KnutD Skrevet 10. oktober 2002 Del Skrevet 10. oktober 2002 Jeg har i den senere tid blitt mer og mer plaget med krampe i leggene når jeg løper. Jeg er 50 og prøver å løpe en tur 3 ganger i uken, 30-40min hver gang. Jeg har løpt mye før, og løpt mange maratonløp, men nå er det på mosjonsstadiet. Jeg har de siste 10 årene fått krampe i leggene en sjelden gang, kanskje 3-4 ganger på 10 år. Men i år har jeg vært plaget siden mai. Jeg har fått krampe 4 ganger i den ene leggen og 2 ganger i den andre. Det kommer plutselig og uten forvarsel, i løpet av 2-3 skritt hogger det til og jeg kan nesten ikke gå. Jeg må da ta 2-4 uker pause fra løpingen. Slik har det pågått i hele år. Og det er ikke noe som kommer når jeg blir sliten, en gang fikk jeg det etter å ha løpt i 3 minutter! Jeg tøyer bra og jeg tar multivitaminer. Dette har gjort at jeg aldri kommer i gang med treningen. Er det noe å gjøre for å unngå dette? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 10. oktober 2002 Del Skrevet 10. oktober 2002 Etter å ha løpt mye gjennom mer enn 30 år og tildels på hardt underlag, er det nok ikke uventet at muskulaturen i beina dine begynner å bli slitt. Jeg går ut ifra at du med din erfaring på trening løper med gode stabile sko med maximal støtdempning. Lette, såkaldte maratonsko sliten for mye på "gamle" bein. Ellers hadde jeg nok for fremtiden valgt en treningsuke med 2 sykkeldager for hver løpedag. Ellers svømming og når snøen kommer skigåing. Jeg må nevne for deg at jeg i 1987 eller -88 snakket med mennenes vinner av New York maraton som hadde vært mye skadeplaget. Før han løp på 2.10 hadde han 3 rene sykkeldager pr. uke. Variert trening bør ikke gjøre deg til noen dårligere løper. Føler du deg sunn og frisk generelt er det kanskje ikke nødvendig med noen helsesjekk. Er du dog i tvil er det kanskje en ide sammen med blodprøver etc. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.