Gjest odd andersen Skrevet 14. oktober 2002 Del Skrevet 14. oktober 2002 Jeg er 60 år og holder meg i aktivitet med sykling, turgåing, noe styrketrening samt rolig løping i skogen (ca 2 ganger pr uke). Det er noen år siden jeg har løpt pga skader, men jeg har kommet i gang igjen i år. Tidliger har jeg vært aktiv løper. Jeg opplever nå at jeg etter hvile, og spesielt om morgenen, har problemer med å trå ned på hælen. Det bedrer seg utover dagen, når jeg går. Men tilstanden synes gradvis å bli verre. Hva kan det være og hva kan gjøres? Jeg har lest om noe som heter hælspore, og tilstanden kan minne om dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 14. oktober 2002 Del Skrevet 14. oktober 2002 Hallo odd andersen. Ett av to. Hvis det vonde eller ømme punktet sitter rett under hælbeinet og du merket at det er vondt bare du får lett tyngde på hælen, er det nok en irritasjonsbetennelse i beinhinna eller en liten slimpose. Behandlingen er da å redusere belastningen mot det ømme punktet ved å bruke en myk såle og at du bruker sko med god hældempning. Sitter smertene i fremkant av hælbeinet blir det gjerne ekstra vondt når du klemmer inn mot dette puktet. Det kan da være en såkalt hælspore, en slags betennelse i festet av de senene som holder fotbuen oppe. Behandlingen er først og fremst at du for en periode bedriver fysisk aktivitet som ikke provoserer det vonde området. Noen ganger må man spe på med medikamentell behandling med betennelses-dempende medisiner. Er du litt fornuftig med dette, vil det nok gli over. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.