Gå til innhold

Har jeg krav på yrkesrettet attf. - eller noe annet?

Anbefalte innlegg

Jeg går for tiden under tittelen student, men vil nok ikke ha mulighet til å fullføre alle eksamenene mine. Jeg er samboer (han også student) og vi har et barn på halvannet år. Jeg har vært syk og dårlig (mest psykisk) det siste året i alle fall, men begynte å gå ordentlig til lege for det i februar i fjor. Jeg har et høyt studielån allerede, og er redd for at Lånekassen snart vil nekte meg mer støtte av den grunn, men også fordi jeg ikke klarer å fullføre utdanningen jeg får støtte til. Semesteret frem til våren 2002 var jeg sykemeldt 100% fra studiet.

Jeg ønsker å få meg en skikkelig utdanning, men jeg har innsett at jeg må gjøre det i mitt eget tempo (skal nok klare normerte 20 vt pr år etterhvert) for ikke å 'møte veggen' nok en gang. Men så er det dette med økonomien da. Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å fungere i noen jobb i det hele tatt. Jeg har en 3 år gammel IT utdanning som ikke er verdt noe lenger egentlig. Jeg har ikke råd til å fortsette å studere uten støtte fra Lånekassen....hva gjør jeg??

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Det er to ting som kan være aktuelle: rehab.penger eller yrk.attf.

Rehab.penger har du rett på når du har vert sammenhengende minst 50% arbeidsufør pga sykdom i 52 uker (1 år) og fortsatt er under behandling med utsikt til bedring av arbeidsevnen.

Yrkesrettet attføring har du rett på hvis du er varig minst 50% arbeidsufør ELLER du har vesentlige vansker med å skaffe/beholde egnet arbeid.

Yrkesrettet attføring til skolegang er litt spesielt for personer under 22 år, fordi man i den alderen normalt er under utdanning. Skal du ha attf. til studier og er under 22 år må du derfor vise at din studiesituasjon avviker vesentlig fra det som gjelder for andre studenter. Det kan f.eks være nettopp det at du må bruke lengre tid enn vanlig - da får du støtte til tiden du bruker utover normert studietid.