsigelse fordi arb giver har gjort en formfeil ved ikke å skrive kontrakt. Uten kontrakt er du fast ansatt fra første dag med en mnd oppsigelse. Men som jeg sa er det litt baklengs, siden det er du selv som vil slutte. Komplisert blir det ja. Fortell hvordan det går. Det er arbeidsgiver som har vært dum og får mest problemer her. Håper hun &%¤%&¤ og du blir enige og skriver en sluttavtale. Ikke at det hjelper arbeidsgiver noe særlig, da hun er bundet av loven, men det kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller. Hmm.

Det er vel stort sett i offentlig sektor ja. Tenkte ikke så langt.

Det Ulven sier om 14dgr oppsigelse som er gjensidig i prøvetiden stemmer. Uten kontrakt trodde jeg man var fri til å gå på dagen. Men det må du dobbeltsjekke. Hvis det var sånn at du ikke har kontrakt i prøvetiden altså.

Uten kontrakt har man en måneds prøvetid og 14 dagers oppsigelse, deretter 1 mnd oppsigelse.

Ellers er det jo bare å gjøre en ELENDIG jobb slik at man får gå på dagen.

Hvis man ikke er avhengig av referansen/attesten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Det som holder meg tilbake er tanken på at jeg skal ha en OK attest for å ha jobbet der, selv om det bare blir 7-8 uker.

Men det er kanskje en fislegrunn? Vil ikke være bitch, det er et lite miljø i denne bransjen. Men på den annen side, folka i bransjen kjenner godt til sjefen min også..

Hun skal bare gi deg sluttattest, som ikke innholder "hederlig omtale" eller noe sånt, bare beskrive arbeidsoppgaver, jobba fra og til osv. Er dere uvenner vil hun snakke drit om deg likevel. Ikke lett dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Uten kontrakt har man en måneds prøvetid og 14 dagers oppsigelse, deretter 1 mnd oppsigelse.

Ellers er det jo bare å gjøre en ELENDIG jobb slik at man får gå på dagen.

Hvis man ikke er avhengig av referansen/attesten...

Sorry, det er feil, uten kontrakt eller tariffavtale er du fast ansatt med en mnd oppsigelse fra første dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den annen side har arbeidsgiver lovpålagt plikt til å skrive arbeidskontrakt med deg, så da er det duket for strid. Kan du gå fordi du ikke har fått kontrakt ? Vet ikke, kanskje.

Nei, det tror jeg ikke man kan. Selv om arbeidsgiver plikter å gi kontrakt innen en mnd.

Har selv sjekket dette med HK for noen år siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, det er feil, uten kontrakt eller tariffavtale er du fast ansatt med en mnd oppsigelse fra første dag.

Sjekket det med HK for noen år siden, mener jeg gikk 14 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...