asterix Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Jada sør, jeg har vært sulten. Jeg har også sett funksjonshemmede her i Norge blitt behandlet utrolig dårlig av helsevesenet fordi man mangler ressurser. Jeg skammer meg på Bondeviks vegne når han gliser og gir fra seg 25 millioner fra regjeringen når jeg vet hvordan noen har det her hjemme. Jeg mener som jeg skrev at jeg synes vi skal hjelpe andre i fattige land men la oss hjelpe de som trenger det her i Norge også. "Jada sør, jeg har vært sulten." Å, ja? Ble middagen ti minutter forsinket en dag eller? Sult har du _ikke_ opplevd! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/5/#findComment-402774 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Kanskje de ikke synes de er så veldig heldige. Her bor vi i et av verdens rikeste land og så får de ikke de mest primære behov dekket. Har så mange eksempler som er hårreisende men har ikke lyst til å gå ut med dem offentlig her. Har du forresten lyst å ligge i bæsjen din i mange timer fordi ingen har tid til å vaske og skifte på deg? Det er ubehagelig, lukter vondt og flaut hvis noen skulle komme innom på besøk. Hei, Nei, mye er ille, men du kommer ikke vekk ifra at vi faktisk har den høyeste levestandarden i verden, så da kan du selv tenke deg (eller kanskje ikke??? ) hvordan situsjonen er i andre land???? Og igjen og igjen, slike "interne administrative problemer" kan man løse nærmest med et pennestrøk ved å flytte på ressurser internt i Norge. (Kanskje heve den latterlig lave kapitalbeskatningen på 28%?) Å ta pengen fra "de fattigste av de fattige" er både umenneskelig og hjerterått. Jeg velger å tro at de som forfekter det rett og slett er ignorante om verden omkring seg, og ikke bare ondskapsfulle. Og før du påstår noe slikt: INGEN her vil ta penger fra funksjonshemmede i Norge. Tvertimot. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/5/#findComment-402793 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Forresten sjekk mailen din nå ;o) *returklem* Funket det! :-) You've got mail! *klem* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/5/#findComment-402799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
andungen Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Hei Andungen, Jeg ble "litt klokere", men påpeker fremdeles at det er utrolig stor forskjell mellom standarden for de som er syke "utenfor grensene våre" og vi som er syke her. Det er litt som om vi skulle se at "de som bor i Buskerud" får ingen penger til medisiner (de må bare dø og/eller klare seg selv), mens folk i Telemark får masse hjelp og medisiner. Å ikke støtte "de svakeste av de svake" (kan du tenke deg en gruppe som stiller svakere enn funksjonshemmede barn i u-land???) er hjerterått. Selvsagt kan "vi" få det bedre, men det jeg vil helst ikke være med på å gå over lik for at jeg skal ha det enda bedre! *klem* oki..jeg tar poenget..men har så lite ekstra penger å rutte med sjøl at hvis jeg har noe til overs velger jeg å prioritere å gi til folk som har det vondt her i landet..der blir vi nok aldri enige uansett 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/5/#findComment-402870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 22. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2002 "Jada sør, jeg har vært sulten." Å, ja? Ble middagen ti minutter forsinket en dag eller? Sult har du _ikke_ opplevd! Jo, jeg har vært det jeg vil kalle ordentlig sulten. Jeg har vært gift i utlandet og vi hadde faktisk ikke penger til mat over en periode på tre mnd. De mnd spiste vi minimalt og kunne gå i flere dager uten å spise noen ting. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/5/#findComment-403052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Jo, jeg har vært det jeg vil kalle ordentlig sulten. Jeg har vært gift i utlandet og vi hadde faktisk ikke penger til mat over en periode på tre mnd. De mnd spiste vi minimalt og kunne gå i flere dager uten å spise noen ting. Hei Dorthe, Dette kan overhodet IKKE sammenlignes. Du visste HELE TIDEN at "veien til mat" aldri var lengre enn til det nærmeste norske konsulat eller ambassade. Hvis noe som helst alvorlig skjedde ville de reddet deg (om de så skulle sende privatfly til sørpolen), og skaffet deg en flybillett hjem. Du har et stykke papir med en løve med en øks på foran, og det garanterer deg hjelp hvor som helst i verden - uansett hvor uansvarlig du måtte ha vært. Når som helst kunne du "avsluttet eksperimentet". Til sammenligning har lokalbefolkningen ingen vei "ut" (hvis de ikke har mat), og funksjonshemmede barn har langt færre muligheter. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/5/#findComment-403063 Del på andre sider Flere delingsvalg…
En_Mamma Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Jeg tror det er motsatt - at de som mener vi skal prioritere gamle/syke/funskjonshemmede er de SAMME som mener vi skal bruke penger på u-hjelp og at motsetningen er kjonstruert av de som ikke vil bruke penger på noen av delene, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/5/#findComment-403080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grip Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Du skriver: "En person som omtaler milliarder av kroner som "ingeting"" I statsbudsjett-sammenheng er 9 milliarder (eller hva du nevnte) "ingenting". Det er faktisk under 0,9% av BNP. Altså 90 ØRE ut av 100 kr i BNP. === Du skriver: "Hvorfor MÅ du gang på gang bekrefte din dumskap ved å tilkjennegi at du ikke ser noen sammenheng mellom norskfinansierte korrupte despoter og de funksjonshemmende barna ?" Funksjonshemmede barn trenger hjelp. Punktum. At landet deres styres av en "korrupt despot" betyr, om noe, at de faktisk trenger MER hjelp, siden din "korrupte despot" neppe har funksjonshemmede barn særlig høyt oppe på liste over prioriterte oppgaver. Med vennlig hilsen Selvsagt trenger barna hjelp. Derfor er det bedre å benytte frivillige organisasjoner (som under årets innsamlingsaksjon) enn å kanalisere pengene via de latterlige prosjektene som finansieres av norske, statlige bistandsmidler. Både folk i nød og nordmenn hadde vært tjent med at man tok fra de som beiter på norske bistandsmidler noen kanapeer og kuttet u-hjelpsbudsjettet til det halve. Vi har nok historier om diverse mugabe'r som finansierer privat, ekstrem luksus med våre skattepenger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/5/#findComment-403291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Selvsagt trenger barna hjelp. Derfor er det bedre å benytte frivillige organisasjoner (som under årets innsamlingsaksjon) enn å kanalisere pengene via de latterlige prosjektene som finansieres av norske, statlige bistandsmidler. Både folk i nød og nordmenn hadde vært tjent med at man tok fra de som beiter på norske bistandsmidler noen kanapeer og kuttet u-hjelpsbudsjettet til det halve. Vi har nok historier om diverse mugabe'r som finansierer privat, ekstrem luksus med våre skattepenger. Hei, Du skriver: "Derfor er det bedre å benytte frivillige organisasjoner" Det er ikke noe ENTEN-ELLER her. Intet sier at man ikke kan finansiere dette (slik som nå) både av frivillige og statlige organisasjoner. Dette arbeidet er videre alt for viktig til å overlate til frivillige organisasjoner, som overhodet ikke har noe reelt ansvar. Dette er et statlig ansvar. Videre er det kun staten som kan ta det overordnede ansvaret, også for grupper som ikke faller inn under frivillige organisasjoner. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/5/#findComment-403317 Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Jo, jeg har vært det jeg vil kalle ordentlig sulten. Jeg har vært gift i utlandet og vi hadde faktisk ikke penger til mat over en periode på tre mnd. De mnd spiste vi minimalt og kunne gå i flere dager uten å spise noen ting. Og det kaller du å sulte? Såpass "sult" har til og med jeg opplevd. Du har visst ikke sett mye av verden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/5/#findComment-403324 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Selvsagt trenger barna hjelp. Derfor er det bedre å benytte frivillige organisasjoner (som under årets innsamlingsaksjon) enn å kanalisere pengene via de latterlige prosjektene som finansieres av norske, statlige bistandsmidler. Både folk i nød og nordmenn hadde vært tjent med at man tok fra de som beiter på norske bistandsmidler noen kanapeer og kuttet u-hjelpsbudsjettet til det halve. Vi har nok historier om diverse mugabe'r som finansierer privat, ekstrem luksus med våre skattepenger. Tenkte jeg burde henlede din oppmerksomhet hit: http://www.vartland.no/apps/pbcs.dll/artikkel?Avis=VL&Dato=20021022&Kategori=ARTIKLER&Lopenr=210220006&Ref=AR Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/5/#findComment-403514 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 23. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2002 Hei Dorthe, Dette kan overhodet IKKE sammenlignes. Du visste HELE TIDEN at "veien til mat" aldri var lengre enn til det nærmeste norske konsulat eller ambassade. Hvis noe som helst alvorlig skjedde ville de reddet deg (om de så skulle sende privatfly til sørpolen), og skaffet deg en flybillett hjem. Du har et stykke papir med en løve med en øks på foran, og det garanterer deg hjelp hvor som helst i verden - uansett hvor uansvarlig du måtte ha vært. Når som helst kunne du "avsluttet eksperimentet". Til sammenligning har lokalbefolkningen ingen vei "ut" (hvis de ikke har mat), og funksjonshemmede barn har langt færre muligheter. Med vennlig hilsen Å nei du så lettvint er det ikke å få hjelp på ambassaden. Noen må nemlig garantere for pengene her i Norge før man får hjelp og det var ingen villige til å gjøre. Jeg kom meg tilslutt hjem fordi det ble jordskjelv (6,8 Richter) i byen jeg bodde i og da måtte moren min i banken her i Norge å sette inn penger på ambassadens konto slik at de var villige til å betale flybilletten hjem. Dette var i -81 så kanskje ting er forandret siden den gangen. Det vet jeg ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/5/#findComment-403786 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 23. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2002 Hei, Nei, mye er ille, men du kommer ikke vekk ifra at vi faktisk har den høyeste levestandarden i verden, så da kan du selv tenke deg (eller kanskje ikke??? ) hvordan situsjonen er i andre land???? Og igjen og igjen, slike "interne administrative problemer" kan man løse nærmest med et pennestrøk ved å flytte på ressurser internt i Norge. (Kanskje heve den latterlig lave kapitalbeskatningen på 28%?) Å ta pengen fra "de fattigste av de fattige" er både umenneskelig og hjerterått. Jeg velger å tro at de som forfekter det rett og slett er ignorante om verden omkring seg, og ikke bare ondskapsfulle. Og før du påstår noe slikt: INGEN her vil ta penger fra funksjonshemmede i Norge. Tvertimot. Med vennlig hilsen Men de funksjonshemmede i norge trenger mer hjelp for å leve et verdig liv og det er du tydeligvis ikke villig til å se. Du får tydeligvis den hjelpen du trenger, det er det faktisk ganske mange som ikke får. Vi får f.eks bil fra trygdekontoret men ikke nok penger til å holde den. Det er faktisk mennesker som er avhengig av bil for å komme seg ut som ikke ser seg råd til å ta imot tilbudet. Det er de ressurssterke som orker å kjempe mot mølla for å få det de trenger, mange bare gir opp. Se de gamle hva de finner seg i. Dusj en gang i uka. Hadde du funnet deg i det eller hadde du prøvd å kjempe mot systemet. Det er folk som ikke får mat når de er sultne selv om skapet deres er fullt av mat fordi de ikke er i stand til å lage den selv. Det er folk i Norge som har utslitte rullestoler fordi de ikke orker å fylle ut skjemaer og ringe rundt alle steder fordi de er utslitte av å kjempe mot systemet. Folk ber om hjelp og de blir sendt fra kontor til kontor fordi ingen vet hvem som er pliktige til å dekke utgiftene. Hele tiden hører de om ressursmangel. Men systemet er feil for man kan få ting man ikke har bruk for helt enkelt fordi det står på lista fra Hjelpemiddelsentralen at dette har alle krav på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/5/#findComment-403787 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Å nei du så lettvint er det ikke å få hjelp på ambassaden. Noen må nemlig garantere for pengene her i Norge før man får hjelp og det var ingen villige til å gjøre. Jeg kom meg tilslutt hjem fordi det ble jordskjelv (6,8 Richter) i byen jeg bodde i og da måtte moren min i banken her i Norge å sette inn penger på ambassadens konto slik at de var villige til å betale flybilletten hjem. Dette var i -81 så kanskje ting er forandret siden den gangen. Det vet jeg ikke. Hei, Bortsett fra at du åpenbart hadde slektninger som hjalp deg, så vil ambassadene alltid hjelpe deg til slutt - med eller uten garanti. Poenget er at du faktisk hadde flere veier "ut", mens lokalbefolkningen var nødt til å bli værende - jordskjelv eller intet jordskjelv, hungersnød eller ingen hungersnød. Derfor er det helt forskjellig hvis du og jeg (som nordmenn) er "sultne". Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/5/#findComment-403844 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Men de funksjonshemmede i norge trenger mer hjelp for å leve et verdig liv og det er du tydeligvis ikke villig til å se. Du får tydeligvis den hjelpen du trenger, det er det faktisk ganske mange som ikke får. Vi får f.eks bil fra trygdekontoret men ikke nok penger til å holde den. Det er faktisk mennesker som er avhengig av bil for å komme seg ut som ikke ser seg råd til å ta imot tilbudet. Det er de ressurssterke som orker å kjempe mot mølla for å få det de trenger, mange bare gir opp. Se de gamle hva de finner seg i. Dusj en gang i uka. Hadde du funnet deg i det eller hadde du prøvd å kjempe mot systemet. Det er folk som ikke får mat når de er sultne selv om skapet deres er fullt av mat fordi de ikke er i stand til å lage den selv. Det er folk i Norge som har utslitte rullestoler fordi de ikke orker å fylle ut skjemaer og ringe rundt alle steder fordi de er utslitte av å kjempe mot systemet. Folk ber om hjelp og de blir sendt fra kontor til kontor fordi ingen vet hvem som er pliktige til å dekke utgiftene. Hele tiden hører de om ressursmangel. Men systemet er feil for man kan få ting man ikke har bruk for helt enkelt fordi det står på lista fra Hjelpemiddelsentralen at dette har alle krav på. Du skriver: "Men de funksjonshemmede i norge trenger mer hjelp for å leve et verdig liv og det er du tydeligvis ikke villig til å se." Tull. Jeg har ingen problemer med å se at ting er feil i Norge, men jeg påpeker at løsningen åpenbart IKKE er å ta pengene fra de som står enda svakere. === Du skriver: "Folk ber om hjelp og de blir sendt fra kontor til kontor fordi ingen vet hvem som er pliktige til å dekke utgiftene." Akkurat. Problemer som ikke løses ved å ta pengene fra funksjonshemmede barn i u-land. === Du skriver: "Hele tiden hører de om ressursmangel." Ja - vi er sikkert verdensmestre i å synes synd på oss selv. Det er direkte pinlig noen ganger. Det er INGEN annen nasjon på jorden som har det så GODT som oss. At vi skal klage er som å lytte til en Hollywood diva klage over hotellrommet.... Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/5/#findComment-403849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melaisa Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Men de funksjonshemmede i norge trenger mer hjelp for å leve et verdig liv og det er du tydeligvis ikke villig til å se. Du får tydeligvis den hjelpen du trenger, det er det faktisk ganske mange som ikke får. Vi får f.eks bil fra trygdekontoret men ikke nok penger til å holde den. Det er faktisk mennesker som er avhengig av bil for å komme seg ut som ikke ser seg råd til å ta imot tilbudet. Det er de ressurssterke som orker å kjempe mot mølla for å få det de trenger, mange bare gir opp. Se de gamle hva de finner seg i. Dusj en gang i uka. Hadde du funnet deg i det eller hadde du prøvd å kjempe mot systemet. Det er folk som ikke får mat når de er sultne selv om skapet deres er fullt av mat fordi de ikke er i stand til å lage den selv. Det er folk i Norge som har utslitte rullestoler fordi de ikke orker å fylle ut skjemaer og ringe rundt alle steder fordi de er utslitte av å kjempe mot systemet. Folk ber om hjelp og de blir sendt fra kontor til kontor fordi ingen vet hvem som er pliktige til å dekke utgiftene. Hele tiden hører de om ressursmangel. Men systemet er feil for man kan få ting man ikke har bruk for helt enkelt fordi det står på lista fra Hjelpemiddelsentralen at dette har alle krav på. Mener du at vi skal være små barn som blir tatt vare på av foresatte (staten) hele livet? Har vi intet ansvar for oss selv og fellesskapet? For å sikre at du får det bra i alderdommen, må du få barn - så mange at det er trolig at de lever når du eventuelt blir syk når du blir gammel. Så må du behandle dem bra og vise dem at raushet er en stor egenskap. Så får du håpe at den dagen du blir syk, har barn som stiller opp for deg. Min farmor hadde et sykdomsforløp på ca et halvt år før hun døde. Hun har tre barn, alle var på besøk hos henne HVER dag, med mindre de ikke var i byn. Vi barnebarna stillte også opp, jeg hjalp henne f.eks. med å holde det rent hjemme. Selvsagt hadde det vært mulig å sette seg tilbake å kjefte og surmule for at mamma-staten ikke behandlet oss godt nok, heller brukte pengene sine på andre enn oss osv. Vi hadde nok glidd inn i mengden. Negative mennesker fins det nok av. Synd for omgivelsene dine at du er av dem. Husk bare på at det er lite effektivt å klage. Det fører stort sett negative energier med seg. Handling er påkrevet. Egoisme passer best for folk som kan betale for seg selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/5/#findComment-403872 Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Mener du at vi skal være små barn som blir tatt vare på av foresatte (staten) hele livet? Har vi intet ansvar for oss selv og fellesskapet? For å sikre at du får det bra i alderdommen, må du få barn - så mange at det er trolig at de lever når du eventuelt blir syk når du blir gammel. Så må du behandle dem bra og vise dem at raushet er en stor egenskap. Så får du håpe at den dagen du blir syk, har barn som stiller opp for deg. Min farmor hadde et sykdomsforløp på ca et halvt år før hun døde. Hun har tre barn, alle var på besøk hos henne HVER dag, med mindre de ikke var i byn. Vi barnebarna stillte også opp, jeg hjalp henne f.eks. med å holde det rent hjemme. Selvsagt hadde det vært mulig å sette seg tilbake å kjefte og surmule for at mamma-staten ikke behandlet oss godt nok, heller brukte pengene sine på andre enn oss osv. Vi hadde nok glidd inn i mengden. Negative mennesker fins det nok av. Synd for omgivelsene dine at du er av dem. Husk bare på at det er lite effektivt å klage. Det fører stort sett negative energier med seg. Handling er påkrevet. Egoisme passer best for folk som kan betale for seg selv. Er man syk , funksjonshemmet , fattig e.l. så mener jeg at det er rimelig usmart og til og med egoistisk å sette barn til verden for at de skal stelle en selv når man blir gammel. I den tilstanden/livssituasjonen Da vil man jo ikke være i stand til å ta seg av det barnet på en tilferedsstillende måte. I det hele tatt bør vel ikke det være noen grunn til å skaffe seg barn at de skal stelle en når en blir gammel. Det kommer evnt. som en positiv sideeffekt av det å ha fått barn og oppdratt de. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/5/#findComment-403957 Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Hold deg til saken. Enten er ingenting ingenting, eller så er det noe. Hva blir det til? Her står Sør fast - så da får du ikke noe svar *S* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/5/#findComment-403982 Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 I snitt så har man det MYE bedre som funksjonshemmet i Norge enn de som innsamlingsaksjonen nå søndag dekker. Men selvsagt skal man jobbe for å bedre forholdene for eldre , syke , funksjonshemmede osv. i Norge også. Det går faktisk an å jobbe på flere områder samtidig. At Norge går dårlig tror jeg ikke har med at vi gir for mye i Uhjelp. Det skyldes et ineffektivt offentlig system hovedsaklig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/5/#findComment-403989 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Her står Sør fast - så da får du ikke noe svar *S* Hei, Mangler pipette! :-) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/5/#findComment-403994 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.