Gå til innhold

Sukker i te, er det ''galt''?

HKH Mette Marit

Anbefalte innlegg

HKH Mette Marit

Jeg prøver å spise minst mulig sukker, kutter ned alle mulige steder der det går. (Brus, snop, boller og andre søtsaker) men jeg lurer på om det er "gale" å ha to-tre te-skjeer med sukker i teen (Drikker tre kp. dagen) for å få opp bludsukkeret litt når jeg kjenner jeg trenger det.

Eller kunne jeg bare spart med det "stresset" med å kutte ut sjokoladen o.l. fordi det veier opp for det jeg har i teen?? Altså sukker og klaorimessig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du bruker sukker i teen for å få opp blodsukkeret er jo det stikk i strid med det du ellers prøver på med å holde sukkerinntaket nede- å balansere insulinnivået ditt. 2-3 skjeer sukker i 3 kopper te pr dag er jo veldig mye rent sukker, da :)

Bruk suketter -eller honning om du vil ha et naturlig alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HKH Mette Marit

Hvis du bruker sukker i teen for å få opp blodsukkeret er jo det stikk i strid med det du ellers prøver på med å holde sukkerinntaket nede- å balansere insulinnivået ditt. 2-3 skjeer sukker i 3 kopper te pr dag er jo veldig mye rent sukker, da :)

Bruk suketter -eller honning om du vil ha et naturlig alternativ.

Takker for svar.

Ja sukker i teen er liksom noe jeg kan unne meg, og noe jeg klarer begrense. Men hvis jeg først spiser sjokolade e.l. klarer jeg bare ikke stoppe før jeg har spist 150-250 gram..... og det blir mye sukker det i forhold til 6-9 te-skjeer.

Men det med honningen var ikke så dumt da, men hvorfor er det bedre? Fordi det er naturlig? Vet du om det er like mange kcal. i en teskje honning som det er i en teskje sukker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Ja sukker i teen er liksom noe jeg kan unne meg, og noe jeg klarer begrense. Men hvis jeg først spiser sjokolade e.l. klarer jeg bare ikke stoppe før jeg har spist 150-250 gram..... og det blir mye sukker det i forhold til 6-9 te-skjeer.

Men det med honningen var ikke så dumt da, men hvorfor er det bedre? Fordi det er naturlig? Vet du om det er like mange kcal. i en teskje honning som det er i en teskje sukker?

Tror honning regnes som bedre enn farin fordi det er et enklere sammensatt sukker, og dermed smaker søtere -og du trenger mindre. Hater honning selv så jeg har ikke oppsøkt så mye informasjon om det heller. Sikkert noen andre her som vet det. Husker ikke helt det jeg engang lærte om sukkertyper og lenker og det der med glukose. Søk på honning og sukkertyper eller noe sånt. Det jeg derimot vet er at fruktsukker har lavere GI enn vanlig sukker, men det er vel til liten hjelp..

Jeg hadde tatt suketter iallefall, fordi jeg er opptatt av GI og et stabilt insulinnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...