Gå til innhold

Nøtter... ikke SÅ sunt???

Seth

Anbefalte innlegg

Heisann:-))

Som veggis er det et aldri så lite problem å få kaloriene til å strekke til...

Supplerer derfor med nøtter, ca halvannen håndfull hver dag... tror dette blir ca 100 g...

Pleier å lage min egen "nøttemix": cashew, pea, val, pistasj, pekan osv...

Vet at det er bra proteiner i nøtter og div fettsyrer, eller noe sånt??

Men kan det bli for mye??

Jeg spiser relativt fettfattig, og utenom en liter skummetmelk hver dag, består kostholdet mitt av frukt og grønnsaker/ris/linser...

Gjennom "nøtterasjonen" min får jeg i meg rundt 50g fett.. Tenker ikke på kalorier, men kan denne mengden fett være skadelig/ ikke bra i lengden??

Spiser ikke sjokolade osv, holder meg til _LAV_ Gi, og spiser generelt ikke sukkerholdige produkter(dette er pga. blodsukker), så slik sett funker nøtter bra i kostholdet mitt da de er energirike...

Så kort sagt lurer jeg på om jeg helt trygt kan fortsette å spise 100(-150)g nøtter hver dag??

++ jeg har "hørt" at man kan utvikle nøtteallergi ved overdrevent inntak.. er dette noe jeg bør bekymre meg over??

Setter stor pris på svar:-)

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

100-150g er ikke overdrevet inntak. Det eneste du kanskje burde passe på litt er saltinnholdet, regner med at nøttene du spiser er saltet. Ellers vil jeg nesten si at du _bør_ få i deg såpass fettmengde pr. dag. Det er ikke så verst fett i nøtter, men det er jo ikke det aller beste, heller. Spis litt fettrike frukt/grønnsaker noen dager i stedetfor nøtter..? Avokado, f.eks.

Men du må passe på å ikke gå alt for langt i å ha et sunt kosthold for enhver pris, nå da, veien blir veldig kort til å mislykkes da. Man må legge inn litt beregnet feilmargin! :)

Hørtes godt ut forresten, det kostholdet ditt.. Men jeg ville aldri klart meg uten kjøtt -er altfor glad i smaken og variasjon i kostholdet, dessverre.

Hvorfor ble du vegetarianer og har du vært det lenge? Har vurdert det gang på gang, men det blir litt ekstremt for meg, tror jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100-150g er ikke overdrevet inntak. Det eneste du kanskje burde passe på litt er saltinnholdet, regner med at nøttene du spiser er saltet. Ellers vil jeg nesten si at du _bør_ få i deg såpass fettmengde pr. dag. Det er ikke så verst fett i nøtter, men det er jo ikke det aller beste, heller. Spis litt fettrike frukt/grønnsaker noen dager i stedetfor nøtter..? Avokado, f.eks.

Men du må passe på å ikke gå alt for langt i å ha et sunt kosthold for enhver pris, nå da, veien blir veldig kort til å mislykkes da. Man må legge inn litt beregnet feilmargin! :)

Hørtes godt ut forresten, det kostholdet ditt.. Men jeg ville aldri klart meg uten kjøtt -er altfor glad i smaken og variasjon i kostholdet, dessverre.

Hvorfor ble du vegetarianer og har du vært det lenge? Har vurdert det gang på gang, men det blir litt ekstremt for meg, tror jeg! :)

Hei. tusen takk for svar:-))

Jeg har vært vegetarianer i 6 år snart, og kuttet ut litt etter hvert, i tillegg er det en del tilsetningstoffer jeg ikke har så lyst på... er sånn halvveis nevrotisk:-))

Er ikke en sunnhetsapostel, akkurat, men er avhengig av stabilt blodsukker..

Fint å høre at jeg kan spise nøttene mine med god samvittighet, har aldri smakt avokado, men nå har jeg jo mulighet:-))

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. tusen takk for svar:-))

Jeg har vært vegetarianer i 6 år snart, og kuttet ut litt etter hvert, i tillegg er det en del tilsetningstoffer jeg ikke har så lyst på... er sånn halvveis nevrotisk:-))

Er ikke en sunnhetsapostel, akkurat, men er avhengig av stabilt blodsukker..

Fint å høre at jeg kan spise nøttene mine med god samvittighet, har aldri smakt avokado, men nå har jeg jo mulighet:-))

Hilsen

Takk for svar. 6 år, ja, det er bra gjort! Skulle ønske jeg klarte å være noe striksere når det gjaldt eget kosthold :)

Avocado er nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest motisaz

du kan jo også tilsette litt olje i maten, feks. oliven olje hvis du er redd for for lite fett, oliven er også en frukt som inneholder noe fett,pluss soyabønner, som har et høyere fettinnhold enn andre bønner.

Tror nok også, som seline sier, at det skal atskillig mere nøtter til enn som så før du utvikler nøtteallergi. Jeg spiser en god del nøtter, og har gjort det lenge, men nøtte allergi har jeg aldri fått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...