dove1365380393 Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Hei alle sammen! Jeg er som tittelen tilsier ny her hos doktor online. Jeg både tror og håper dette er et forum som kan hjelpe meg med diverse spm. Dagens spm fra meg gjelder altså slanking... Jeg vil gjerne gå ned noen kilo for å føle meg bedre i hverdagen. Hvilke mat-produkter er da å anbefale, sånn til frokost og middag. Spiser bare disse måltidene og har alltid gjort det uten noen problemer, men er altså veldig glad i mat og trenger noen tips om hva som er anbefalt for ikke å legge på seg. Er litt trøtt akkurat nå så spm ble kanskje ikke så utdypet som det burde, men dere forsto sikkert hva jeg lurte på. Ps: gleder meg til å bli ¨kjent¨ med |noen av dere spennende mennesker her på forum. God helg alle sammen! Klem 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seth Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 Hei dove!! Jeg er ikke akkurat noen slankeekspert, men vet iallefall at noe av det mest effektive er mange, små måltider om dagen, slik at forbrenningen er optimal. Men andre kan svare mer konkret, kanskje Seline stikker innom, hun vet mye... Lykke til, forresten:-)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seline Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 Hei du -tror ikke webmasterne her på dol er glade for innlegg som åpent handler om slanking. Bli derfor ikke overrasket over om innlegget blir slettet etterhvert. Jeg er enig med Seth i at det er lurt å spise mange ganger om dagen for å få opp forbrenningen. Hvis du kun spiser to ganger om dagen er nok det noe av grunnen til at du har gått opp i vekt, faktisk! Det er fordi at du får i deg altfor mange kalorier til hvert måltid, og kroppen har ikke noe annet valg enn å bli ekspert på å lagre de ekstra kaloriene, fordi du spiser så uregelmessig. Så første skritt bør være å legge opp til MINST tre måltider om dagen, frokost, lunch og middag. (Det ideelle er 5-6 små måltider om dagen, men det er antakelig urealistisk for deg å innføre.. ) Du bør også se over hva du spiser. Hvis du er veldig glad i mat du vet inneholder mye fett og kalorier, så er det lurt å ha en dag i uken du kan spise slike ting. Ellers er det lett å la de nye vanene gli ut med en gang. Lær deg å bruke krydder fremfor smør og fløte, dropp sauser, fremhev smakene i maten på andre måter. Et godt kosthold er først og fremst variert. Spis fisk to ganger i uken (minst), grønnsaker og frukt hver dag. Da har du et basiskosthold som er rimelig sunt. Kjøtt bør begrenses til 1-2 ganger i uken. Lær deg å lage retter med grønnsaker som metter, f.eks gratinerte retter i ovnen, wok, supper osv. Hva folk spiser til frokost er veldig individuelt. Det kommer an på hvor lenge du skal "gå på" den maten, og på matlysten om morgenen. Sunne alternativer er rugknekkebrød, grovt brød, müsliblandinger uten sukker, havregrøt osv.. Usunne alternativer er loff, cornflakes, honnikorn, osv. Forskjellen på sunt og usunt her går mye på typen karbohydrater, og på fettinnhold. Lær deg litt om glykemisk indeks, da går det et lys opp for mange.. Sunne alternativer til lunch er f.eks salat (ha med proteinkilder som bønner/linser hvis du ikke har i kjøtt), speilegg på grovt brød med bønner til, pitabrød med kyllingsalat, grønnsakssuppe, grovbrød med pålegg osv. Middagsmåltidene kan bestå av det samme, eller det du spiser til vanlig nå, men i mindre porsjoner. Vanlig porsjon er et stykke fisk eller kjøtt, 2 poteter, grønnsaker. Eller pasta som tilsvarer 2 nøster. Se på tallerkenen når du forsyner deg og tenk at det skal få plass i magen din, ikke ta opp ekstra plass Husk å ha med flest mulig næringsgrupper til hvert måltid. Om du spiser brød til frokost, prøv å inkluder en mager proteinkilde f.eks kyllingpålegg. Fyll på med frukt og rå grønnsaker i løpet av dagen om du blir sulten. Skrell gulrøtter og ha en liten pose, knask på dem i løpet av dagen. Ellers er det som virkelig kan få opp forbrenningen din, trening. Sett opp et treningsprogram med noe du liker av aktiviteter, noen dager i uken. Få opp pulsen skikkelig, la kroppen din jobbe. Det, kombinert med godt kosthold er faktisk den eneste veien til en bedre livsstil og god helse. Om du føler at endringene er altfor mye på en gang å gjennomføre, så ta et skritt av gangen. Dét er kanskje det aller beste rådet til noen som vil ned i vekt. For mange endringer på en gang fører til frustrasjoner og at det lett glir ut. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HKH Mette Marit Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 Hei du -tror ikke webmasterne her på dol er glade for innlegg som åpent handler om slanking. Bli derfor ikke overrasket over om innlegget blir slettet etterhvert. Jeg er enig med Seth i at det er lurt å spise mange ganger om dagen for å få opp forbrenningen. Hvis du kun spiser to ganger om dagen er nok det noe av grunnen til at du har gått opp i vekt, faktisk! Det er fordi at du får i deg altfor mange kalorier til hvert måltid, og kroppen har ikke noe annet valg enn å bli ekspert på å lagre de ekstra kaloriene, fordi du spiser så uregelmessig. Så første skritt bør være å legge opp til MINST tre måltider om dagen, frokost, lunch og middag. (Det ideelle er 5-6 små måltider om dagen, men det er antakelig urealistisk for deg å innføre.. ) Du bør også se over hva du spiser. Hvis du er veldig glad i mat du vet inneholder mye fett og kalorier, så er det lurt å ha en dag i uken du kan spise slike ting. Ellers er det lett å la de nye vanene gli ut med en gang. Lær deg å bruke krydder fremfor smør og fløte, dropp sauser, fremhev smakene i maten på andre måter. Et godt kosthold er først og fremst variert. Spis fisk to ganger i uken (minst), grønnsaker og frukt hver dag. Da har du et basiskosthold som er rimelig sunt. Kjøtt bør begrenses til 1-2 ganger i uken. Lær deg å lage retter med grønnsaker som metter, f.eks gratinerte retter i ovnen, wok, supper osv. Hva folk spiser til frokost er veldig individuelt. Det kommer an på hvor lenge du skal "gå på" den maten, og på matlysten om morgenen. Sunne alternativer er rugknekkebrød, grovt brød, müsliblandinger uten sukker, havregrøt osv.. Usunne alternativer er loff, cornflakes, honnikorn, osv. Forskjellen på sunt og usunt her går mye på typen karbohydrater, og på fettinnhold. Lær deg litt om glykemisk indeks, da går det et lys opp for mange.. Sunne alternativer til lunch er f.eks salat (ha med proteinkilder som bønner/linser hvis du ikke har i kjøtt), speilegg på grovt brød med bønner til, pitabrød med kyllingsalat, grønnsakssuppe, grovbrød med pålegg osv. Middagsmåltidene kan bestå av det samme, eller det du spiser til vanlig nå, men i mindre porsjoner. Vanlig porsjon er et stykke fisk eller kjøtt, 2 poteter, grønnsaker. Eller pasta som tilsvarer 2 nøster. Se på tallerkenen når du forsyner deg og tenk at det skal få plass i magen din, ikke ta opp ekstra plass Husk å ha med flest mulig næringsgrupper til hvert måltid. Om du spiser brød til frokost, prøv å inkluder en mager proteinkilde f.eks kyllingpålegg. Fyll på med frukt og rå grønnsaker i løpet av dagen om du blir sulten. Skrell gulrøtter og ha en liten pose, knask på dem i løpet av dagen. Ellers er det som virkelig kan få opp forbrenningen din, trening. Sett opp et treningsprogram med noe du liker av aktiviteter, noen dager i uken. Få opp pulsen skikkelig, la kroppen din jobbe. Det, kombinert med godt kosthold er faktisk den eneste veien til en bedre livsstil og god helse. Om du føler at endringene er altfor mye på en gang å gjennomføre, så ta et skritt av gangen. Dét er kanskje det aller beste rådet til noen som vil ned i vekt. For mange endringer på en gang fører til frustrasjoner og at det lett glir ut. Lykke til STEIKE for et langt svar!!! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.