Gå til innhold

har begynt trening, men går opp i vekt?

Gjest sanasol

Anbefalte innlegg

Gjest sanasol

Jeg er ei jente på 17. I begynnelsen av august flyttet jeg til Australia som utvekslingsstudent. Etter å ha vært her i ca 3 uker merka jeg at noen av klærne mine begynte å bli trange, (vi har ingen vekt hjemme her men jeg antok at jeg hadde gått opp noen kilo). Så for ca 1 mnd siden bestemte jeg meg for å begynne å trene litt, for å komme inn i klærne mine igjen. Jeg tar 30 min gåturer (rask gange) 5-6 ganger i uka, tar daglige situps og pushups, samt noen andre mageøvelser 3 - 4 ganger i uka.

Jeg har aldri trent jevnlig før, og merker resultater allerede: jeg føler meg mer opplagt og i bedre form, klarer flere styrkeøvelser osv. Begynner til og med å merke konturene av noen muskler!

Men nå kommer jeg til problemet: det virker som om jeg har FORTSATT å gå opp i vekt etter at jeg begynte å trene? Fått bredere hofter/rumpe/mage osv. Som sagt, jeg har ingen vekt hjemme her så jeg vet ikke om det faktisk er tilfelle at jeg har gått opp i vekt, men det virker slik. Hvorfor skjer dette? Kan forresten det at jeg har flytta, og dermed lagt til meg et annet kosthold ha noe med saken å gjøre?

Jeg spiser sunt, stort sett slik jeg gjorde før, ikke masse fastfood og slikt, og verken over eller underspising. Sist jeg veide meg (ca 1 mnd siden nå) veide jeg 63 kg. Jeg er 1.68 høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ganske vanlig å endre fasong i den alderen du er i. Jeg gjorde hvertfall det. Fikk mer kvinnelige hofter og bredere rumpe. Jeg klaget min arme nød, men fikk beskjed om at det var naturens gang... Synd, men sant.

Og det er heller ikke så uvanlig å gå opp i vekt etter at man har begynt å trene. Muskler veier mer enn fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok flyttingen og overgangen til nytt kosthold som spiller inn, først og fremst.

30 minutters gange daglig er bra, men det som forbrenner er å få opp pulsen. Du vil få mye mer ut av å jogge/danse/trene aerobic 30 minutter, enn å gå. Skal man bruke turer som forbrenningstrening er det vanlig å bruke 60-90 minutter om dagen! :)

Det er vanlig å gå opp litt i starten når man ha styrkeøvelser i programmet. Økt muskelmasse vil gi økt forbrenning på sikt, men det tar tid å merke dette, og den økte forbrenningen er ikke så stor som det du forbrenner ved aerob trening, d.v.s joggeturer o.l.

Det vil si at om du først og fremst vil gå ned i vekt, så kan man med fordel trene utholdenhetstrening i noen måneder for å oppnå vekttap, og så inkludere styrkeøvelser i programmet etterhvert. På de fleste treningsstudioer vil de gi deg et kombinasjonsprogram, men for full effekt kan det være lurt å altså dele opp treningen slik.

Du kan søke på forumet for idrett og trening der dette temaet har vært oppe flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok flyttingen og overgangen til nytt kosthold som spiller inn, først og fremst.

30 minutters gange daglig er bra, men det som forbrenner er å få opp pulsen. Du vil få mye mer ut av å jogge/danse/trene aerobic 30 minutter, enn å gå. Skal man bruke turer som forbrenningstrening er det vanlig å bruke 60-90 minutter om dagen! :)

Det er vanlig å gå opp litt i starten når man ha styrkeøvelser i programmet. Økt muskelmasse vil gi økt forbrenning på sikt, men det tar tid å merke dette, og den økte forbrenningen er ikke så stor som det du forbrenner ved aerob trening, d.v.s joggeturer o.l.

Det vil si at om du først og fremst vil gå ned i vekt, så kan man med fordel trene utholdenhetstrening i noen måneder for å oppnå vekttap, og så inkludere styrkeøvelser i programmet etterhvert. På de fleste treningsstudioer vil de gi deg et kombinasjonsprogram, men for full effekt kan det være lurt å altså dele opp treningen slik.

Du kan søke på forumet for idrett og trening der dette temaet har vært oppe flere ganger.

Alderen din er helt essensiell her, som leenie skriver under her. Det er naturlig at hofter og rumpe utvider seg litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...