Gå til innhold

Pustebesvær

RaB1365380386

Anbefalte innlegg

RaB1365380386

Er en dame på 38 som er startet på opptrening igjen etter kneskader og to meniskoperasjoner. Har drevet forskjellig mosjonsidrett i flere år og vært litt i form. Nå sliter eg imidlertid og er skikkelig frustrert: noen ganger fungerer kroppen og pusten, andre ganger fungerer det overhodet ikke.

Det som skjer er at pusten liksom "låser" seg. Det føles som noe "strammer" rundt lungene og eg klarer ikke dra pusten skikkelig. Når dette skjer går kroppen tom lenge før den er trøtt. Dette kjennes også til vanlig, men blir veldig forsterket under forsøk på trening (orientering/jogging) eller fjellturer. Sliter også med et-eller-annet mht. fordøyelsen. Magen er skikkelig oppblåst, men eg har ikke unormale luftplager. Har av og til litt sure oppstøt og da fungerer mage/pust noe bedre. Føler at plagene mine henger sammen på et vis uten at eg klarer finne utav det selv.

Kan nevne at eg for ca 3 år siden var på legevakten en natt da eg våknet med store pusteproblemer og stramminger i brystet. Hadde ikke smerter, men stort ubehag og pustebesvær. Var den gang på ultralyd, men den + alle prøver var fine og det ble konkludert med krampe i mellomgulvet? Plagene mine har kommet og gått siden den gang.

Eg er på ingen måte syk, eller har smerter. Men det er frustrerende å ha en kropp som ikke fungerer når eg ønsker å trene meg opp igjen. Eg har forsøkt med Zyrtec i tilfelle det er allergiske utslag, men kan ikke si at dette hjelper.Har hatt pulsmåler i tilfelle for høy puls skulle være problemet, men denne er OK. Har noen treningsøkter innimellom hvor alt er OK og da er det bare herlig å kjenne ekte trøtthet.

Siden eg ikke føler meg syk, har eg ikke vært hos min lege med problemet. Håper at eg kan få noen tilbakemeldinger her på hva eg kan gjøre - evnt. ikke gjøre. Ønsket om å trene jevnlig er stor, kondisjonen i O-løypene har vært altfor dårlig denne sesongen.. Men det er lite motiverende å trene når kroppen ikke har fremgang.

Jeg røyker ikke.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

RaB.

Egentlig vil jeg gå rett på sak med å foreslå 2 ting. For det første en rtg. undersøkelse av spiserør og magesekk. Jeg husker et par liknende tilfeller hvor forklaringen var en irritasjonstilstand (reflux og øsofagitt) i spiserøret som i sin tur virket inn på pustefunksjonen. Det neste er en belastningtest på tredemølle med hjerteregistrering (EKG) og måling av lungefunksjonen før og etter. Jeg synes det er riktig å få gjort dette også selv om din beskrivelse ikke virker typisk for noen anstrengelses astma eller noen forstyrrelse ved hjertefunksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RaB1365380386

RaB.

Egentlig vil jeg gå rett på sak med å foreslå 2 ting. For det første en rtg. undersøkelse av spiserør og magesekk. Jeg husker et par liknende tilfeller hvor forklaringen var en irritasjonstilstand (reflux og øsofagitt) i spiserøret som i sin tur virket inn på pustefunksjonen. Det neste er en belastningtest på tredemølle med hjerteregistrering (EKG) og måling av lungefunksjonen før og etter. Jeg synes det er riktig å få gjort dette også selv om din beskrivelse ikke virker typisk for noen anstrengelses astma eller noen forstyrrelse ved hjertefunksjonen.

Tusen takk for din raske tilbakemelding!

Jeg tror jeg bestiller time hos min fastlege omkring dette - har nølt litt da jeg egentlig ikke har følt meg syk.Men ønsker etter ditt svar å få sjekket saken.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...