Gå til innhold

Hvordan lage tikka masalasaus?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ah.... Det er vanskelig. Ihvertfall hvis en vil at det skal smake godt. Wenches kjøkken duger ikke i denna sammenhengen. Jeg har prøvd og feila flere ganger, men begynner å nærme meg noe som ligner. Noen av ingrediensene er ihvertfall Naturell yoghurt, kokosmelk, tomater, hvitløk, garam masala(indisk krydderblanding som fås kjøpt i innvandrersjapper) eller curry, fersk ingefær MÅ du ha, visse andre ferske krydder feks basilikum. Litt kraft kan muligens gjøre susen. Også selvfølgelig chillimarinerte lammebiter/kyllingbiter.

Som sagt, jeg har prøvd og feila, men enda ikke kommi fram til det perfekte resultat. Men med disse varene som utgangspunkt er du et stykke på vei.

Nå kommer sikkert kjerringene her med oppskrifter som de har plukka ned fra dårlige kokebøker. Ikke prøv engang, du er garantert å bli skuffa. Jeg for min del skulle likt å invitere en indisk kokk hjem til meg, for å virkelig se åssen det gjørras. Men det er litt morsomt (men frustrende) å finne ut sjæl da:-)

Ah.... Det er vanskelig. Ihvertfall hvis en vil at det skal smake godt. Wenches kjøkken duger ikke i denna sammenhengen. Jeg har prøvd og feila flere ganger, men begynner å nærme meg noe som ligner. Noen av ingrediensene er ihvertfall Naturell yoghurt, kokosmelk, tomater, hvitløk, garam masala(indisk krydderblanding som fås kjøpt i innvandrersjapper) eller curry, fersk ingefær MÅ du ha, visse andre ferske krydder feks basilikum. Litt kraft kan muligens gjøre susen. Også selvfølgelig chillimarinerte lammebiter/kyllingbiter.

Som sagt, jeg har prøvd og feila, men enda ikke kommi fram til det perfekte resultat. Men med disse varene som utgangspunkt er du et stykke på vei.

Nå kommer sikkert kjerringene her med oppskrifter som de har plukka ned fra dårlige kokebøker. Ikke prøv engang, du er garantert å bli skuffa. Jeg for min del skulle likt å invitere en indisk kokk hjem til meg, for å virkelig se åssen det gjørras. Men det er litt morsomt (men frustrende) å finne ut sjæl da:-)

Det er mulig at det skal være litt maizennajevning oppi. Er ikke sikker.

Er i gang med sauslagingen... og jeg er langt på vei enig med deg..... men tror du ikke korianderblader passer mye bedre enn basilikum?? GArama masala har jeg laget ferdig på glass så jeg tilsetter bare litt ekstra chili, koreander og spisskummen...

Men så var det jevningen da... HAr ikke maizenna... hvordan vil hv.mel blir tro??

1løk delt i 4, 2 fedd hvitløk, 5cm frisk ingefærrot uten skall, 375g youghurt naturell.

75g smør, 1 løk i tynne skiver, 1 fedd hvitløk, 1,5 teskje gurkemeie, 1ts chilipulver, 1ts malt kanel, frøene fra 20 kardemommekapsler, 1ts malt koriander, 2ts anisfrø.

Egentlig skal du bruke første delen til marinade til kyllingen, samt saften av 1 sitron, 1,5ts salt og 2ts pepper.

1: legg kyllingkjøttet i en bolle, drypp sitronsaft over og krydre med salt og pepper. Rør til blandingen dekker kjøttet godt.

1: Ha løk, hvitløk og ingefær i en kjøkkenmaskin og finnhakk grønnsakene. Tilsett youghurt og sil sitronsaften fra kyllingen i youghurtblandingen. Mal det til en Pure og hell det over kyllingen. Dekk til og sett til marinering i kjøleskapet i 24 timer.

3: Tre kyllingterningene på grillspyd og ta vare på marinaden. Legg spydene under forvarmet grill og grill så sakte som mulig i 6-8 minutter, til kjøttet er akkurat gjennomstekt. Viktig å ikke steke for mye. Ta kjøttet av spydene.

I mellomtiden lages masala. Smelt smør (eller Ghee) i en wok, tilsett løk (nr2), hvitløk og stek i 4-5 minutter til løken er myk. Dryss over gurkemeie, chilipulver og kanel, rør godt og stek 1 minutt. Tilsett kardemomme, koriander og anisfrø, rørestek i 2 minutter, tilsett så youghurtmarinaden. Bland godt og kok opp. Legg i kyllingkjøttet og kok i 5 minutter.

Dette var ikke helt hva du ville ha, men kanskje til inspirasjon.

yo, kokeboken min er RÅ. Den omhandler KUN currymat, og denne oppskriften er nemlig veldig god.

Vel og merke om man følger hele, tror det er litt vanskelig å dra ut bare sausen, men la den ut til inspirasjon (krydder etc).

Nå har jeg ikke smakte Onkel Ben da, men bruker kjøpe en ferdig en fra den lokale sjappa.

Annonse

yo, kokeboken min er RÅ. Den omhandler KUN currymat, og denne oppskriften er nemlig veldig god.

Vel og merke om man følger hele, tror det er litt vanskelig å dra ut bare sausen, men la den ut til inspirasjon (krydder etc).

Nå har jeg ikke smakte Onkel Ben da, men bruker kjøpe en ferdig en fra den lokale sjappa.

Ja, den oppskrifta di så faktisk ganske bra ut. Som et utgangspunkt;-) Er motstander av oppskrifter, smake til er tingen. Men det er nå greit med litt hjælp på veien:-)

Ja, den oppskrifta di så faktisk ganske bra ut. Som et utgangspunkt;-) Er motstander av oppskrifter, smake til er tingen. Men det er nå greit med litt hjælp på veien:-)

Jepp.

Begynner ofte med å prøve en oppskrift, neste gang jeg lager det har jeg et utgangspunkt til å lage en ny selv.

Er i gang med sauslagingen... og jeg er langt på vei enig med deg..... men tror du ikke korianderblader passer mye bedre enn basilikum?? GArama masala har jeg laget ferdig på glass så jeg tilsetter bare litt ekstra chili, koreander og spisskummen...

Men så var det jevningen da... HAr ikke maizenna... hvordan vil hv.mel blir tro??

Jeg trur hvetemel passer best i brun saus, for å si det sånn. Ikke bruk mye ihvertfall. Egentlig trur jeg ikke det skal værra jevning da...

Jeg trur hvetemel passer best i brun saus, for å si det sånn. Ikke bruk mye ihvertfall. Egentlig trur jeg ikke det skal værra jevning da...

Sausen ble kjempegod.. og nei, jeg trengte ikke jevning... med joughurt og kokosmelk fikk den en fin konsistens... mmmmmm

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...