Gå til innhold

trening og slanking etter fødsel

Nemi74

Anbefalte innlegg

Hei Jeg fødte i juni, og sliter med kropp og selvbilde etter graviditet og fødsel. Jeg er 160 høy og veier nå fryktelige 80 kg. Jeg var før graviditeten veltrent og veide 65, la på meg 30 kg og gikk ikke ned alle disse som du skjønner. Jeg hadde en tøff graviditet med mye bekkenløsning og ryggplager, og en fryktelig fødsel som endte med hastekeisersnitt . Jeg fullammer og barnet legger fint på seg. Det jeg lurer på er: Kan jeg slanke meg uten å miste melken, hvor ofte og mye kan jeg trene og hva burde jeg ta sikte på å veie?

- Nemi74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virker som om rådene generelt er å ikke slanke seg drastisk når man er gravid eller ammer. Men trening og sunt kosthold er noe annet. Slanking via stramt kaloriinntak er uansett aldri å foretrekke. Du har jo nå en gyllen sjanse til å innføre et sunt variert kosthold, med fysisk aktivitet hver dag. Det har jo barnet også bare godt av.

Et godt hjelpemiddel når man vil ned i vekt er å få opp forbrenningen. Det er to ting som gjelder: spise små måltider ofte, og å bevege seg. Når du får opp pulsen øker forbrenningen. Jo høyere puls du får, jo mer forbrenner du. Å holde styr på hva du får i deg av høy/lav glykemisk indeks er også et uvurderlig hjelpemiddel for forbrenningen, og for sultfølelsen.

Gå f.eks noen lange turer med vognen noen ganger i uken, i et tempo som gjør at du blir litt sliten. Gjerne i turområder så det blir litt hardt å dytte vognen. Alle små forandringer har enorm nytte, ta det litt etter litt, ikke alt på en gang.

Så det er masse du kan gjøre selv om du ammer, bare ikke lur deg selv og tenk at når du slutter å amme, så skal du ta en skikkelig slankekur. Sjokk-kurer for kroppen er en lang og farlig omvei til en sunn og slank kropp. Man må ta det litt etter litt, det tar tid, men jobber du MED kroppen og ikke mot den, så vinner du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om rådene generelt er å ikke slanke seg drastisk når man er gravid eller ammer. Men trening og sunt kosthold er noe annet. Slanking via stramt kaloriinntak er uansett aldri å foretrekke. Du har jo nå en gyllen sjanse til å innføre et sunt variert kosthold, med fysisk aktivitet hver dag. Det har jo barnet også bare godt av.

Et godt hjelpemiddel når man vil ned i vekt er å få opp forbrenningen. Det er to ting som gjelder: spise små måltider ofte, og å bevege seg. Når du får opp pulsen øker forbrenningen. Jo høyere puls du får, jo mer forbrenner du. Å holde styr på hva du får i deg av høy/lav glykemisk indeks er også et uvurderlig hjelpemiddel for forbrenningen, og for sultfølelsen.

Gå f.eks noen lange turer med vognen noen ganger i uken, i et tempo som gjør at du blir litt sliten. Gjerne i turområder så det blir litt hardt å dytte vognen. Alle små forandringer har enorm nytte, ta det litt etter litt, ikke alt på en gang.

Så det er masse du kan gjøre selv om du ammer, bare ikke lur deg selv og tenk at når du slutter å amme, så skal du ta en skikkelig slankekur. Sjokk-kurer for kroppen er en lang og farlig omvei til en sunn og slank kropp. Man må ta det litt etter litt, det tar tid, men jobber du MED kroppen og ikke mot den, så vinner du :)

Glemte å si: noe av det viktigste av alt er å kjenne etter på kroppen din, du har jo hatt problemer i forbindelse med fødselen. Kjenn godt etter når du er i aktivitet, og gjør bare det du klarer, selvsagt. Samtidig som du setter krav til deg selv. En balanse, altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det lureste er å ta "spise sunt"-metoden når du ammer.

Masse fiber, grøntfôr, hvitt kjøtt, ris, m.m. Masse vann.

Det er nok tidkrevende, men det hjelper. Til en viss grad.

Litt av grunnen til at jeg svarer er at jeg har ganske nøyaktig samme historie i tall som deg. Samme høyde, vekt før og etter fødsel, vektøkninga under svangerskapet osv.

Jeg har i de siste 3,5 åra gått opp og ned i vekt. Variert mellom 70-85 kg, men det ligger mest jevnt på 78-80.

I flg. legen min og et par andre, vil jeg umulig kunne gå særlig mer ned i vekt på normalt vis, så jeg har blitt henvist til operasjon.

Jeg har vært igjennom div.slankekurer og selv om jeg blir fornøyd med utseendet mitt ellers, vil alltid magen min forbli stor og denne vil være grunnen til at jeg ikke kommer under 75 kg. noen gang...

Vet ikke åssen det er med deg, men jeg ville bare fortelle det.

Er det lenge siden du fødte? Det er snart 4 år siden siste fødsel hos meg så jeg skulle normalt ha nådd stabil vekt nå i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det lureste er å ta "spise sunt"-metoden når du ammer.

Masse fiber, grøntfôr, hvitt kjøtt, ris, m.m. Masse vann.

Det er nok tidkrevende, men det hjelper. Til en viss grad.

Litt av grunnen til at jeg svarer er at jeg har ganske nøyaktig samme historie i tall som deg. Samme høyde, vekt før og etter fødsel, vektøkninga under svangerskapet osv.

Jeg har i de siste 3,5 åra gått opp og ned i vekt. Variert mellom 70-85 kg, men det ligger mest jevnt på 78-80.

I flg. legen min og et par andre, vil jeg umulig kunne gå særlig mer ned i vekt på normalt vis, så jeg har blitt henvist til operasjon.

Jeg har vært igjennom div.slankekurer og selv om jeg blir fornøyd med utseendet mitt ellers, vil alltid magen min forbli stor og denne vil være grunnen til at jeg ikke kommer under 75 kg. noen gang...

Vet ikke åssen det er med deg, men jeg ville bare fortelle det.

Er det lenge siden du fødte? Det er snart 4 år siden siste fødsel hos meg så jeg skulle normalt ha nådd stabil vekt nå i alle fall.

jeg fødte for 4 mnd siden...

takk for gode råd, om enn dystre fremtidsutsikter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...