Gå til innhold

linsespørsmål

Seth

Anbefalte innlegg

Hallo Hallo!

Har riktignok aldri smakt linser før, men tenkte jeg skulle prøve siden jeg er veggis og det er en bra proteinkilde.

Det jeg lurer på er:

Hvor mye er ca 100 gr?

I desiliter, tenkte jeg.

Har ikke vekt, men i de oppskriftene jeg tenkte å teste ut står det oppført med 100g pr person.

++ går litt på sparebluss med økonomien..hehe, så jeg tenkte å putte i det jeg har hjemme, dvs; mais, sopp, tomatpure, div grønnsaker. Blir det godt?

Noen linsespisere her med gourmettips?

+ det er røde linser jeg har kjøpt, og det står at de skal skylles og koke i ca 15-20 min, det er ikke noe mer som skal gjøres med de da?

Og en ting til: jeg må passe på blodsukkeret mitt, og er veldig nøye på å få i meg komplekse karbohydrater, da skulle vel linser gå an?

Setter uendelig stor pris på litt "guidance" her:-))

På forhånd 1000 takk!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hørtes kjempegodt ut å bare blande det inn med andre grønnsaker. Det er godt å blande linser inn i en wok f.eks etter at du har kokt dem. Har bare litt erfaring med røde linser, men de jeg har brukt skulle ikke skylles..?! Ingen big deal, det gjør nok ikke noe fra eller til. Du kan finne noen gode råd og oppskrifter her:

http://www.risenta.se/

(På recept og produktfakta )Kjempebra proteiner og langsomme karbohydrater (kjempelav GI, 36!). Vet ikke hva 100g vil si i desiliter, det går jo fint å ta sånn ca, og bare ikke ta altfor mye vann, for noe av proteinet går ut i vannet ved koking. (Er du en ekte veggis vil du kanskje drikke vannet :))

Man regner med 300 kcal pr 100gram på linser og endel bønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes kjempegodt ut å bare blande det inn med andre grønnsaker. Det er godt å blande linser inn i en wok f.eks etter at du har kokt dem. Har bare litt erfaring med røde linser, men de jeg har brukt skulle ikke skylles..?! Ingen big deal, det gjør nok ikke noe fra eller til. Du kan finne noen gode råd og oppskrifter her:

http://www.risenta.se/

(På recept og produktfakta )Kjempebra proteiner og langsomme karbohydrater (kjempelav GI, 36!). Vet ikke hva 100g vil si i desiliter, det går jo fint å ta sånn ca, og bare ikke ta altfor mye vann, for noe av proteinet går ut i vannet ved koking. (Er du en ekte veggis vil du kanskje drikke vannet :))

Man regner med 300 kcal pr 100gram på linser og endel bønner.

Da får vi se om det ikke blir linser på meg ikveld:-)

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...