Gå til innhold

Jeg hater å be om hjelp

Gjest ville ikke si navnet mitt nå

Anbefalte innlegg

Hvordan ville dere svart dersom noen som var funksjonshemmet spurte dere om hjelp? Jeg klarer det meste selv men pga liten muskelstyrke kan jeg ikke gjøre noen ting som er tungt. Akkurat nå er det dekkene som skal opp av kjelleren og jeg greier ikke å bære dem opp trappa.

Har så dårlig erfaringer. Folk ser på meg med et rart blikk og kommer med en eller annen dum unnskyldning. Eller så sier de ja og lar ganske enkelt være å gjøre det.

Herregud, er det så vanskelig å stille opp litt for andre? Selv kjører jeg folk hit og dit fordi de ikke har bil selv og er jeg heldig betaler de litt bensin.

Håper egentlig at folk skal tilby seg å hjelpe noen ganger men det ser ut til at de fleste har nok med seg selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77844-jeg-hater-%C3%A5-be-om-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• SierDuDet

13

• Carlina

4

• tigertrollet

3

• vanman

2

Mest aktive i denne tråden

Hvis du sier at du trenger hjelp fordi du er funskjonshemmet og har problemer med å løfte tungt og de ikke vil hjelpe er de jaggu meg ganske uhøflige.

Skulle bare mangle at du fikk hjelp.

Sier du grunnen til at du trenger hjelp?

Du burde få hjelp uansett altså - spesielt hvis det er folk du kjenner - og som du hjelper hvis de trenger det. Da vet de forresten vel at du er funksjonshemmet også......

Jeg ville selvsagt stilt opp, bært dekkene opp, og skiftet dem for deg. Det kan vel knapt ta mer enn en times tid.

Jeg forstår at det er vanskelig å spørre, men man burde vel knapt trenge å spørre om slik hjelp.

Hvis jeg hadde kjent deg skulle jeg gjort det for deg! :)

Hvis du sier at du trenger hjelp fordi du er funskjonshemmet og har problemer med å løfte tungt og de ikke vil hjelpe er de jaggu meg ganske uhøflige.

Skulle bare mangle at du fikk hjelp.

Sier du grunnen til at du trenger hjelp?

Du burde få hjelp uansett altså - spesielt hvis det er folk du kjenner - og som du hjelper hvis de trenger det. Da vet de forresten vel at du er funksjonshemmet også......

Jeg hjelper andre som har det verre enn meg, kanskje fordi jeg vet hvor vanskelig det er å be om hjelp.

Selvfølgelig vet alle rundt meg vilke problemer jeg har og hva jeg ikke greier. Må si jeg vurderer om det er verdt å satse på venninnene mine når jeg hører hva de svarer meg når jeg spør. Er dette vanlig? Ser at andre som sitter i rullestol ikke har problemer med å få hjelp.

Men jeg skal liksom greie alt selv og jeg sliter meg ut for å klare folks forventninger til hva jeg bør gjøre. Det er vondt å ikke greie alt selv og det koster å spørre. Må si at det ikke er så ofte jeg spør.

Jeg hjelper andre som har det verre enn meg, kanskje fordi jeg vet hvor vanskelig det er å be om hjelp.

Selvfølgelig vet alle rundt meg vilke problemer jeg har og hva jeg ikke greier. Må si jeg vurderer om det er verdt å satse på venninnene mine når jeg hører hva de svarer meg når jeg spør. Er dette vanlig? Ser at andre som sitter i rullestol ikke har problemer med å få hjelp.

Men jeg skal liksom greie alt selv og jeg sliter meg ut for å klare folks forventninger til hva jeg bør gjøre. Det er vondt å ikke greie alt selv og det koster å spørre. Må si at det ikke er så ofte jeg spør.

Jeg hadde vurdert hvem jeg ville ha som mine venner/venninner da.

Jeg håper du ikke tar det ille opp - men det at du er funskjonshemmet burde jo gjøre at folk ikke bør tvile et sekund om de vil hjelpe deg eller ikke.

Annonse

Gjest ville ikke si nicket mitt nå

Jeg ville selvsagt stilt opp, bært dekkene opp, og skiftet dem for deg. Det kan vel knapt ta mer enn en times tid.

Jeg forstår at det er vanskelig å spørre, men man burde vel knapt trenge å spørre om slik hjelp.

Hvis jeg hadde kjent deg skulle jeg gjort det for deg! :)

Jeg hadde blitt riktig takknemlig for å ha en venn som deg :o).

Det er jo kanskje noen som er redd for at du skal bli fornærmet om de spør om du trenger hjelp. Har inntrykk av at mange funksjonshemmede helst vil klare seg selv - hvis de klarer seg selv. At det blir litt nedlatende å spørre om de trenger hjelp.

Men så spørs det jo på hva slags funksjonshemming du har. Og så er det annerledes med en f.eks bror og en nabo...

Jeg hadde vurdert hvem jeg ville ha som mine venner/venninner da.

Jeg håper du ikke tar det ille opp - men det at du er funskjonshemmet burde jo gjøre at folk ikke bør tvile et sekund om de vil hjelpe deg eller ikke.

Kjenner jeg begynner å bli ganske irritert på dem. Har i grunnen trukket meg endel unna de siste mnd. Ser ut til at alle forventer at noen andre skal stille opp.

Det er jo kanskje noen som er redd for at du skal bli fornærmet om de spør om du trenger hjelp. Har inntrykk av at mange funksjonshemmede helst vil klare seg selv - hvis de klarer seg selv. At det blir litt nedlatende å spørre om de trenger hjelp.

Men så spørs det jo på hva slags funksjonshemming du har. Og så er det annerledes med en f.eks bror og en nabo...

Har ikke nær familie som kan hjelpe. Naboene kjenner jeg ikke noe særlig.

Har ikke nær familie som kan hjelpe. Naboene kjenner jeg ikke noe særlig.

Da kan det jo kanskje være det jeg sa? Hvis du sier til vennene dine at du trenger hjelp av og til og at de ikke må tro du blir fornærmet dersom de spør, kan det jo hende det hjelper?

Annonse

Da kan det jo kanskje være det jeg sa? Hvis du sier til vennene dine at du trenger hjelp av og til og at de ikke må tro du blir fornærmet dersom de spør, kan det jo hende det hjelper?

Jeg blir aldri fornærmet hvis none spør om jeg trenger hjelp. Og de gangene jeg får det takker og bukker jeg. De kjenner meg alle sammen.

Gjest villle ikke si navnet mitt nå

Du er funksjonshemmet, ber om hjelp og likevel så vil de ikke hjelpe?? Det var trist å høre........ Blir oppgitt over folk når jeg hører sånt................

:-(

Håper virkelig noen hjelper deg med dekkene...........

klem........

Det håper jeg også fordi jeg er ganske avhengig av bilen bl.a for å få ungene avgårde om morgenen. Jeg får holde dem hjemme i morgen hvis det fremdeles er like glatt.

Jeg hadde blitt riktig takknemlig for å ha en venn som deg :o).

Det har du sikkert også, og du må tenke på at det er mulig at ting som for deg naturlig er vanskelig å få gjort (som f.eks. å bære disse dekkene) er ting ikke dine venner engang tenker på, og at de derfor ikke engang husker på å tilby sin assistanse.

Men hvis du har spurt dem og de sier nei, så synes jeg det er jævla dårlig gjort for noe som koster dem så lite. For ikke å snakke om at det betyr mye for deg.

Jeg må også be om hjelp til en del ting og jeg skjønner at du synes det er vanskelig å be om hjelp.

Selv hvis folk tilbyr hjelp kan det være vanskelig å ta i mot, men det kommer mer av at man helst vil klare seg selv.

Håper du er flink til å spørre og ikke bare venter på at noen skal tilby seg. Lettere for omgivelsene å forstå behovet om de blir forklart det og du spør når du trenger konkret hjelp.

Alle er jo opptatte på sitt hold og er ikke tankelesere, det må vi huske på -selv om de gjerne vil hjelpe:)

Det har du sikkert også, og du må tenke på at det er mulig at ting som for deg naturlig er vanskelig å få gjort (som f.eks. å bære disse dekkene) er ting ikke dine venner engang tenker på, og at de derfor ikke engang husker på å tilby sin assistanse.

Men hvis du har spurt dem og de sier nei, så synes jeg det er jævla dårlig gjort for noe som koster dem så lite. For ikke å snakke om at det betyr mye for deg.

Forstår tankegangen din dvs at de ikke tenker på det.

Men jeg spør hver gang det røyner på men som regel er det vanskelig å få folk til å svare ja.

Hjelper du meg i morgen :-)?

Forstår tankegangen din dvs at de ikke tenker på det.

Men jeg spør hver gang det røyner på men som regel er det vanskelig å få folk til å svare ja.

Hjelper du meg i morgen :-)?

Jeg er opptatt med jobb hele fucings uka (jobber nå), men jeg kunne gjort det til helgen om jeg hadde kjent deg :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...