Gjest FDM Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 De to-tre siste årene har jeg begynt å få veldig vondt i leggene, spesielt i forbindelse med trening. Smerten øker ved hardt underlag og trening påfølgende dager. Første gang jeg merket dette, var under trening i en innendørshall med veldig hardt underlag, men nå kan jeg få det også ved annen belastning. Det utarter seg ved at jeg generelt blir veldig slapp og tung i bena. Etter belastning begynner det å "sprenge" i leggene. Det virker som smerten kommer fra nervene rundt knoklene og sprer seg utover. På det verste gikk det helt opp i lårene. Det er verst når jeg tar meg en pause/kort stopp i treningen. Da kommer det gjerne etter rundt et halvt minutt og kan vare opptil 20 minutter. Så lenge jeg holder meg i bevegelse går det relativt greit, men det blir verre etterpå jo lenger jeg holder på. Jeg har vært hos diverse leger med dette problemet. Den første tok MR-scan og konkluderte med at det var en stresskade eller -belastning, og sa at det var ingenting som kan gjøres. Bedriftslegen min sa det var beinhinnebetennelse (som jeg også hadde), men det ble ikke bedre etter behandling hos fysioterapaut. Nok en bedriftslege mente det var noe annet og sendte meg til NIMI (Norsk Idrettsmedisinsk Institutt). Der pratet jeg med en av landets fremste idrettsleger som visstnok var veldig vant til dette. Han sa at løsningen var å skjære opp muskelvevet eller hinna rundt for å skape mer rom når musklene blir tilført blod under aktivitet. Dette er en litt risikabel operasjon, og jeg tror ikke dette vil hjelpe mot at bena er så tunge. Den personen som har vært mest fornuftig etter min oppfatning, var en homeopat som sa at jeg hadde dårlig lymfedrenasje. Etter behandling hos han ble jeg bedre en måneds tid, men så ble det vondt igjen. I den perioden følte jeg meg veldig mye lettere til bens. Jeg har i det siste benyttet Venastat, men jeg synes ikke det hjelper så mye. Jeg vurderer å prøve Silicol e.l. PS, jeg har relativt store muskler i bena. Jeg spiser sunt; fisk, hvitt kjøtt og mye grønnsaker og frukt, og er veldig forsiktig med salt, men spiser noe lakris. Jeg røyker ikke og drikker lite. Jeg har litt lavt blodtrykk og blir svimmel enkelte ganger når jeg reiser meg raskt opp. Jeg er også redd for at jeg har eller kan få Bechterews sykdom. Min far har det, og jeg har riktig vevstype. Min mor ser også ut til å ha problemer med væske i bena. Jeg sitter mye stille i jobben, men går mye i trapper hjemme. Før jeg merket dette gikk jeg mye mer, særlig i bakker. Jeg er nå 27 år, 188 cm og 95 kg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 10. oktober 2002 Del Skrevet 10. oktober 2002 Slik du beskriver dine plager. er det nok mye som tyder på at legen på NIMI har stilt den rette diagnosen, dvs. et såkalt kompartmentsyndrom. Selv ved små belastninger på bena vil etterhvert trykket i leggmuskulaturen bli så høyt at smerter oppstår. Jeg tror selv at jeg i noen mndr. hadde prøvd alternativ regelmessig aktivitet som sykkel og svømming samtidig som jeg hadde gått inn for vektreduksjon. Fører ikke dette til målet, vil jeg latt NIMI igjen vurdere evt. operativ behandling. Mitt inntrykk er at de fleste blir betraktelig bedre etter dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FDM Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Slik du beskriver dine plager. er det nok mye som tyder på at legen på NIMI har stilt den rette diagnosen, dvs. et såkalt kompartmentsyndrom. Selv ved små belastninger på bena vil etterhvert trykket i leggmuskulaturen bli så høyt at smerter oppstår. Jeg tror selv at jeg i noen mndr. hadde prøvd alternativ regelmessig aktivitet som sykkel og svømming samtidig som jeg hadde gått inn for vektreduksjon. Fører ikke dette til målet, vil jeg latt NIMI igjen vurdere evt. operativ behandling. Mitt inntrykk er at de fleste blir betraktelig bedre etter dette. Jeg skjønner det, og har aldri ment at svaret fra NIMI var feil, men jeg mener at det ikke er dekkende nok. Det vil fjerne symptomene, men jeg er overbevist om at jeg sliter med væske i bena i tillegg. Jeg glemte å nevne det i beskrivelsen sist, men jeg gikk også ned i vekt etter massasjen, og som nevnt ble jeg også mye raskere og lettere til bens. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Jeg skjønner det, og har aldri ment at svaret fra NIMI var feil, men jeg mener at det ikke er dekkende nok. Det vil fjerne symptomene, men jeg er overbevist om at jeg sliter med væske i bena i tillegg. Jeg glemte å nevne det i beskrivelsen sist, men jeg gikk også ned i vekt etter massasjen, og som nevnt ble jeg også mye raskere og lettere til bens. Du er inne på et godt generelt point. Nemlig det å skille mellom det å behnadle symptomer og årsak. Operativ behandling gjerner årsaken til at muskulaturen "pakker seg" og at sirkulasjonen" blir dårlig. Men hvorfor det ble slik, vet vi faktisk ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FDM Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Du er inne på et godt generelt point. Nemlig det å skille mellom det å behnadle symptomer og årsak. Operativ behandling gjerner årsaken til at muskulaturen "pakker seg" og at sirkulasjonen" blir dårlig. Men hvorfor det ble slik, vet vi faktisk ikke. Bare slik at jeg forstår deg helt rett. Du mener altså at en operasjon av leggene også vil hjelpe på sirkulasjonen, slik at jeg også vil få mindre væske i bena? Hvis det er tilfelle, er operasjon veldig interessant. Vet du forresten om det er mulig å få offentlig støtte til å gjøre dette, evt. på et offentlig sykehus? Det hindrer forsåvidt ikke min arbeidsførhet, men det forringer livskvaliteten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.